King-Nothing Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 (endret) Jeg kjøpte en ny pc i november 2010. Denne ble bygget selv, men etter å først ha pratet med Komplett.no over telefon slik at jeg var sikker på at delene jeg hadde valgt passet bra sammen. Pc`en fungerte utmerket i starten, men etter noen mnd sluttet SSD-disken (systemdisken) å fungere skikkelig. Det som skjedde var at den fra tid til annen (ca 5-10 ganger om dagen) laget en liten summelyd før hele pc`en frøys i 10 sek. Deretter begynte den å fungere igjen. Jeg fikk ny disk, men etter noen nye mnd, begynte også denne å trøble. Det som nå skjedde var at pc`en helt plutselig frøys. Jeg kunne ikke leè på musa, tastaturet fungerte ikke, og at bare bråstoppet. Denne ble også erstattet, men nå skjer det samme igjen. Det spiller ingen rolle om jeg surfer, skriver mail, spiller, hører på musikk eller hva den måtte være, feilen kommer uansett. Jeg får ingen bluescreen, men får opp feilmelding når jeg restarter pc`en, med litt info. Jeg vil tro at denne disken også må byttes, men jeg har lagt ved bilder av feilmeldingen jeg får, for å se om noen her inne kan ha hatt samme problemet, da jeg helst vil slippe å måtte bytte disk og begynne på scratch igjen. Endret 29. februar 2012 av King-Nothing Lenke til kommentar
Achelous Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Sjekket om det har kommet ny firmware til disken? Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 19. april 2012 Forfatter Del Skrevet 19. april 2012 Hadde glemt bort denne tråden litt, men oppdaterer den nå. Sjekket om det har kommet ny firmware til disken? Ja, jeg har lastet inn nyeste firmware til disken og jeg har også oppdatert BIOS. Tok kontakt med Komplett før påske og de ville ikke sende meg enda en ny disk, men ville ha hele maskinen bort for å teste den. De kjører den igjennom en del benchmark-programmer, samt sjekker temperaturer og alt ser bra ut. De kommenterer at jeg mangler noen skruer i hovedkortet og på vannkjølingen, men sier at alt generelt sett ser veldig bra ut og at de ikke finner noen feil med maskinen. Det som er problemet er at noen ganger fryser den etter 15min, andre ganger tar det opp mot 2 timer og jeg antar at de ikke har testet den lenge nok til å få opp feilen. Jeg la med et ark hvor jeg ga klar beskjed om dette, men jeg vet ikke hvor lang tid disse testene tar. Jeg hentet pcen i dag, koplet opp og satt å surfet i en liten time. Alt fungerte greit og jeg håpet at det skulle vare, men da jeg gikk vekk fra den i 30 min og kom tilbake, hadde den stoppet opp igjen. Jeg får opp vanlig skjermbilde når jeg skrur på skjermen (altså ikke noe bluescreen eller feilmelding av noe som helst slag), men jeg kan ikke styre musa og tastaturet reagerer heller ikke. Jeg får ikke skrudd av maskinen ved å kun trykke på av-knappen, men må holde den inne for å ta en "hard"-restart. Er det noen som har en anelse om hva dette kan være? Det er utfattelig kjedelig å bruke 11k på en pc, som har fått nye deler 3 ganger i løpet av ett år og som fortsatt ikke fungerer som den skal. Hadde jeg kjøpt denne som en "Komplett-PC" hadde jeg krevd å heve kjøpet fordi jeg har hatt samme feil tre ganger, men siden denne er kjøpt i deler, har jeg kun krav på å få erstattet den delen som er defekt. Problemet er jo bare at jeg ikke vet hvilken del dette er. Jeg kommer selvfølgelig til å ringe Komplett igjen i morra og ta en ny prat med de, men jeg vet jo ikke hva de kan gjøre heller, når de har kjørt den igjennom de testene de pleier og ikke funnet noe galt. Jeg er generelt forsiktig med hvilke nettsider jeg besøker og bruker både antivirus og brannmur, samt kjører anti-malmware programmer ofte, så jeg kan ikke skjønne at dette skal være software-relatert. Og ja, jeg har prøvd å formatere. Jeg hadde satt stoooor pris på om noen her inne har hatt samme problem og kan gi meg et hint om hva jeg burde feilsøke. Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 20. april 2012 Forfatter Del Skrevet 20. april 2012 Oppdatering: Jeg forsøkte igjen å formatere systemdisken for å utelukke software-feil, men det hjalp lite. Ca 30 min etter at jeg hadde innstallert Windows, låste den seg. Når den var inne hos Komplett hadde de kun systemdisken og ikke lagringsdisken, så jeg prøvde å kjøre med kun systemdisk for å se, men det hjalp heller ikke. Sitter litt på pcen og går fra den en stund. Når jeg kommer tilbake har den restartet (sikkert fordi Windows holdt på å legge inn oppdateringer) og da står det bare Reboot and select a proper boot device or insert boot media and reboot. Problemet er altså at maskinen ikke finner noen av diskene. Det skal sies at når maskinen fungerte fint (før disse problemene) brukte den alltid lang tid på oppstartsskjermen, men var rask ellers. Jeg restarter og den fungerer fint, men ved en ny restart skjer det samme igjen. Mitt hotteste tips er at det er hovedkortet som er defekt/dårlig, men dere har kanskje noen andre meninger? Lenke til kommentar
Zorgeir Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Har du prøvd å bruke andre sata-porter på hovedkortet? er det samme type disk du har fått tak i hver gang? Hvilket HK/disk er du bruker? Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 22. april 2012 Forfatter Del Skrevet 22. april 2012 Jeg regner med at det er SSD-disken som er gåen igjen. Nå bruker jeg en Crucial M4, tidligere har jeg brukt to utgaver av Crucial C300. Puttet SSD-disken inn i laptopen min, formaterte, og etter 45min låste den seg på samme måte. Laptopen har fungert fint i 4 år, så da er nok problemet disken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå