Jan Høydal Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Troppavatn Bildet er fjernet. Beskrivelse: Halte frem et bilde jeg tok med et lommekamera for en tid siden. Bildet er fra en av mine fovorittsteder i Ryfylkeheiene. Nettopp kommet meg ut av teltet for å fiske ørret til frokost - så møtte jeg denne scenen - viktig å være tidlig oppe Vet det er uskarpt på detaljer, men det var det jeg klarte å skvise ut av kameraet tatt på frihånd. Evalueringsnivå Visning: Jeg ønsker å vise frem mitt bilde og få hyggelige tilbakemeldinger. Jeg setter pris på om du forteller kort hva du liker med bildet. Link til bildesiden Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Ja kan skjønne dette er ett av dine favoritt steder;) Så ett flott bilde,men er mulighet for litt forbedringer.Som å få litt mer lys i skyggene,og kanskje ett kutt på himmelen.Skarpheten kan også bedres,men vet jo ikke vilket redigerings program du sitter med,så blir litt vanskelig og forklare hvordan;) Lenke til kommentar
Jan Høydal Skrevet 29. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2012 Ja, det er de forbedringene jeg er på jakt etter av tips fra andre - ser absolutt at jeg har mye å hente der. På redigeringssiden er jeg nok ikke så godt utstyrt desverre. Men det jeg har er Aperture for MAC, PS Elements 9 og en Photomatix HDR plugin. Det som hadde vært virkelig artig, er om du kunne gjort det du ville med det - for så å diskutert/lært litt av det? Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Ja, det er de forbedringene jeg er på jakt etter av tips fra andre - ser absolutt at jeg har mye å hente der. På redigeringssiden er jeg nok ikke så godt utstyrt desverre. Men det jeg har er Aperture for MAC, PS Elements 9 og en Photomatix HDR plugin.Det som hadde vært virkelig artig, er om du kunne gjort det du ville med det - for så å diskutert/lært litt av det? I Elements 9 åpner du bildet.klikker på Enhance og så Adjust Lightning/Shadow/Highlights.Her kan du justere skygge.Om du ønsker det litt skarpere kan du gå til Enhance og velger adjust sharpness;) Lenke til kommentar
Trond Stordal Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 For en flott plass, Jan Erik har sagt det som er å si, men: Fikk du noe fisk??? Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) Troppavatn Her er hva jeg mente,dette er jo gjort litt fort da...og fargen kunne sikkert å vært dempet litt?..og alt etter crop finner du i menyen ENHANCE.Crop i verktøykassen ute til venstre;) Endret 1. mars 2012 av Jan Erik Engan Lenke til kommentar
Jan Høydal Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2012 Til Jan Erik: Ja, jeg ser helt klart forbedringen Jeg skal prøve dette ut så fort råd er - synd det skorter på så elementære ting - men slik er det å være nybegynner. Jeg finner sikkert de samme funksjonene på Aperture også. Enig i at fargene ble rimelig sterke, men dette lille lommekameratet hadde en tendens til dette. Neste gang får jeg dra med meg det nye kameraet selv om jeg må slite litt mer Et annet spørsmål som du sikkert har peiling på?; Man bør vel egentlig bruke AdobeRGB istedet for sRGB i color space i kamera oppsettet. Er det ikke slik at Adobe RGB har et bedre utgangspunkt for redigering? Til Trond: Ja, her får en alltid fisk - pluss at den er veldig rød og fin uten myrsmak. Ikke større enn opp til 0,5 kilo - men steikepanna mi liker best den størrelsen. Jeg pleier å ha noen turer opp hit ila året, så neste gang jeg drar med bedre foto utstyr, så får jeg håpe på omtrent like bra forhold. Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Til Jan Erik: Ja, jeg ser helt klart forbedringen Jeg skal prøve dette ut så fort råd er - synd det skorter på så elementære ting - men slik er det å være nybegynner. Jeg finner sikkert de samme funksjonene på Aperture også. Enig i at fargene ble rimelig sterke, men dette lille lommekameratet hadde en tendens til dette. Neste gang får jeg dra med meg det nye kameraet selv om jeg må slite litt mer :)Et annet spørsmål som du sikkert har peiling på?; Man bør vel egentlig bruke AdobeRGB istedet for sRGB i color space i kamera oppsettet. Er det ikke slik at Adobe RGB har et bedre utgangspunkt for redigering? Til Trond: Ja, her får en alltid fisk - pluss at den er veldig rød og fin uten myrsmak. Ikke større enn opp til 0,5 kilo - men steikepanna mi liker best den størrelsen. Jeg pleier å ha noen turer opp hit ila året, så neste gang jeg drar med bedre foto utstyr, så får jeg håpe på omtrent like bra forhold. Ang kamera oppsettet på rgb kontra srgb,skal jeg ikke si meg sikker på,men føler meg ganske sikker på att når du saver for web,att du lagrer det i sRGB..så blir fargene mer riktig etter opplasting..sånn har jeg forstått det....leser ikke så mye manualer jeg.hehe...finner ut av ting selv og plukker opp tips her på digit;) Lenke til kommentar
Jan Høydal Skrevet 3. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2012 Da har jeg prøvd å følge Jan Erik's råd på versjon 2. Tatt ned bla skygger og farger. Jo, det ble bedre Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Da har jeg prøvd å følge Jan Erik's råd på versjon 2. Tatt ned bla skygger og farger. Jo, det ble bedre Mye bedre;) Lenke til kommentar
Jan Høydal Skrevet 4. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2012 Vet ikke om det var helt slik du mente - men det fungerte - takk så mye Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg