Bone Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Heisann! Har nå byttet til en ny router - Linksys E4200 - siden den gamle begynte å streike (klarte ikke å surfe når torrent gikk, osv, og måtte restarte pc/modem/router for å få det til å fungere igjen, selv om torrenthastigheten var begrenset til under halvparten av hva linja klarer). Anywho.. På den nye E4200 så har man muligheter til å koble til 5 GHz og 2.4 GHz (det er separate SSID/pass for begge). Jeg prøvde å koble til en PC som kjæresten min har til 5 GHz, men klarte ikke (noe jeg klarte med begge våre iPad2), men det gikk fint å koble til 2.4 GHz. Nintendo 3DS ville heller ikke koble til 5 GHz.. Det jeg lurer på er vel: Hva er egentlig forskjellen på disse to? Altså bortsett fra at de opererer på forskjellig frekvens? Jeg er ikke så flink med slikt, men vil det si at 5 Ghz er BEDRE, eller bare at de opererer på annen "bølgelengde", en annen "PORT" om du vil!? Er det slik at grunnen til at min kjærestes bærbare ikke klarte å koble til 5 GHz er fordi den ikke støtter dette? Det ble også skrytt veldig mye på Komplett sine sider av denne ruteren, som jo var derfor vi kjøpte den, at den hadde veldig så god rekkevidde, osv.. men, ved tilkobling (til 2.4 GHz antar! jeg) så får PS3-en i stua bare 30 % styrke når vi satte den opp.. PS3-en er ikke mye over 10 meter unna.. så, synes kanskje dette var litt dårlig!? Har dette noe med 2.4 vs 5 GHz å gjøre? Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 For å benytte reint N nett i 5Ghz så må klienten støtte rein N. Man kan også bruke draft N som sender i 2,4Ghz men det er ikke like raskt som rein N i 5Ghz. Fordelen med draft N er at det støtter b, g og draft N så alle trådløse enheter kan bruke det uten at brukeren behøver å kunne noe om teknologien bak. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 29. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2012 Takk for svar! Så man har: N (5 GHz) draf N, som støtter b, g og draft N (2.4 GHz) Og vår Linksys E4200 støtter BEGGE, siden jeg kan sette opp "2 nettverk"? Så, slikt sett støtter min iPad2 *rein N* (siden den kan koble til 5ghz-nett?), men det kan ikke min kjærestes PC, siden den ikke kan koble opp til 5ghz-nett? Man bør(?) altså koble flest mulig opp til 5 GHz-nettet, hvis dette er mulig, siden dette er bedre? Hvordan er det forresten bedre? Det er raskere? "Dobbelt så raskt", eller kan man si noe om det? Har det lengre rekkevidde også? Takk igjen for svar! Er virkelig til hjelp, slik at jeg kan bli litt klokere i dag også! Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 (endret) Rein N har en teoretisk hastighet på 480Mbit/sec hvis jeg ikke husker feil, mens draft N ligger på 130Mbit/sec(Det skal vel være 300, ikke 130.) mener jeg. Å kjøre flere simultane trådløse nett vil primært være en fordel for kommunikasjon på ditt eget lan, f.eks hvis du vil bruke et eget nett for streaming til tv eller noe annet så kan du ha et nett som kun gjør dette mens det andre tar seg av all annen kommunikasjon. Som du sier så sitter du nå på enheter som støtter forskjellige standarder og det er strengt tatt helt greit. Endret 29. februar 2012 av vidarkri Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 5GHz har generelt kortere rekkevidde i hus. Årsaken er at signalene dempes mer enn 2,4GHz gjennom vegger o.l. Fordelen med 5GHz er at det går lite trafikk der i forhold til 2,4GHz. I tillegg er det mer utbredt med bruk av 40MHz (full) båndbredde på 5GHz. Når det gjelder hastighet man kan oppnå, så er dette avhengig av antall datastrømmer og båndbredde (båndbredde kan ofte endres i router). 11N: Billig utstyr har ofte 1 datastrøm (150Mbit brutto ved 40MHz båndbredde) De fleste routere støtter 2 datastrømmer og 130/300Mbit ved 20/40MHz. Nyere routere støtter ofte 3 datastrømmer og inntil 450Mbit. Når det gjelder praktisk ytelse ved gode signaler, så kan man ta bruttohastigheten og dele på ca 3. Ytelsen avhenger selvsagt av utstyret i begge ender. Noen nettverkskort kan motta tre datastrømmer, men sender kun to. Da vil man se at en router kan ha 3 antenner (3 datastrømmer på mottak), mens den kun støtter 300Mbit. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 3. mars 2012 Del Skrevet 3. mars 2012 5GHz har generelt kortere rekkevidde i hus. Årsaken er at signalene dempes mer enn 2,4GHz gjennom vegger o.l. Denne personen erfarer vel at 5GHz er bedre både rett ved og gjennom vegger på 3 stk routere.(?) Lenke til kommentar
Bone Skrevet 3. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2012 Hei, og tusen takk for alle svar! Vært litt utilgjengelig, så derfor sent svar.. Men, Må si det var veldig så stor hastighetsforskjell på disse to, draft N og N.. Det du sier også, er at det lønner seg å fordele enhetene på forskjellige nett, er dette rett og slett for å ikke belaste ett nett altfor mye, eller ligger det noen andre lure grunner bak? 5GHz signalene dempes mye mer? Hvorfor dempes de? Og, hvorfor går det mindre trafikk der, på 5GHz-nettet, fordi det generelt er færre enheter som støtter ren N? Hvor mange datastrømmer har min router? 2? Er dette svaret fordi jeg har "to nett"? Hvis ikke, hva er egentlig datastømmer? Man kan jo koble til en og flere enheter på hvert nett, og slikt sett ha mange datastrømmer, eller? Eller er det slik datastrømmer er forskjellige dedikerte strømmer, hvor enhetene må dele på plassen i hver sin strøm? Har jeg eventuelt da her to datastrømmer per nett (5/2.4)? Tidligere hadde vi en Linksys wrt54gs, med to antenner, men den begynte å fucke skikkelig opp (man klarte ikke å surfe samtidig som man lastet ned, og alt måtte restartes osv.. Sidespørsmål: hvorfor det, egentlig Den har jo klart det bra før..).. Men, jeg må ærlig innrømme at jeg synes ikke rekkevidden har blitt noe særlig, om noe, bedre enn den routeren.. Vi bor her på en 70m2 -leilighet i Oslo, så det er ikke akkurat gedigent her, og med tanke på alle som skrøyt av denne routeren på nettet (komplett), hvor den dekket hele hus med hage, osv, så føler jeg meg rett og slett noe snytt.. Burde den ikke være bedre enn den eldre routeren vår? Det den er bedre på, er å klare torrent og web samtidig, men det gjorde jo den gamle også, helt til den sluttet med det sånn mer og mer gradvis.. Takker så mye igjen! Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 3. mars 2012 Del Skrevet 3. mars 2012 (endret) 2.4 vs 5 Ghz - Enkelt sagt, lav frekvens (=2.4 GHz) gir mindre båndbredde men lenger rekkevidde. Høy frekvens (=5 GHz) gir høyrere båndbredde men har kortere rekkevidde. Ref. kortbølgesendere som sender på KHz-båndet (=f. eks. radioamatører), de kan snakke med noen på andre siden av jorden men lydkvaliteten er ikke all verden. FM radio som sender på MHz-båndet (f. eks. nærradio) har (relativt) dårlig rekekvidde men (relativt) god kvalitet. Høyere frekvens gir dårligere rekkevidde. Husk også på at hvis du bor i et nabolag med mange andre trådløsnett vil ditt og de andre nettene slåss om båndbredden. 5 GHz regnes ofte som bedre å bruke, da det ikke er så mange som bruker det (ennå). For å sjekke hvordan det står til i ditt nabolag kan du prøve InSSIDer. Utstyr som støtter 5 GHz er ofte av den litt dyrere sorten eller relativt nye. Er du heldig, finner du en kanal som ikke er i bruk. Se List of WLAN channels på WikiPedia for bakgrunnsinfo om kanalvalg. Plassering! Har samme ruteren selv. Min ligger på en hylle oppunder taket, ca. 15 meter fra laptopen min. Jeg la noen klosser under ruteren så den ble hevet ~5cm og da fikk jeg omtrent doblet ytelsen! Har vurdert å klistre på borrelås på baksiden og henge ruteren på veggen men siden det fungerer... så blir den liggende... PS3en din - Kan være at den (antennen) ikke ligger optimalt i forhold til å motta/sende til ruteren? N. (Edit: La til KHz, MHz) Endret 3. mars 2012 av NoBo Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 (endret) Denne personen erfarer vel at 5GHz er bedre både rett ved og gjennom vegger på 3 stk routere.(?) Her er det mange variabler som det ikke er kontroll på. Hvis du ser på tester på samtlige (?) trådløsroutere som gjøres av Tim på smallnetbuilder, så er rekkevidden vesentlig lengre på 2,4 enn 5GHz. http://www.smallnetb...howall=&start=1 Forøvrig er vanlige bygningsmaterialer testet og følgende er resultatet: -> Bone ------------ Ved å øke antall strømmer vil man få større overføringshastighet og i tillegg få bedre dekning fordi antennene gjør at man fyller ut dødsoner med signal. (aka: diversitet) Antall datastrømmer har ikke noe med antall tilkoblede enheter å gjøre, men det er en ressurs som benyttes av alle trådløsenheter (etter tur). Mindre forstyrrelser på 5GHz er det fordi langt færre bruker trådløsnett der og det er heller ikke trådløstelefoner, bluetooth, mikrobølgeovner mm :-) Endret 4. mars 2012 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Ok, takk for info. Blir spennene å teste selv hva som blir best her jeg bor. Router i kjeller, men nær trapp bak en tynn vegg. Har signaler overalt med DIR-635. I 2 etasje på soverom og da er det betong mellom etasjene og tynn vegg til soverom. Også på terasse har jeg signal med den. Men både soverom og terasse kunne godt hatt bedre signaler ... håper en av GHz'ene gir mer på rt-n66u. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Hvis du ikke får så bra signal som du håper, så kan du jo bruke homeplug kit (Komplett har til 295.- i dag). Plugger du i DIR-635 på et gunstig sted bør du få god dekning oppe. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Jeg har også en Linksys E4200 som står plassert nede i 1. etg. (teknisk rom). Det er helt grei dekning i samme etasje, men i etasjen over har det vært litt så som så. Kjøpte en slik: http://www.dustinhome.no/ubiquiti-powerapn-indoor-ap/product/5010517435 som jeg satte opp som trådløs repeater, og nå har jeg så godt som full dekning og 300MHz i hele huset (2.4GHz og 40MHz kanalbredde). Har bestilt en ekstra slik at jeg kan sette den opp "utenfor" eller en eller annen plass om jeg oppdager noen dødspotter etterhvert. Dustin er dessverre tom på lager nå ser jeg, men mulig du klarer å finne en annen butikk som selger. Problemet er at produktet ikke produseres lenger. Ubiquiti lager nå en 1x1 enhet istedenfor(Power AP N er 2x2), som dessverre ikke fungerer like bra. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Hva med denne SilentNET? Asus adapter Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Har aldri prøvd den Asus repeateren, så det kan jeg ikke si noe om. Fordelen med Power AP N er at den har store og kraftige (6dBm?) antenner. Du vil derfor få bedre signal enn du får med en "vanlig" enhet. Mest sannsynlig er vel den Asus repeateren der litt sånn midt på treet tenker jeg. I og med at den ikke har eksterne antenner. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 (endret) Det behøver ikke være så stor fordel med utvendige antenner, dersom det skal være dekning oppover eller nedover. Utvendige antenner med mye forsterkning har ofte bedre signal i samme plan/etg og mindre oppover/nedover. Ubiquiti er et bra merke, så tviler egentlig ikke på at dekningen er god :-) Ulempen med repeater vs aksesspunkt med kabel, er at hastigheten minst halvereres (teoretisk overføringshastighet). Dette skyldes at signalene mottas og gjenutsendes på samme kanal. Endret 5. mars 2012 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå