Twinflower Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Hvor mye plikt er det å ta matpause? § 10-9 sier "(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time." Men på Arbeidstilsynets sider står det "Arbeidstaker har rett til minst en pause når den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. " Grunnen til at jeg spør er fordi lønningsdama krever at jeg tar en halvtimes pause, mens jeg mener at hvis jeg er i en god flyt så vil jeg heller jobbe gjennom pausen og heller ha ei brødskive liggende ved siden av tastaturet for å ta en bit inni mellom. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Gratulerer med å ha dratt opp en tre år gammel tråd. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Tråden er splittet ut fra en tråd opprettet i 2008. Vennligst ikke bedriv trådnekrofili. Én tråd per spørsmål. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 29. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2012 Gratulerer med å ha dratt opp en tre år gammel tråd. Jeg ser ikke problemet når lurer på det samme som trådstarter. Hvis "trådnekrofili" er blitt et problem for forumet bør de heller stenge tråder som har gått ut på dato. Når noen gidder å bruke søkefunksjonen og benytte seg av eksisterende, relevante tråder bør det applauderes - ikke hånes. 9 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Eg er ganske sikker på at § 10-9 gjer at du er pliktig til å ta pauser sidan ordet "skal" er brukt. Vanligvis er problemstillinga omvendt, dette er nok kanskje grunnen til at arbeidstilsynet litt uformelt skriver at arbeidstaker har rett på pause. Begrunnelsen for at du skal ta pause er vell begrunna i HMS arbeidet som skal sikre deg mot å jobbe so mykje at du til slutt møter veggen og blir sjukmeldt. I det lange løp er nok både du og bedrifta best tjent med at du tar pauser. Eg har forresten mitt eiget oppfølgingsspørsmål; -har du rett til å få utsette pausa til eit tidspunkt som passer betre dersom du akkurat har starta på ei ny oppgåve? -og kan du då vente til heilt på slutten av dagen med å ta den fyrste pausa? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Fra bedriftens side så skal du ha pause, det er bedriften som kan få problemer med at du ikke tar pauser når du skal. vel iallefall hvis de ikke prøver å stoppe det. Står det noe spesielt i arbeidskontrakten din? Hvis du mener flyten er bedre så kan du jo prøve å forhandle deg til en arbeidende lunch og jobbe en halvtime mindre på slutten eller begynnelsen av dagen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå