Gå til innhold

[Løst] Windows 7 x64 på ny PC, blåskjerm og problemer med sp1

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har akkurat kjøpt meg ny cpu, hovedkort og ram.

Da jeg skal aktivere windows 7 x64 får jeg beskjed om at jeg må kontakte microsoft for å aktivere gjennom dem.

Min gamle maskin(gammle hovedkort og cpu) har jeg muligens aktivert 5-6 ganger før.

Dette er dog Ultimate Full versjonen. Det fulgte og med 32 bit versjonen. Denne er muligens kun aktivert 1 gang, samme nøkkel for begge versjonene. Den er kjøpt gjennom amazon.uk.

Problemene jeg har er hyppig blåskjermer og problemer med diverse oppdateringer, spesielt SP1 som ikke lar seg installere. Den feiler hele tiden.

Spørsmålet mitt er om det er en sammenheng mellom måten jeg aktiverer på(gjennom microsoft) og problemer med å oppdatere til sp1.

Nøkkelen jeg får fra MS må da være 100% ?

Hva annet kan være galt?

Windows xp har jeg installert på en annen disk(har prøvd å installere windows 7 på denne;samme feil).

XP installasjonen har ingen blåskjermer og oppdateringene kjører som bare det. Null problem.

Noen tips?

Takk.

- k

Endret av karbon8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg har installer alle oppdateringer før det.

Har nå installert windows 7 igjen. Denne gangen installerte jeg kun LAN drivere og prøvde å aktivere windows. Denne gangen gikk det med en gang. Merkelig.

Skal holde dere oppdatert ang dette. Kanskje jeg er heldig og har dette løst. Får se.

- k

Lenke til kommentar

Ville jo tro det var noe hardware det var feil på, eller at du har overklokket "feil" eller noe, om du driver med slikt.

En får ikke blåskjerm av å måtte aktivere Windows på en lovlig måte. At du ikke får automatisk aktivering over internett, betyr ikke noe annet enn at det har gått fort kort tid mellom to aktiveringer, og/eller at mye hardware er byttet ut.

Lenke til kommentar

Det kan være mange grunner til at SP1 ikke lar seg installere, og du vil dessuten få en feilkode som kan indikere hva slags problem det er snakk om.

Det at du får blåskjerm er ikke et godt tegn. I de fleste tilfeller dreier det seg om defekt maskinvare og driverproblematikk. Går ut i fra at du har kjørt en clean install av Windows, og så installert alle drivere og at disse er oppdaterte. Får du fortsatt hyppig blåskjerm ville jeg kjørt en diagnose av blant annet minne og harddisk. Du har også diverse stresstester slik som f.eks. BIT - Burn In Tool.

Får du like hyppige blå skjermer dersom du starter maskinen i "clean boot" eller "safe mode"?

Lenke til kommentar

Hvilken oppbygging av maskinen har du? Hvordan og hvilke rambrikker har du brukt?

Her er specs:

i5 2500K @ 3.3GHz

Asus Sabertooth P67 HK

1x Corsair Vengeance 8GB 1600MHz

Oppdatering:

Jeg fikk i dag, etter en ukes tid uten å boote opp windows 7, installert SP1 og en del andre oppdateringer.

Jeg har og deaktivert speedstep technology og Turbo Modus.

Det kan se ut som om maskinen er mer stabil etter dette.

Trenger nok noen dager til før jeg kan si at den er stabil, men har ikke opplevd blåskjerm ennå.

Gir tilbakemelding om noen dager.

- k

Lenke til kommentar

Får du like hyppige blå skjermer dersom du starter maskinen i "clean boot" eller "safe mode"?

Har prøvd å starte opp med clean boot; ingen forskjell.

safe mode har jeg prøvd men blåskjermer opptrer gjerne når jeg starter et program eller multi tasker. Dette har skjedd på 2 forskjellige disker. Og windows xp installasjonen jeg har på en annen disk funker som bare det. Så jeg tror ikke det er maskinvare relatert.

Skal uansett kjøre windows 7 nå noen dager og se hva som skjer.

Jeg har en teori om at det er speedstep i bios som er syndebukken her; den er nå deaktivert.

Har hatt problemer av tilsvarende art tidligere, slo meg bare ikke før jeg gikk inn i bios for å kikke på div innstillinger.

- k

Endret av karbon8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...