Irrelevant Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Heisann. Jeg leier en liten leilighet. I kontrakten står det at oppsigelsesfristen var på 1 måned og at betalingen skal skje forskuddsvis den 15. hver måned. Den 8. februar sa jeg at jeg kom til å flytte ut innen 15. mars. Jeg mener da at jeg bare behøver å betale leie for fram til 15. mars, huseieren hevder derimot at jeg må betale for fram til slutten av måneden. Det står ingenting om dette i kontrakten. Det kan vel umulig stemme? Kontrakten vi brukte var en standardkontrakt, fra Forbrukerombudet om jeg ikke husker feil. Han sitter dessuten på et depositum som tilsvarer 2 måneders leie. Dersom han tar feil, hva meg jeg gjøre om han nekter å gi depositumet tilbake? Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Du har jo forhåndsbetalt frem til den 15 mars når du betalte den 15 februar så nei du skal ikke betale noe mer. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 (endret) Dette står i husleieloven: § 9-6. Oppsigelsesfrist Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod. For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag. Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale. Dere bruker standardkontrakt, dere har fraveket den ved å sette fristen til en måned i stedet for tre, men hvis dere ikke har skrevet noe om avvik i form at dere følger en leiemåned som går fra den 15. til 15., så gjelder husleielovens standardbetingelse om at oppsigelsen skal være til opphør ved utløpet av kalendermåned, og utleier har rett. At det står at leien betales den 15. påvirker ikke dette. Man står fritt til å avtale at leien for en måned betales hvilken som helst dag i leiemåneden, leie for februar er leie for februar uansett om den betales 1.2, 15.2 eller 29.2. [Jeg er ikke jurist] Endret 29. februar 2012 av Svinks 4 Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Det er ikke ALLTID 3 måneders oppsigelse. Mener det er egne regler for når det enten er møblert eller når leietakeren bruker samme inngang e.l.. Men hovedspørsmålet er besvart rett, ja. Har man leiekontrakt og betaler fra den 15. i hver måned, skal man selvfølgelig ikke betale for 15 til 30/31 i tillegg. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 ... hvis dere ikke har skrevet noe om avvik i form at dere følger en leiemåned som går fra den 15. til 15., så gjelder husleielovens standardbetingelse om at oppsigelsen skal være til opphør ved utløpet av kalendermåned, og utleier har rett. Jupp. TS har nok ikke mye han skal ha sagt dessverre. 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Det er ikke ALLTID 3 måneders oppsigelse. Mener det er egne regler for når det enten er møblert eller når leietakeren bruker samme inngang e.l.. Men hovedspørsmålet er besvart rett, ja. Har man leiekontrakt og betaler fra den 15. i hver måned, skal man selvfølgelig ikke betale for 15 til 30/31 i tillegg. Med mindre annet er avtalt, som andre har nevnt her, så jo - da skal trådstarter betale ut mars måned. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Det er ikke ALLTID 3 måneders oppsigelse. Mener det er egne regler for når det enten er møblert eller når leietakeren bruker samme inngang e.l.. Men hovedspørsmålet er besvart rett, ja. Har man leiekontrakt og betaler fra den 15. i hver måned, skal man selvfølgelig ikke betale for 15 til 30/31 i tillegg. Ehh, hæ? Møblert/ikke møblert er irrelevant. Oppsigelse skal alltid gå fra første i neste måned. Mulig man kan avtale seg bort i fra dete, det er sent på kvelden så jeg gidder ikke lete det opp, men dersom det ikke står eksplisitt i kontrakten at oppsigelse løper fra den 15 i hver måned så skal du betale ut kalendermåneden. 1 Lenke til kommentar
Irrelevant Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) Ok, så det er altså en del av husleieloven som pålegger meg å betale for ut måneden? Står nemlig ingenting om det i kontrakten, der står det bare 1 måneds oppsigelsesfrist, ikke noe mer. Synes det burde stått der. Det var forresten ikke standardkontrakten fra Forbrukerombudet, som jeg skrev først, for der ser jeg det er nevnt at det skulle betale ut måneden. Det er en annen ferdigkontrakt hvor det ikke står, men er ikke sikker på hvilken, har ikke den der jeg nå. Endret 1. mars 2012 av Irrelevant Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Det normale er at det brukes kalendermåneder. Så om du skal avtale noe annet må dette spesifiseres. 1 Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 3. mars 2012 Del Skrevet 3. mars 2012 Det som kan være interessant er når du flyttet inn. Dersom du overtok leiligheten den 15. og betalte en hel måneds leie, vil det jo være nærliggende å si at leieperioden går fra den 15. til den 15. Hvis ikke, så er det nok kalendermåned som gjelder. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå