Gå til innhold

Sniktitt: Nokia 808 Pure View


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg leste om kameraet på denne telefon et eller annet sted.Hensikten er ikke at man får et 41MP bilde, men man kan få bilde med mindre støy. Så vidt jeg vet, er vel dette noe tilsvarende som Sony f.eks. gjør i sine kameraer.. Man tar flere bilder av samme objektet og så kombineres de sammen. Dette for å få bedre bilder i skumring.Man får ikke noe 41MP bilde av dette, men man kan ta bilder med forskjellig eksponering også (i teorien) for å lage HDR, ev. kan man velge utsnitt av et større bilde.Det er sånn jeg tolket det jeg leste om denne kameramobilen altså, kan være jeg tolket feil eller at der jeg leste det - var feilsitert :p husker ikke hvor jeg leste det. Men sony har vel hatt dette på de senere kameraene med fast speil og muligens på de nyere NEX(?)-modellene.Jeg stusser også på en såpass stygg telefon med dårlig skjerm. kan dette slå an? Jeg tviler. Det hadde vel fungert i 2004 kanskje. Men noen få nokia/symbian fanatikere vil vel kjøpe det og slå seg på brystkassen :-)

 

Kan det være artikkelen på All Things D: http://allthingsd.com/20120227/the-inside-story-of-nokias-41-megapixel-camera-phone-five-years-in-the-making/ du har lest? Skjekk ut størrelsen på sensoren og kameramodulen!

Lenke til kommentar

Utrolig dårlig att denne ikke kommer til Norge... Det er jo bare typisk når man endelig finner en mobil som er verdt å ha :cry:

 

Men, bestiller ifra utlandet jeg da, skal ha denne uansett :)

 

Er det helt usannsynlig att noen nettsjapper i Norge kommer til å ta den inn uansett ? Vet ikke hvordan reglene er mht paralellimport i slike tilfeller som dette... Vil de bli nektet å gjøre det iåsfall ?

Lenke til kommentar

Nimrad: Sensoren har 41 megapiksler og det foretas ingen oppskalering. Nokia forklarer ganske bra selv hvorfor dette er bra. Mine innlegg her i tråden og en rekke andre nettsider, derav noen linket her i tråden, forklarer også fordelene. Samtlige sammenligner med eksisterende telefonkameraer, ingen så vidt jeg vet, påstår dette skal kunne erstatte 645D.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Wow, flere megapiksler enn Pentax 645D med mellomformat-brikke. Kan noen forklare hvorfor dette skal være bra? Ser egentlig bare ulemper med det, hvertfall hvis sensoren har 41 megapiksler og dette ikke bare er oppskalering i etterkant.

 

Og folk fortsetter å skrive kommentarer uten å lese noe om emnet først. Dette er ikke "bare" 41 Megapixler. Det er en tanke bak det hele, som forklart av Simen1 og flere andre, samt en link til engadget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig ser jeg ikke helt behovet for zoom på mobilen - men så eier jeg ikke zoomobjektiver til speilrefleksen heller for tiden... Hadde vært fantastisk om en eller annen mobilprodusent kom med en ~5 MP-sensor med brukbar ISO800 og et objektiv raskere enn f/2.8. Dét hadde vært genialt på konserter. Høyere dynamisk omfang er også noe jeg savner på mobiltelefonen, siden den ofte brukes til å ta snapshots i sterkt sollys enten om sommeren eller på ferieturer.

 

Alt over 5 MP på mobilen er bortkastet for min del, siden mobilbildene mine sjeldent vises andre plasser enn på facebook/instagram/twitter.

Lenke til kommentar

Hmm synest denne telefonen virker som ett niesje produkt i test fasen,eneste som er bra på den er cameraet! (Burde hat hd skjerm for at man skal se alle bildene på en best mulig måt) ( en dual core prosesor hadde minst verd å foretrekke,da kunne man set video i full hd uten hakking )(ellers ett større bateri 1400ma er kun nok dersom du skal ha den lille opløsningen den har) og pris ? vel 4000 er litt mye for n808,3000 mer fornuftig med dagens mangler!

Lenke til kommentar

Hmm synest denne telefonen virker som ett niesje produkt i test fasen,eneste som er bra på den er cameraet! (Burde hat hd skjerm for at man skal se alle bildene på en best mulig måt) ( en dual core prosesor hadde minst verd å foretrekke,da kunne man set video i full hd uten hakking )(ellers ett større bateri 1400ma er kun nok dersom du skal ha den lille opløsningen den har) og pris ? vel 4000 er litt mye for n808,3000 mer fornuftig med dagens mangler!

 

Er enig i att skjermen kunne hatt noe høyere oppløsning, men noe stort problem er det ikke... Man studerer ikke høykvalitets bilder på en liten mobilskjerm uansett, til det bruker man DLNA el. HDMI til HD-TV eller på en PC skjerm...

Dual-Core er det minste jeg savner, kun de som spiller tunge spill har bruk for en monster-prosessor i en mobil, for oss andre, bare tull.... Dette med dual-core er blitt mer ett "prestisje" for produsentene idag, skal liksom være raskest mulig... Har N8 idag som kjører på 680MHz, ingen problem å multitaske eks. 10 program, deriblant Need for Speed, går som ei klokke :) Video i full-HD hakker ikke i det minste selv på N8... Husk att Belle er ett OS som krever minimalt med prosessorkraft i forhold til eks. Android. Android er ett OS som er veldig tungdrevet og derfor skal veldig lite til før det "lugger"...

 

Jeg kan nevne att for å håndtere videostrømmen fra dette kameraet håndterer 808 over 1 milliard piksler i sekundet, det sier litt om hva denne mobilen er istand til ;) Det er også nettopp en av grunnene til att WP7 ikke kan brukes som OS i en sånn heftig mobil som dette...

 

En annen ting som du ikke tenker på ang. prosessorkraft/Dual-core er att batterikapasitet blir kraftig redusert pga det.. Man ender fort opp med en mobil som må lades hver 2 dag, ikke særlig imponerende i 2012 :tease:

Du kan lese gjennom forumtråder her på Amobil, er det nettopp noe dagens kunder er misfornøyd med så er det batteri og kamerakvalitet.. Det er dette som betyr noe, ikke antall Mhz, Dual-core osv... Selvsagt er det noen få som spiller tunge spill på mobiler som ønsker heftig prosessor, men de tilhører ikke den store brukergruppen...

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Tja, ellers har man jo disse quadcoregreiene med en ekstra prosessor som styrer småting som sms og telefon osv, som visstnok skal hjelpe batteritiden. Det er ikke som om SGS2 BRENNER batteri selv om den er dualcore, holder lenge den om man ikke bruker den tungt. Feks.

 

Og multitaskinga på N8 er ikke enormt awesome, ikke på min i alle fall. Og den smålugger i blandt.

 

Men in other news:

 

@Selop på Twitter:

Congratulations team! #Nokia C3 wins best Feature Phone and #Nokia 808 Pureview wins Best New Mobile Handset, Device or Tablet at #MWC12
Endret av Slai
Lenke til kommentar
Hmm synest denne telefonen virker som ett niesje produkt i test fasen,eneste som er bra på den er cameraet! (Burde hat hd skjerm for at man skal se alle bildene på en best mulig måt) ( en dual core prosesor hadde minst verd å foretrekke,da kunne man set video i full hd uten hakking )(ellers ett større bateri 1400ma er kun nok dersom du skal ha den lille opløsningen den har) og pris ? vel 4000 er litt mye for n808,3000 mer fornuftig med dagens mangler!

Symbian Belle støtter ikke dobbeltkjerner og Symbian Belle er foreløbig eneste mobil-OS som takler 41 Mp bilder. Dobbeltkjerne er med andre ord meningsløst på denne telefonen. Nokia kan forsåvidt ta nesten hva de vil for verdens beste telefonkamera, selv om det er diskutabelt hvorvidt resten av telefonen er high end i disse dager.

 

Jeg kan nevne att for å håndtere videostrømmen fra dette kameraet håndterer 808 over 1 milliard piksler i sekundet, det sier litt om hva denne mobilen er istand til ;) Det er også nettopp en av grunnene til att WP7 ikke kan brukes som OS i en sånn heftig mobil som dette...

Nokia sa i et intervju at de jobber med en vindustelefon (WP) med det samme kameraet, men de hadde ikke en gang årstall for når de forventet det ferdig.

 

Prosesseringshastigheten kommer i liten grad av den vanlige telefonprosessoren. Det ligger hjelpeprosessorer i selve kameramodulen som tar seg av nedjustering til brukervalgt ut-oppløsning for stillbilder og video. Den vanlige telefonprosessoren tar seg bare av de nedskalerte bildene (dersom man velger å skalere de ned).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Personlig ser jeg ikke helt behovet for zoom på mobilen - men så eier jeg ikke zoomobjektiver til speilrefleksen heller for tiden...

... men så har du sikkert mer enn ett fastobjektiv, ikke sant? ;)

 

Hadde vært fantastisk om en eller annen mobilprodusent kom med en ~5 MP-sensor med brukbar ISO800 og et objektiv raskere enn f/2.8. Dét hadde vært genialt på konserter. Høyere dynamisk omfang er også noe jeg savner på mobiltelefonen, siden den ofte brukes til å ta snapshots i sterkt sollys enten om sommeren eller på ferieturer.

Stort sett enig, men jeg vil gjerne fantasere litt på egenhånd også. Den ønskedrømmen lyder slik:

 

- Like stor sensor og like god optikk som Nokia 808PV

- Et sett med ulike gråfilter integrert i stedet for variabel blender

- Ca 12 Mp, med 60 fps full 12 Mp output i råformat. Grunnen til det "høye" pikseltallet er fordi jeg vil ha multi aspect ratio (4:3 og 16:9) slik som på dette kameraet. Dvs. at 4:3 blir ca 11 Mp og 16:9 ca 10,5 Mp.

- Videostrømmen på ca 10,5 Mp 60 fps skal kobles med G-sensor og croppes dynamisk slik at utsnittet følger bevegelsene til telefonen. Med andre ord stabilisert videoopptak. Den croppede videostrømmen skal være QuadFullHD (3840x2160). Denne videostrømmen skal pikselbinnes med 2x2 ned til full HD 60 fps. (Eventuelt 50, 30, 25, 24 avhengig av brukerens ønske)

- En høyhastighet lysmåler skal kunne detektere og software-kansellere flimring fra lysstoffrør etc. ved videoopptak.

- Kameraet skal ikke ha AA-filter. Det skal være mulig å stille inn 2x2 pikselbinning i stillbildemodus også. Utoppløsningen bør da bli 1920x1440 (4:3) eller 1920x1080 (16:9). Men det bør også være mulig å få ut ubinnet oppløsning (med de moiré-problemene det kan medføre).

- Standard M6 stativfeste.

- Utløserknapp, kontrollhjul og minst en knapp for å veksle kamerainnstillinger (definerbart i menyen hva det skal veksles mellom. Den valgte kamerainnstillingen justeres med hjulet)

- Pop-up rammesøker av det virkelig gamle slaget. Dvs. to rammer som slås opp med fjær, uten noe glass i mellom.

- Råfiler

- Programvaren til kameraet skal ha åpent grensesnitt så brukere kan lage apper og dele de med andre på nettet.

- Gjerne flere kameramoduler i samme telefon, med ulik brennvidde. Kanskje til og med to moduler med samme brennvidde for 3D video.

 

Puhh, det er godt mulig jeg har glemt noe. :)

 

(Tror nesten jeg skal ringe HTC, Samung eller LG og tilby meg å starte et tilsvarende kamerateam som Nokia har. Selvsagt med fet lønn. :p)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ok da kan jeg oppsumere!!!nokia 808 har en hjelpeprosessor som hjelper til med kamera optikke, har ett operativsystem som krever mindre av prosessoren så 1,3gigahertz fungerer bedre en det gjør på android(men operativsystemet fungerer kun på singel core dvs maks1.6 i hastighet) få apps å få til tlfen, lite batteri men bra nokk til den lavopløste skjermen som er vist nok i øvre sikte blandt det man kan kalle lavopløst,hakke under WP (som jeg mener er average,middels for 4tommer) vell hadde ikke skade med mer batteri kameraet buler ut alikevel! Og høyere oppløsning krever mer strøm !

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om høyere oppløsning ville gitt kortere batteritid. En ting er at baklyset er den delen av skjermen som trekker mest strøm og dets strømtrekk er uavhengig av oppløsningen.

 

En annen ting er at full HD videoavspilling skaleres ned med en fin brøk der 3x3 piksler i opptaket vises på 1 piksel på skjermen. Det gir en enklere og mindre kraftkrefende skaleringsalgoritme enn å skalere ned til f.eks 800x480 (2,4x) eller 1280x720 (1,5x). Skaleringen foregår uansett i en grafikkprosessor som er spesielt beregnet for blant annet videoskalering. En annen "pen" skaleringsfaktor er 2x. Da hadde man kommet til 960x540 skjermoppløsning. Det ville nok også gitt lavere strømtrekk enn f.eks skalering til 800x480.

Lenke til kommentar
Jævla dritt. De har vel en WP med 41 GP på gang. Den skal jeg ikke ha.

 

Kan jeg spørre hvorfor det er noe jævla dritt, og hvorfor du ikke skal ha wn WP med 41 GP, hva nå enn GP er :p . Gigapixpler?

 

LOL, en liten glipp der. Så du synes ikke det er noe jævla dritt at den ikke kommer til Norge?

 

Dagens WP er som iOS, DØNN kjedelig. I tillegg er det så og si et dødt OS. Har hatt noen Nokia opp igjennom. Nå er det kun 808 som inspirerer fra den kanten, og når den ikke kommer hit, så er det bare å se seg om etter noe annet.

 

Beste nye device på MWC, og så vil ikke Nokia selge den i Norge. Bra jobba Nokia.

http://www.gsmarena.com/nokia_808_pureview_wins_best_new_device_at_mwc-news-3919.php

Lenke til kommentar

Dagens WP er som iOS, DØNN kjedelig. I tillegg er det så og si et dødt OS. Har hatt noen Nokia opp igjennom. Nå er det kun 808 som inspirerer fra den kanten, og når den ikke kommer hit, så er det bare å se seg om etter noe annet.

 

Beste nye device på MWC, og så vil ikke Nokia selge den i Norge. Bra jobba Nokia.

http://www.gsmarena.com/nokia_808_pureview_wins_best_new_device_at_mwc-news-3919.php

Enig i att dagens WP er noe kjedelig men største problemet er jo att det er lite utviklet for en toppmodell... Syns selv Belle er blitt så bra nå att for meg er det en god nyhet att 808 kommer med Belle :) Tror WP blir bra på sikt men det er for tidlig enda...

 

Er ingenting som er bekreftet fra Nokia ang. om den skal selges i Norge eller ikke.. Fikk selv mail fra Nokia idag ang. det.

Så flott at du er interessert i denne flotte telefon. Akkurat nå har vi ingen informasjon om denne telefonen vil komme til Norge. Det du imidlertid kan gjøre er å se på www.nokia.no med jevne mellomrom, og dessuten høre med forhandlere hvis de har fått informasjon om denne telefonen vil komme i salg i Norge.

Vennlig hilsen,

Julia Karlsen

Nokia Care

 

Hvorfor "se seg om etter noe annet" ?? Er jo bare å bestille en fra utlandet in worst case ?

Syns uansett det er meget rart om Nokia bestemmer seg for å kun selge dette flaggskipet i noen land....

 

Jepp så den ;)

Forsåvidt ingen overraskelse att Nokia dro avgårde med den prisen, de har virkelig fått media til å skrive om 808 den siste uken, nyheten har gått omtrent i alle nettaviser som er å oppdrive world-wide så den er vell fortjent :)

Bare å Gratulere Nokia med den prisen!!!! :w00t:

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...