linaom96 Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Har blitt slik at jeg ikke lenger ønske og jobbe pga jeg får ikke jobbe i ukedager slik som jeg ønsker men må jobbe i helgene, men det er en ulempe for meg som har så mye å gjøre i helgene... Har jobbet ca i 1 år der nå og har ingen arbeidskontrakt og har ikke skrevet under på noe. Så lurer på hvordan jeg skal gjøre det og hvor lang tid må jeg jobbe for å slutte. Jeg har som sagt jobbet der i 1 år og har bare helge jobber noe som jeg ikke ønsker men har spurt mange ganger om å få jobbe i ukedagene istedet. Jeg går også siste året på ungdomsskolen og vill ha helgene til å slappe av og se litt på skolesaker.. Jeg har ingen arbeidskontrakt har jobbet der 1 år uten å skrive navnet mitt på noe, er jeg da pliktig til å jobbe? og hvordan skal jeg si opp jobben? Har også skolegang å tenke på.. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Siden du ikke har noen kontrakt jobber du ikke der engang, hvis du skjønner hva jeg mener Med andre ord kan du bare "slutte", for på papiret har du aldri hatt noen jobb der engang. For øvrig veldig dumt av deg å ikke skrive kontrakt da du begynte, spesielt siden du er under 18 år. Lenke til kommentar
linaom96 Skrevet 29. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2012 Har blitt slik at jeg ikke lenger ønske og jobbe pga jeg får ikke jobbe i ukedager slik som jeg ønsker men må jobbe i helgene, men det er en ulempe for meg som har så mye å gjøre i helgene... Har jobbet ca i 1 år der nå og har ingen arbeidskontrakt og har ikke skrevet under på noe. Så lurer på hvordan jeg skal gjøre det og hvor lang tid må jeg jobbe for å slutte. Jeg har som sagt jobbet der i 1 år og har bare helge jobber noe som jeg ikke ønsker men har spurt mange ganger om å få jobbe i ukedagene istedet. Jeg går også siste året på ungdomsskolen og vill ha helgene til å slappe av og se litt på skolesaker.. Jeg har ingen arbeidskontrakt har jobbet der 1 år uten å skrive navnet mitt på noe, er jeg da pliktig til å jobbe? og hvordan skal jeg si opp jobben? Har også skolegang å tenke på.. Har spurt etter arbeidskontrakt veldig ofte da ;O Siden du ikke har noen kontrakt jobber du ikke der engang, hvis du skjønner hva jeg mener Med andre ord kan du bare "slutte", for på papiret har du aldri hatt noen jobb der engang. For øvrig veldig dumt av deg å ikke skrive kontrakt da du begynte, spesielt siden du er under 18 år. Har spurt etter arbeidskontrakt veldig ofte da ! ; o Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 viker veldig uproft av arbeidsgiver og ikke gi deg kontrakt.. handler blant annet om forsikring på arbeidsplass o.l. per dags dato har du ikke kontrakt eller noen bindene avtale og du kan slutte når du selv vil uten noe form for oppsigelse. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Høres nesten ulovlig ut, og da tenker jeg spesielt på bedriften o_0 Hvordan får du betalt? Hvor mye får du betalt? Hvor gammel er du? Vet dine foresatte om hvilken jobb du har? Jeg tror nok du kan slutte, men hvis du vil ha referanser så gjør det på en fin måte... Lenke til kommentar
mafsa Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Tydligvis ikke spurt ofte nok etter kontrakt Du kan gå på dagen hvis du vil, dog ikke smart hvis du vil ha en attest og referanse som du faktisk kan bruke til en jobb senere. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Okei, folkens, hvor i all verden har dere det i fra at dersom det ikke foreligger undertegnet kontraktsdokument så har man ingen avtale? For det er løgn, og en idiotisk ting å gi som råd i en slik tråd. Trådstarter har jo jobbet der i ett år. Hun er åpenbart ansatt, helt uavhengig av skriftlig kontrakt. Om man "går på dagen" er man erstatningsansvarlig for sjefens tap som følge av jobbskulkingen, så det anbefales ikke. Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 og dette er du helt sikker på ? hvordan kan du skulke en jobb du ikke har på papiret? hun har ikke bundet seg til arbeidstedet.. det er nettopp derfor arbeidsgiver bør ha kontrakter slik at ikke folk kan gå og komme slik de selv ønsker. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 (endret) Mener du å si at det stilles krav til at avtaler i Norge skal være skriftlige? Endret 2. mars 2012 av Herr Brun Lenke til kommentar
TMB Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Mener du å si at det stilles krav til at avtaler i Norge skal være skriftlige? Arbeidskontrakter skal være skriftlige. 9 Lenke til kommentar
MisterIT Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Si fra til arbeidsgiveren at du ønsker å slutte. Det er vanlig å ha en oppsigelsetid og om du har gjort en god jobb der kan det være lurt å slutte med vanlig praksis selv om du er uten arbeidsavtale/kontrakt. Be om en attest og spør sjefen om du kan sette henne/han som kontakt person for fremtidlige jobber. Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 arbeidsgiveren kan ikke nekte deg å slutte på dagen om du ikke har kontrakt.. men det er en megut uproff måte å si opp på. å dette blir han nokk å få fram i referansene. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Du kan uansett ikke bare stikke av uten å bli etterlyst. Arbeidsgivere er også folk. De bekymrer seg såklart hvis du bare blir borte. Pluss at de må dekke opp for dine skift når du bare forsvinner. Dårlig ide. Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Du kan uansett ikke bare stikke av uten å bli etterlyst. Arbeidsgivere er også folk. De bekymrer seg såklart hvis du bare blir borte. Pluss at de må dekke opp for dine skift når du bare forsvinner. Dårlig ide. går jo ann å ha en dialog med arbeidsgiver. at man vil slutte men kan jobber noen uker eller til en evt. erstatter er på plass. men i teorien kan ikke arbeidsgiver tvinge deg på jobb. men gjør man det på en skikkelig måte er sjansen større for å få seg jobb senere - på den arbeidsplassen og andre. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 (endret) Vi hadde en sånn fyr på jobb som bare slutta å komme etter en påskeferie. Han sa ikke noenting til noen om det på forhånd. Sjefene ringte og ringte, han tok ikke telefonen. Det endte med at de sendte politiet til adressen hans for å se om han hadde omkommet. Da var han liksom helt overraska og sa at han hadde sluttet i jobben. Dette var jobb under vanlig kontrakt og han hadde vært der i flere år. Snodig fyr. Han ble jo formelt oppsagt "på dagen" når de fikk tak i han. Endret 2. mars 2012 av Bytex Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 det jeg vil fram til er at man kan slutte i jobben uten å bli "uvenn" med sjefen. det greide værtfall jeg. det fleste har forståelse for at man vil gjøre andre ting f.eks skole. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Vi har en arbeidsmiljølov i dette landet og den sier at man automatisk er fast ansatt om man har jobbet i bedriften mere en 1/2 år. Lønnslipper er mere en nok for å bevise arbeidsforholdet. Slutter du på dagen og arbeidsgiveren din vet dette kan du havne i trøbbel samtidig med at du kan bruke argumentet om ingen kontrakt i retten. Usikkert hvordan utfallet av en slik rettsak ville blitt i hverfall. I allefal har du samme rettigheter og plikter som en fast ansatt etter den tiden du har jobbet der. Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 gjelder ikke dette kun fast ansettelse? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 (endret) Du blir automatisk fast ansatt når du går over halvåret uten kontrakt. Man kan blir fast ansatt i mindre en hel stilling også. Kommunene er jo lysende eksempler på dette med sine minimalistiske stillingsbrøker. Endret 2. mars 2012 av perpyro Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 En arbeidskontrakt skal være skriftlig, ja, men rettsvirkningen av at man ikke har skriftlig kontrakt er ikke at det ikke er noe arbeidsforhold. Dersom man "går på dagen" er man ansvarlig for arbeidsgivers merutgifter ved f. eks. vikar eller overtid, så lenge arbeidsgiver godtgjør at han har forsøkt å minimalisert de tapene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå