Trondster Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 (endret) Voigtländer: SL - Eldre manuellfokusoptikk tiltenkt speilreflekskameraer. For lengst gått ut av produksjon. SL II - Mer moderne optikk for speilreflekskameraer. Utstyrt med elektronikk som kommuniserer med kamerahuset. Både SL og SL II er kun med manuell fokus, og enkelte SL-modeller har elektronikk som kommuniserer med kamerahuset. Voigtländer har også APO for apokromatisk optikk, og denne er litt heftigere apokromatisk korrigert enn de fleste andre med APO-betegnelsen. Under Zeiss kan dere gjerne nevne: ZF - Eldre objektiver med Nikon F-fatning uten elektronisk kobling ZF.2 - Nyere objektiver med Nikon F-fatning med elektronisk kobling ZE - Canon EOS-fatning ZK - Pentax K-fatning (gått ut av produksjon) ZA - Sony A-fatning ZM - Zeiss Ikon Leica M-fatning Apo - Apokromatisk korrigert. Makro - med 1:1 eller 1:2 forstørrelse. Zeiss lister opp blendertall før brennvidde, og skriver for eksempel "Apo Sonnar T* 2/135" for sin 135mm f/2, der andre ville skrevet "135/2". Canon TC - Teleconverter - står sammen med forstørrelsen, f.eks 1.4x TC. Gjelder både rene teleconvertere og optikk med innebygd teleconverter. Endret 8. april 2013 av Trondster 1 Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 (endret) ZM - Zeiss Ikon-fatning ...bedre kjent som Leica M-fatning? Er ganske sikker på at ZM-optikken først og fremst er i bruk på digitale Leicaer eller for den del med adapter på NEX el. og i mindre grad på Zeiss eget analoge Zeiss Ikon-kamera. I tillegg var det Leica som introduserte M-fatningen. ZM-optikken er ellers helt andre og mere kompakte optiske konstruksjoner tilpasset målsøkerkameraets registeravstand enn ZE/ZF/ZA -optikken. Endret 8. april 2013 av twoeyes Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 ...bedre kjent som Leica M-fatning? Jeg visste det var en dårlig idé å poste før første kopp kaffe! Lenke til kommentar
st.einar Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Ø? er vel også essensiell Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Jeg har bla.a. DC på mitt Sigma objektiv...jeg ble faktisk ikke stort klokere på hva det er, ikke engang om det er en god ting. :/ Fulle navnet er Sigma 18-250mm DC OS HSM F/3,5-6,3 (bruker det på et Canon T3i). Lenke til kommentar
fasst Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 (endret) Jeg har bla.a. DC på mitt Sigma objektiv...jeg ble faktisk ikke stort klokere på hva det er, ikke engang om det er en god ting. :/ Fulle navnet er Sigma 18-250mm DC OS HSM F/3,5-6,3 (bruker det på et Canon T3i). I.o.m jeg satt og så på disse forkortelsene hos Sigma for et par dager siden. Prøvde å finne hva C, i tillegg til DC, betød. DC= These are special lenses designed for APS-C size sensors so that the image circle matches the smaller size of the image sensor of most digital SLR cameras. Their specialized design gives these lenses the ideal properties for digital cameras, the compact and lightweight construction is an added bonus! C= Contemporary (Moderne? Det skulle da bare mangle om det var noe annet!) http://www.sigmaphot...-macro-os-hsm-c Endret 10. april 2013 av fasst Lenke til kommentar
KNHfoto Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Jeg har bla.a. DC på mitt Sigma objektiv...jeg ble faktisk ikke stort klokere på hva det er, ikke engang om det er en god ting. :/ Fulle navnet er Sigma 18-250mm DC OS HSM F/3,5-6,3 (bruker det på et Canon T3i). Sigma sine DC objektiver kan kun brukes på kamera med APS-C-sensor. Det er akkurat det samme som Nikon sine DX eller Canon sine EF-S objektiver. Dersom du bruker et Sigma DC objektiv på fullformat vil det resultere i vignettering. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Dersom du bruker et Sigma DC objektiv på fullformat vil det resultere i vignettering. Nå må nok jeg rekke hånden i være og tilstå at hverken vignettering eller fullformat er begreper som jeg vet hva er for noe... Jeg tror ikke jeg vil gå så langt som å si at jeg har fotografering som noen hobby engang, men i de tilfeller jeg gjerne vil ta noen/mange bilder, så vil jeg gjerne ha bra bilder, og det mener jeg ikke går an med f.eks. et mobilkamera, og derfor gjorde jeg de valg som medførte tidligere nevnte utstyr til mitt eie (se profil for detaljer) - jeg har et Sony DSC-HX9V kompakt også, og det er akseptabelt hvis jeg ikke kan ta med SLRen (nei, ikke den fra Mercedes, desverre). Jeg vet ikke om det er relatert, men jeg har hatt store problemer med autofokus på lengre hold med det Sigma-objektivet på T3i (EOS 600D) - noe som ikke var et problem med mitt forrige kamera, et Rebel XTi (EOS 400D). Lenke til kommentar
KNHfoto Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Nå må nok jeg rekke hånden i være og tilstå at hverken vignettering eller fullformat er begreper som jeg vet hva er for noe... Jeg tror ikke jeg vil gå så langt som å si at jeg har fotografering som noen hobby engang, men i de tilfeller jeg gjerne vil ta noen/mange bilder, så vil jeg gjerne ha bra bilder, og det mener jeg ikke går an med f.eks. et mobilkamera, og derfor gjorde jeg de valg som medførte tidligere nevnte utstyr til mitt eie (se profil for detaljer) - jeg har et Sony DSC-HX9V kompakt også, og det er akseptabelt hvis jeg ikke kan ta med SLRen (nei, ikke den fra Mercedes, desverre). Jeg vet ikke om det er relatert, men jeg har hatt store problemer med autofokus på lengre hold med det Sigma-objektivet på T3i (EOS 600D) - noe som ikke var et problem med mitt forrige kamera, et Rebel XTi (EOS 400D). Vignettereing er at det blir svart i kantene på bildet. Fullformatkamera er digitale kamera med sensorer med samme størrelse som 35mm film. De fleste digitale kamera, som bla annet 600D, er APS-C størrelse sensor som blir mindre enn 35mm film. Når det gjelder AFen må jeg ærlig si at jeg ikke vet hvorfor dette er et problem. Kanskje du har kommet til å skade objektivet, slått det eller noe? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) Jeg vet ikke om det er relatert, men jeg har hatt store problemer med autofokus på lengre hold med det Sigma-objektivet på T3i (EOS 600D) - noe som ikke var et problem med mitt forrige kamera, et Rebel XTi (EOS 400D). Det kan være flere grunner til dette, sannsynligvis en kombinasjon. Fokussystemet er ikke likt over hele brennviddespekteret, på f/5.6 og over fungerer bare senterfokuspunktene, og mulighetene er store for at sigma-objektivet ditt skulle ha en oppdatert firmware sp det fungerer optimalt med 600D "sålenge dette objektivet er eldre en 600D". Endret 24. april 2013 av Nautica Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) Nautica, hvordan går det an å oppdatere firmwaren i en objektiv? Er det en jobb det går an å gjøre selv? FIrmwaren på kameraet er oppdatert, det har jeg sjekket. Og ja, objektivet er mye eldre enn kameraet, da det ble kjøpt hos Pixmania i slutten av 2009 (kostet i sin tid mer enn 400D-kameraet ^^ ). Det er forøvrig kommet en ny revisjon/utgave av objektivet mitt: http://www.komplett....aspx?sku=756465 Jeg er temmelig sikker på at det ikke er skadet, for da jeg fikk 600D i hus og merket problemet, så testet jeg med både 600D og 400D på stativ med like innstillinger siktet mot samme gjenstand, og 400D klarte å ta et skikkelig bilde, mens det 600D tok var ute av fokus (nok til å tydelig ødelegge bildet). Jeg liker også å ha med meg kameraet når jeg f.eks. er på langtur med bilen, og da ha mulighet til å hurtig ta bilde av evt. "happenings" jeg synes er verdt å ta bilde av...og det å ha et kamera med AF det ikke går an å stole på er ikke morsomt - ikke alltid jeg har tid til å begynne å fokusere manuelt (noen ganger tar jeg bildet mens jeg kjører...) Det er såvidt jeg vet ikke lover mot å fotografere mens man kjører, men man behøver jo ikke være særlig smart for å forstå at det ikke er en god ide. Endret 24. april 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Nautica, hvordan går det an å oppdatere firmwaren i en objektiv? Er det en jobb det går an å gjøre selv? Ja du kan gjøre deg selv ved og kjøpe en Sigma usb-dokk "såfremt den er kompatible med ditt objektiv, eller så mener jeg at Sigma gjør dette gratis. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) Er det sannsynlig at "fotobutikken på hjørnet" har en slik objektiv-docking? Hvis Sigma selv skal gjøre det, så må jeg vel enten sende objektivet et sted, eller besøke en forhandler (og jeg bor langt ute på landet). Hvis jeg skal kjøpe en docking og gjøre det selv, hvordan finner jeg ut om dockingen er kompatibel med mitt objektiv? http://www.sigmaphot.../sigma-usb-dock Dette synes å være mitt objektiv: http://www.amazon.co...l/dp/B001PGXEH4 Endret 24. april 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Ser ut som den kun passer: Compatible lensArt | 35mm F1.4 DG HSM Contemporary | 17-70mm F2.8-4 DC MACRO OS HSM / 17-70mm F2.8-4 DC MACRO HSM Sports | 120-300mm F2.8 DG OS HSM Er vel FotoVideo i Oslo som gjør dette, tror ikke fotobutikken på hjørnet gjør dette, du burde begynne med og finne ut om ditt objektiv kan oppdateres eller ikke, du kan sende en forespørsel til Importøren. Lenke til kommentar
tow Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Nikkor DC: Den er oppgitt som at den gir et mykt bilde, men er ikke et softfokusobjektiv. Det er bare området utenfor fokus som påvirkes i nevneverdig grad. Riktig brukt er området i fokus like skarpt som noe som helst annet objektiv kan klare, mens området utenfor fokus blir enda mykere enn ellers. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 Samyang har akkurat annonsert objektivet "10mm f/2.8 ED AS NCS CS" og her mangler to forkortelser i artikkelen: NCS: nano crystal anti-reflection coating system CS: ? Lenke til kommentar
Nelson09 Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 Samyang har akkurat annonsert objektivet "10mm f/2.8 ED AS NCS CS" og her mangler to forkortelser i artikkelen: NCS: nano crystal anti-reflection coating system CS: ? Cropped sensor Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. juni 2015 Del Skrevet 13. juni 2015 Hva betyr Nikons E? Nikkor AF-S 500mm f/4E FL ED VR Nikkor AF-S 600mm f/4E FL ED VR Kilde: Nikonrumors Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 13. juni 2015 Del Skrevet 13. juni 2015 Etter hva jeg kan finne ut på 400mm f2.8E og andre objektiver som har den betegnelsen, så står E for "electronic diaphragm" om jeg ikke er helt på bærtur.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg