Gjest medlem-16183 Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Hei, jeg er en mann på 27 år. Jeg har hatt tidsbegrenset ung uføretrygd fra jeg var 19 år og nå har jeg 100% fast ung uføretrygd. Jeg har veldig lyst å flytte til Danmark og bo der. Er det noen mulighet for meg å få med meg trygden min dit? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Eksport av uførepensjon er et komplisert felt, med særregler basert på tilflyttingsland. Som hovedregel, ja, du kan ta med deg uførepensjonen, men du kan ikke regne med å få ta med deg "ung ufør"-fordelen din. Hvis du flytter før du har 20 års botid (år bosatt i Norge etter fylte 16, altså frem til du fyller 36) vil du som hovedregel måtte regne med ytterligere redusert uførepensjon. Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Eksport av uførepensjon er et komplisert felt, med særregler basert på tilflyttingsland. Som hovedregel, ja, du kan ta med deg uførepensjonen, men du kan ikke regne med å få ta med deg "ung ufør"-fordelen din. Hvis du flytter før du har 20 års botid (år bosatt i Norge etter fylte 16, altså frem til du fyller 36) vil du som hovedregel måtte regne med ytterligere redusert uførepensjon. så det er ingen mulighet for å få med seg ung ufør tillegget i noe som helst tilfelle? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Nei. Norge avga særskilt erklæring da vi implementerte EØS-avtalens trygdedel at vi ikke ønsket å eksportere "ung ufør"-fordeler til andre land, så dette gjelder også andre EØS-land. Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Nei. Norge avga særskilt erklæring da vi implementerte EØS-avtalens trygdedel at vi ikke ønsket å eksportere "ung ufør"-fordeler til andre land, så dette gjelder også andre EØS-land. ok, det er litt kjipt da. unf ufør tillegget er ganske mye. Kan jeg få bostøtte hvis jeg er uføretrygdet i Danmark? Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 (endret) ok, det er litt kjipt da. unf ufør tillegget er ganske mye. Kan jeg få bostøtte hvis jeg er uføretrygdet i Danmark? Du vil få ett annet problem dersom du flytter til Danmark, nemlig at du vil måttet betale totalskatt tilsvarende dansk nivå. Og den danske skatten er mye høyere for trygdede/pensjonister i Danmark enn i Norge. Selv om du har frikort i Norge så må du betale iht. dansk skattenivå i Danmark. Og danskene er kjent for å beskatte sine trygdede/pensjonister knallhardt. Sikkert bedre i Pakistan. Edit: liten presisering. Edit: Du har PM som du ikke har besvart. G Endret 1. mars 2012 av Gaidaros 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Du får ikke norsk bostøtte i Danmark, men Danmark har sin egen bostøtteordning. Du kan lese mer om det relevante regelverket hos Socialministeriet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå