Gå til innhold

Hvilken plattform gir best kontinuitet?

Anbefalte innlegg

Som It-konsulent kommer jeg stadig borti kunder som vil ha epost på mobil osv. med iPad og andre nettbrett vil de gjerne også ha tilgang til andre ressurser på bedriftsnettet.

Det jeg håper dere kan hjelpe meg med er å gi deres mening om hvilke OS som gir best kontinuitet?

Det vil si at telefonen/nettbrettet mottar oppdateringer og/eller nyere versjoner av OS i lengst mulig tid.

Da jeg kjøpte min HTC Hero var den for så vidt god på den tiden, men det tok under ett år før den sluttet å motta oppdateringer. Android 2.1 var altså siste oppdatering på OS, og jeg tror den kom med 2.0.

Greit nok telefonen holder ikke mål i forhold til å drive noe som helst, og det for står jeg.

iPhone derimot har jeg forståelse av at mottar nye iOS-versjoner i lang tid fremover. Selv 3GS har vel mottatt alle iOS-versjoner som har kommet til dags dato?

Kunder liker gjerne iPhone for sin enkelhet, men vi som administratorer liker ikke Apple sin treghet med tanke på nye teknologier, og Microsoft sin treghet med å tilpasse sine løsninger til Apple sine håndholdte enheter.

Windows Phone har jeg ikke erfaring med enda, men vil tro at de er godt integrert med Terminal server og andre MS-produkter. Hvorda vil de være i forhold til å motta nye OS-versjoner og patcher?

Om noen har noen gode online-ressurser eller tip vedrørende dette, setter jeg stor pris på dette.

Mvh

Espen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du ber oss spå i fremtiden. Grunnen til at man slutter å støtte eldre teknologi er som oftest at nye funksjoner og maskinvare overtar og det å støtte gammel teknologi blir mindre attraktivt. Smarttelefoner og nettbrett er ikke en veldig etablert nisje så det er vanskelig å peke ut en aktør som er bedre på å støtte gamle produkter enn andre.

Etterhvert som de mobile platformene blir mer og mer etablerte så vil nok bakoverkompatibiliteten bedres også. En av grunnene til at den tidlige teknologien ikke lenger er støttet er at det var mye eksperimentering og man måtte se hva som funket og ikke funket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Apple har hittil vært dyktige på å holde gammel HW oppdatert med nye versjoner, iOS5 kan benyttes på iPhone fra 3GS og iPod Touch fra 3. gen. Dette er enklere for Apple enn for konkurrentene, siden de sitter på både HW og SW.

Android-telefoner, spesielt billigere modeller, får ikke oppdateringer etter at modellen har gått ut av produksjon, og blir dermed fort gamle. For dyre og/eller spesielt populære modeller er oppdateringer tilgjengelig lenger.

Hvorvidt Microsoft lykkes med Windows Phone vil være avhengig av hvor dyktige de er til å oppdatere gamle modeller. Dette er det for tidlig å si noe om enda, siden OSet bare har vært ute i litt over 1 år. HTC Trophy var en av de første som kom, og den er fortsatt fullt oppdatert.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Er omtrent det jeg selv har inntrykk av. Vanskelig å spå for fremtiden og tilsynelatende er det Apple som gir best støtte for øyeblikket.

Har valgt å ikke ha dette som stort fokus enda da markedet ikke er modent for å gi gode anbefalinger og velge strategi, men tiden vil vel gi noen svar forhåpentligvis :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...