tomsi42 Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Nå er jo ikke 70-200mm et fast-objektiv, som Snekker'n faktisk spør om denne gangen? Men 300mm-en er jo en klassiker som bør vurderes. Snekker'n skyter vel ikke bare fugl, men også landskap, så da er vel noe videre enn 70mm? 14-24mm f/2.8 er vel såpass bra, at det ikke er noe fast i samme området som det er noen vits i å vurdere? Hva med AF-S 50mm f/1.4 og 85mm f/1.4? Kanskje ikke skarpe nok? mest lyssterke? Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Bruker samme tråden siden det fortsatt gjelder samme sak . Hvilken fastoptikk mellom 20 - 200 mm er den beste og som har minst forskjell i skarphet mellom senter og hjørne , kom gjerne med flere forslag . For hvilket bruksområde er det du behøver fastobjektiv med så mye fokus på kantskarphet? Min egen erfaring er at fastobjektivene blir mindre og mindre benyttet, og det er hovedsaklig pga. 2 ting: 1) Zoomene er nå så skarpe fra f/2.8 at det ikke gir en vesentlig forbedring i bildekvalitet å benytte fastobjektiv under normale forhold (dagslys). 2) Ytelse på høy iso er nå såpass god at det sjeldnere er behov for større blender enn 2,8. Tenker da på "normale" bilder i lite lys, slik som familieselskaper innendørs. For meg er da bruksområdet til fastobjektivene begrenset til bilder der jeg ønsker et spesielt uttrykk med liten dybdeskarphet, og eventuelt ekstremt dårlige lysforhold slik som konserter. Poenget er at jeg sjelden eller andri har behov for maksimal kantskarphet ved disse forholdene. Ser da bort i fra vekt/størrelse, om dette er ekstremt viktig kan selvfølgelig fastobjektiv være aktuelt. Men da er D800 i seg selv et lite egnet verktøy. 1 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Nå er jo ikke 70-200mm et fast-objektiv, som Snekker'n faktisk spør om denne gangen? Men 300mm-en er jo en klassiker som bør vurderes. Snekker'n skyter vel ikke bare fugl, men også landskap, så da er vel noe videre enn 70mm? 14-24mm f/2.8 er vel såpass bra, at det ikke er noe fast i samme området som det er noen vits i å vurdere? Hva med AF-S 50mm f/1.4 og 85mm f/1.4? Kanskje ikke skarpe nok? mest lyssterke? Nikon sin 14-24mm f/2.8 er så bra at noe fast i samme området er fullstendig bortkastet penger etter mitt syn. Det går nok å lage bedre fastoptikk, men dagens alternativer er litt av eldre generasjon og kan faktisk ikke måle seg med 14-24mm objektivet. Edit: AF-S 24mm f/1.4 og PC-E 24mm f/3.5 er helt annen type optikk, om du vurderer en av disse så vet du det selv Edit2: Ingenting galt med skarpheten på AF-S 50mm f/1.4 og AF-S 85mm f/1.4 heller... 50mm er "billig" optikk og det merkes på brukeropplevelsen, men optisk holder den mål uten tvil. AF-S 85mm f/1.4 er av helt annen klasse og pris. Endret 12. mars 2012 av TGB Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Bruker samme tråden siden det fortsatt gjelder samme sak . Hvilken fastoptikk mellom 20 - 200 mm er den beste og som har minst forskjell i skarphet mellom senter og hjørne , kom gjerne med flere forslag . For hvilket bruksområde er det du behøver fastobjektiv med så mye fokus på kantskarphet? Min egen erfaring er at fastobjektivene blir mindre og mindre benyttet, og det er hovedsaklig pga. 2 ting: 1) Zoomene er nå så skarpe fra f/2.8 at det ikke gir en vesentlig forbedring i bildekvalitet å benytte fastobjektiv under normale forhold (dagslys). 2) Ytelse på høy iso er nå såpass god at det sjeldnere er behov for større blender enn 2,8. Tenker da på "normale" bilder i lite lys, slik som familieselskaper innendørs. For meg er da bruksområdet til fastobjektivene begrenset til bilder der jeg ønsker et spesielt uttrykk med liten dybdeskarphet, og eventuelt ekstremt dårlige lysforhold slik som konserter. Poenget er at jeg sjelden eller andri har behov for maksimal kantskarphet ved disse forholdene. Ser da bort i fra vekt/størrelse, om dette er ekstremt viktig kan selvfølgelig fastobjektiv være aktuelt. Men da er D800 i seg selv et lite egnet verktøy. Hvilen fastoptikk jeg kommer til å trenge det vet jeg faktisk ikke. Det fordi jeg har derevet alfor lite med Ff til å si det sikkert . Men planen er en D800 og zoomobjektiv i første omgang og så finne ut hvilke områder der fastoptikk muligens kan være et bedre alternativ, og siden jeg har alfor liten erfaring med Nikon så kunne det være greit å vite hvilke objektiver andre har god erfaring med og som har en ytelse som rettferdigjør å bruke dem på en D 800 . Det var tankegangen min bak dette . mvh Snekker`n Ser da bort i fra vekt/størrelse, om dette er ekstremt viktig kan selvfølgelig fastobjektiv være aktuelt. Men da er D800 i seg selv et lite egnet verktøy. Hva legger du egentlig i det ? Endret 12. mars 2012 av Snekker`n Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Ser da bort i fra vekt/størrelse, om dette er ekstremt viktig kan selvfølgelig fastobjektiv være aktuelt. Men da er D800 i seg selv et lite egnet verktøy. Hva legger du egentlig i det ? Jeg mente at D800 + et lite fastobjektiv som 35mm/f2 fortsatt ikke er spesielt kompakt. Og skal man ha de "gromme" fastobjektivene som f.eks. 85/f1.4 er vekta nesten det samme som 24-70/f2.8. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Ser da bort i fra vekt/størrelse, om dette er ekstremt viktig kan selvfølgelig fastobjektiv være aktuelt. Men da er D800 i seg selv et lite egnet verktøy. Hva legger du egentlig i det ? Du har også et motsatt problem; 200mm f/2 VR II, 300mm f/2.8 VR II, 400mm f/2.8 VR, 500mm f/4 VR og 600mm f/4 VR balanserer veldig dårlig med D800. D3/D4 er en vinner der. Samt D800 er langt fra optimal på tilt/shift optikken til Nikon. Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Hva med AF-S 50mm f/1.4 og 85mm f/1.4? Kanskje ikke skarpe nok? mest lyssterke? Har begge de to. 50 mm'eren har en pen prislapp, men en sørgelig treg fokusmotor trekker mye ned på ett ellers bra objektiv.85 mm'eren er mye dyrere, men av en helt annen kvalitet også. Nå har jeg ikke 70-200 vrII, men det jeg har hørt er at den er såpass skarp allerede på f/2,8 at det er ikke sikkert at 85'eren er verdt penga. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2012 Ser da bort i fra vekt/størrelse, om dette er ekstremt viktig kan selvfølgelig fastobjektiv være aktuelt. Men da er D800 i seg selv et lite egnet verktøy. Hva legger du egentlig i det ? Du har også et motsatt problem; 200mm f/2 VR II, 300mm f/2.8 VR II, 400mm f/2.8 VR, 500mm f/4 VR og 600mm f/4 VR balanserer veldig dårlig med D800. D3/D4 er en vinner der. Samt D800 er langt fra optimal på tilt/shift optikken til Nikon. Hmm, nesten så en må vurdere 5D lll Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Hmm, nesten så en må vurdere 5D lll Nå er TGB litt ekstrem ... Disse objektivene balanserer ikke dårligere på en D800 enn tilsvarende objektiver gjør på Canon 5DMkIII. TGB mener bare at store objektiver balanserer dårlig på slike lekehus som D800 (og dermed 7D, 5DMk II osv). Og det finnes jo alltids batterigrep. Endret 12. mars 2012 av tomsi42 Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Ser da bort i fra vekt/størrelse, om dette er ekstremt viktig kan selvfølgelig fastobjektiv være aktuelt. Men da er D800 i seg selv et lite egnet verktøy. Hva legger du egentlig i det ? Du har også et motsatt problem; 200mm f/2 VR II, 300mm f/2.8 VR II, 400mm f/2.8 VR, 500mm f/4 VR og 600mm f/4 VR balanserer veldig dårlig med D800. D3/D4 er en vinner der. Samt D800 er langt fra optimal på tilt/shift optikken til Nikon. Hmm, nesten så en må vurdere 5D lll Det er vel ikke noen forskjell i vektbalansen fra 5D mkIII til D800 så det tror jeg blir hipp som happ om hvilke kamera merke du velger når det gjelder disse tunge objektivene.D800 og PC-E 24 f/3,5 problemet Edit: slått av Tom på målstreken :!: Endret 12. mars 2012 av hertugen Lenke til kommentar
TGB Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Hmm, nesten så en må vurdere 5D lll Nå er TGB litt ekstrem ... Disse objektivene balanserer ikke dårligere på en D800 enn tilsvarende objektiver gjør på Canon 5DMkIII. TGB mener bare at store objektiver balanserer dårlig på slike lekehus som D800 (og dermed 7D, 5DMk II osv). Og det finnes jo alltids batterigrep. Ekstrem? Meg?!! Vel, dette er bare min personlige mening og preferanser, andre har selvsagt lov til å ha andre preferanser Batterigrep gjør jobben, helt korrekt D700/D800/5DmkII/5DmkIII er ikke lekehus, men det er ganske brutal forskjell frem til 1D-serier og D3/D4. Vurderer seriøst D800 for studiobruk; _men_ manglende vertikalgrep er det som hindrer meg fra å sette opp bestilling umiddelbart. Batterigrep er uansett hva enkelte mener ikke det samme som integrert. D800-prisen er forøvrig ekstremt hyggelig, så tenker fortsatt Endret 12. mars 2012 av TGB Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Edit: slått av Tom på målstreken :!: Ninja-psoteren slår til igjen Nå har jo TGB et poeng i et at stort objektiv balanserer bedre på et stort hus; men hvor viktig det er, er veldig individuelt. Lenke til kommentar
ramses Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Er det stor forskjell på disse to, spør siden jeg for tiden lukter litt på D800 Har brukt begge to, siden jeg var på canon før. Helt klart at Canon sin er, og blir, favoritt hos meg. Men det er mest fordi jeg liker utseende :-) Ift bruk skarphet og slikt er de temmelig like. Dvs de er knallbra begge to, knivskarpe bilder, og bare tøv å prøve å skrive en vinner. Litt forskjell er det, men det skyldes nok heller merkene håndtering av feks farger. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Edit: slått av Tom på målstreken :!: Ninja-psoteren slår til igjen Nå har jo TGB et poeng i et at stort objektiv balanserer bedre på et stort hus; men hvor viktig det er, er veldig individuelt. D800 er helt garantert et ekstremt bra kamerahus; det samme gjelder 5DmkIII. Så man gjør ikke feil uansett. Har en sterk mistanke om at jeg går for D800, greit for studio og som paparazzi-backup. Edit: Nesten alt i studio gjøres med AF-S 85mm f/1.4 uansett Endret 12. mars 2012 av TGB Lenke til kommentar
ramses Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Bruker samme tråden siden det fortsatt gjelder samme sak . Hvilken fastoptikk mellom 20 - 200 mm er den beste og som har minst forskjell i skarphet mellom senter og hjørne , kom gjerne med flere forslag . mvh Snekker`n EDIT: legger til litt ekstra her siden enkelte har litt problemer og må ha ting inn med teskje DETTE GJELDER FOR NIKONKAMERA OBJEKTIVENE SKAL BRUKES PÅ EN D800 Nikon sin 50mm f1,4 er super. Hvis du har tilsvarende i canon, så vil du faktisk smile etter at du har begynt å bruke Nikon sin. Canon versjonen må blendes til minst over f2,8. Det må du ikke på nikon. 85mmf1,8 er jeg også veldig glad i. Der er canonikon omtrent like gode. Tips. Jeg merker ikke veldig stor forskjell på den forrige og den helt nye 85mmf1,8 fra nikon. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 D800 og PC-E 24 f/3,5 problemet Update #2: Lars Pettersson from Nikon confirmed that D800 will work just fine with any of the Nikkor PC-E lenses. Takk og lov, det hadde vært nedtur av dimensjoner. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 13. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2012 Hmm, nesten så en må vurdere 5D lll Nå er TGB litt ekstrem ... Disse objektivene balanserer ikke dårligere på en D800 enn tilsvarende objektiver gjør på Canon 5DMkIII. TGB mener bare at store objektiver balanserer dårlig på slike lekehus som D800 (og dermed 7D, 5DMk II osv). Og det finnes jo alltids batterigrep. skjønte det , var bare et forsøk på litt ironi :-) Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 13. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2012 Det finnes vel ikke noen zoomobjektiv som går fra ca 70 til 300 mm og som da er sikkelig brukbare , kan godt starte på 100 mm det er ikke så viktig . Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Det finnes vel ikke noen zoomobjektiv som går fra ca 70 til 300 mm og som da er sikkelig brukbare , kan godt starte på 100 mm det er ikke så viktig . Nikon har ikke det; men Canon har en nydelig 70-300mm L Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 13. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2012 Det finnes vel ikke noen zoomobjektiv som går fra ca 70 til 300 mm og som da er sikkelig brukbare , kan godt starte på 100 mm det er ikke så viktig . Nikon har ikke det; men Canon har en nydelig 70-300mm L Ja den vet jeg om , er rimelig oppdatert på Canon , men temmelig blank på Nikoobjektiv eller tredjepartsobjektiv til Nikon . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå