Svigermors drøm Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 (endret) Hallo Jeg er en gutt på 15 år som har et problem. Jeg fikk jumpers knee i en alder av 12 år. Jeg har hele livet vært en aktiv og tynn gutt helt fram til jeg ble 12. Jeg måtte slutte med alle fritidsaktivitet der jeg måtte løpe. Jeg prøvde meg i 1 år med å trene til det ble veldig vondt, så slappe av til det ble bedre og så begynne å trene igjen. I det lange løp funka ikke dette og slutta med fotball. Etter 2 år uten noe form for mosjon utenom gym på skolen, KRIK og noen gåturer om kvelden en gang i blandt har jeg begynt med volleyball og innebandy. Volleyballen går overraskende fint men igår ble det fryktelig vondt i kneet igjen etter bandytrening. Jeg går ut ungdomsskolen til sommeren og lurte på om det kunne vært lurt å droppe operasjon og spare knærne til gymmen for å få best mulig karakter eller er det like greit å bare operere begge nå? Grunnen er at jeg misliker å være litt "chubby" siden jeg har vært tynn veldig lenge og at det hindrer meg veldig til å holde på med ballspill. Jeg har også litt problem med vekta. Jeg er 178 og veier 69 kg. Etter at jeg begynte med aktiviteter igjen gikk jeg opp i vekt. Før spiste jeg masse usunt hele tiden og trente ikke men holdt meg rundt 65-66 kg. I år har jeg ikke smakt godteri, litt chips og kjeks, bytta ut nugatti med lys skive til fordel for mellomgrov og fårepølse. Allikavel har jeg lagt på meg 3 kilo. Jeg er utrolig svak, taper mot jenter i handbak og klarer ikke løfte min egen kropp med armene. Jeg klarer rundt 8 armhevinger. Noen som har noe forslag? Jeg vet at muskler veier mye mer enn fett og at man ikke skal slanke seg, vil bare få vekk litt mage til sommeren. Takker for alle svar Endret 29. februar 2012 av Hunterra Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Du spør om 2 ting: Bør jeg operere nå, eller utsette det til etter skolen. Du spør også om forslag til kost for å øke muskelmasse, men få vekk fettet fra magen. Hvis det er slik at du opplever mye smerter og at du er svært plaget med ditt problem, bør du ikke utsette operasjonen. Men kan du vente, skulle jeg har gjort det, siden du vil være "slått ut" en stund etter operasjonen. I tillegg kan det være behov for langsom rehabilitering etter operasjonen. Vedrørende ditt kost/treningsspørsmål. Jumpers knee medfører ikke at du ikke kan trene f.eks svømming eller resten av kroppen. Du har også full mulighet til å være i aktivitet til grensen der kneplagene gjør seg gjeldende. Det er mye mer trening i f.eks stavgange enn hva man kan tro. Så må du også være klar over at alle ikke har samme kroppstype. Noen må jobbe betydelig hardere enn andre, for å oppnå samme prestasjoner. Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 29. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2012 Jeg har tenkt på svømming, problemet er at det tar rundt 40 min til nærmeste svømmehall men de holder stengt i lange perioder i året. Sykkel er jo også fint har jeg hørt. Jeg vil helst holde ut året ettersom jeg kan få 5 i gym og jeg er ikke særlig flink i andre fag så vil gjerne ha den 5'ern. Jeg bor i Bergen og det er ikke akkurat det beste været vi har til å være ute. Jeg klarer å løpe i 5-10 min før jeg får vondt. Lenke til kommentar
rongata Skrevet 6. oktober 2012 Del Skrevet 6. oktober 2012 Hei. Du snakker om å opperere, men jeg vil anbefale deg med å vente med det. ved slike skader er opperasjon siste utvei. Jeg har slitt en del med kneskader etter altfor hard trening frem mot fallskjermjegeropptak. Det annbefales 8 måneder med tilpasset trening og fysio før du vurderer opperasjon. dra til en skikkelig fysioterapaut. Jeg vil anbefale deg å dra til Nimi, få time hos ortoped. Ikke stol på vanlige fysioterepauter uten noe annet grunnlag da etter min erfaring det er ofte man får feildiagnose. Hvem har gitt deg diagnosen jumpers knee? Jeg fikk også først høre jumpers knee av min fysio, men da jeg dro til ortoped hos nimi fikk jeg høre hoffas syndrom og kneskjellskade. Jeg vet også om mange andre som har gått rundt og trodd at de har hatt jumpers knee, dratt til nimi og fått diagnosen hoffas syndrom. Dette kan komme av at den gjennomsnittlige fysioterapauter ikke har lært om hoffas syndrom. (ifølge en fysio i familien) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå