Gå til innhold

Ny 27" WQHD (2560×1440) som også er ok til spilling


Trin3k

  

9 stemmer

  1. 1. Hvilken skjerm ville du valt?

    • Dell UltraSharp U2711
      4
    • Samsung Syncmaster S27A850D
      3
    • HP ZR2740
      0
    • Fujitsu 27" P Line P27T-6P
      1
    • Annen 27" (setter pris på om du da nemner hvilken i tråden)
      1


Anbefalte innlegg

Min gode gamle Samsung Syncmaster 226bw er på vei mot de evige blinkende jaktmarker. Tiden er inne for en ny skjerm.

 

Jeg har lenge hatt lyst på noe med større oppløsning enn 1680x1050, har også stilt meg noe skeptisk til 16:9 til pc bruk. Har etterhvert kommet fram til at en 27" med WQHD (2560×1440) oppløsning skal kunne fungere for meg :)

 

Skjermen vil ha et veldig generelt bruksområde, men den bør også kunne fungere greit i spill.

Det er en stund siden jeg brukte nok tid i spill som CS, BF2 etc. til at jeg vil fokusere ensidig på ytelse i spill. For tiden går det mer i forskjellige strategispill (som Civ V, Warhammer serien etc.), Skyrim, fly simulatorer.

 

 

Skjermer jeg har sett på så langt:

 

Det kan se ut som Dell og Samsung skjermene er de som er mest aktuelle. Men er interessert i innspill på alle aktuelle skjermer, da også de som ikke skulle vere listet her.

 

Har merket meg at det er en god del kommentarer omkring på nettet når det gjelder Anti Glare på IPS skjermene. Det at skjermen vil bli stående i stuen med noe begrenset mulighet til skjerming for direkte lys utenfra gjør at dette ikke nødvendigvis er negativt for min del. Tar forbehold om at jeg ikke personlig kjenner til hvordan dette belegget påvirker bildekvaliteten utover hva jeg har lest på nettet, noe som ser ut til å være veldig subjektivt.

 

(la til avstemming for å se hva de som ikke føler for å skrive i tråden mener også ;))

 

Edit: La til ønske om spesifisering av ved valg av "Annen 27"" i avstemmingen

Endret av Trin3k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man legger merke til anti glare belegget på Dell U2711. For meg betyr det ikke så mye, da jeg bruker skjermen i svært lyse kontorlokaler og hvor lys fra vinduer/lamper ville ha gjort en glossy skjerm helt håpløs.

 

Ellers så mener jeg at de tre IPS skjermene du har i lista alle bruker LG sitt 27'' IPS-panel (som også Apple bruker).

 

Jeg har ellers hørt mye bra om Samsung sin skjerm med Super PLS. Den har ikke anti glare, og de som har sett på den sier at den har noe rikere farger enn IPS-skjermene den kan sammnelignes med. Og den er heller ikke plaget med refleksjoner som en glossy skjerm er. Den var ikke lansert da jeg kjøpte min Dell U2711, men i dag ville jeg sterkt vurdert denne.

Lenke til kommentar

Selv har jeg en Eizo FlexScan 27" som jeg er veldig fornøyd med. Det er en eldre utgave av denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=632178&cks=ASS&assoc=26FB581C-3DAA-4F6A-AEA0-8720D71DBD87

 

Min kjører riktignok "bare" 1920x1200 oppløsning, men den nye der kjører 2560x1440. Får den blant annet på Komplett for under 11 000,- nå. Røverkjøp! :)

 

Dette er nok litt dyrere enn hva jeg kunne tenke meg å bruke på en skjerm til privat bruk ;)

Stiller meg også noe skeptisk til hvordan Eizo skjermene vil fungere til spill.

 

 

Man legger merke til anti glare belegget på Dell U2711. For meg betyr det ikke så mye, da jeg bruker skjermen i svært lyse kontorlokaler og hvor lys fra vinduer/lamper ville ha gjort en glossy skjerm helt håpløs.

 

Ellers så mener jeg at de tre IPS skjermene du har i lista alle bruker LG sitt 27'' IPS-panel (som også Apple bruker).

 

Jeg har ellers hørt mye bra om Samsung sin skjerm med Super PLS. Den har ikke anti glare, og de som har sett på den sier at den har noe rikere farger enn IPS-skjermene den kan sammnelignes med. Og den er heller ikke plaget med refleksjoner som en glossy skjerm er. Den var ikke lansert da jeg kjøpte min Dell U2711, men i dag ville jeg sterkt vurdert denne.

 

Når det gjelder Dell skjermen er det mye lovord å lese om denne, mye av det negative ser ut til å ligge i Anti Glare. Har også bemerket meg flere nevner at Dell har nulltoleranse for pixelfeil.

 

Når det gjelder Samsung skjermen er USB3 huben en hyggelig bonus. Det at den tydeligvis har et betydelig mindre sjenerende AG belegg er jo også positivt (i den grad det fortsatt brukbart begrenser sjenerende refleksjoner). Det negative ligger i at det er mange som har klaget på lekkasje av bakgrunnbelysningen, har også sett flere som har nevnt støv i panelet. Riktignok ser mange av disse kommentarene ut til å være fra en stund tilbake og det er slik sett mulig at dette er et problem som er løst. Noe som jeg håpet at noen her kunne svare på :)

 

Fujitsu skjermen har kommet ut bra i flere tester, blant annet på hw.no

Men muligheten til å bruke denne til spilling, samt den hvite rammen gjør at jeg er noe skeptisk. Har også kommet over en del rot når det gjelder service/garanti ordningen deres. Men om en kjøper via komplett.no skal det ikke være er problem slik sett.

 

Har ikke klart å finne noen gode eksempelbilder på AG på forskjellige skjermer, er det noen som har noen linker til dette?

 

 

Flere kommentarer ønskes ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...