Comic Sans Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 (endret) Jeg syntes ferieøybybyggespillet Tropico stiller religionen i et litt dårlig lys! =) Noen som har spilt det? Der kan du som diktator/president bestemme at kondomer skal være ulovelig/lovlig, at homofile-ekteskap skal være lovlig/ulovlig, og så videre.. Og dersom du gjennomfører en restriktiv politikk; forbyr homo-ekteskap, kondomer og liknende; så blir den religiøse delen av byen kjempeglade, og presidenten vil da få ekstra støtte av disse under valg, mens den intellektuelle befolkningen i tropico selvsagt blir svært skeptiske til deg... Under valg kan du velge å være demokratisk, eller diktatorisk, god eller ond. antireligiøs, eller Religiøs... Kanonbra spill!! =D Dersom du derimot loveliggjør "same-sex-marriage" så vil den intelektuelle fraksjonen i Tropico bli fornøyd... Du kan også benytte deg av inkvisisjon, og da blir naturlig nok også de religiøse glade... Men det forutsetter at du har bygget kirker og katedraler, samt ansatt biskoper og prester først... Takk for at du dro fram dette spillet som et eksempel, hadde helt glemt det Husker at det alltid var vrient og blidgjøre både den religiøse delen av befolkning og den intellektuelle delen. Jeg føler at spill generelt ikke framstiller religion i noe dårlig lys, det er selvfølgelig unntak slik som Assasins Creed og Tropico men disse er ofte ganske tydelige på at de ikke ønsker og provosere. Tenker da på Assassins Creed intro melding om at spillet er laget av folk fra forskjellige religioner. Jeg tror denne mangelen på provokasjon har en del og gjøre med at utviklere ikke tør lage noe som provoserer, eller det faktum at det ikke er den helt store underholdningsverdien i det for den gjennomsnittlige spilleren. Endret 2. mars 2012 av Comic Sans 1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Så fint Vet du forresten at det finnes en spilldel på dette forumet? Har du lest teksten i tråden, BTW? Det omhandlet jo akkurat det Turbonello skrev om, i motsettning til deg (og nå meg) som kun har offtopic å komme med... Joda jeg har spilt tropico jeg også, men syntes det er litt slitsomt for fordi jeg rett og slett er for snill og einer meg derfor heller dårlig som diktator... he he... Og jeg får ALLTID de religiøse tullingene på nakken av nettopp de grunner du nevner... Dessuten er det litt for mange ting som gjør at jeg aldri lykkes i tropico spillene... Som miljø fraker, religiøse biggoter, griske stormakter.... Spiller for tiden X3: terran conflict og selv her, i et øko-space spill, har religion gjort sitt inntog i form av goonere.... En rar sekt som tror på et eller annet rart midt ute i universet... Nå stikker de ikke kjepper i hjulene... ehh i rakett motorene dine, i den grad religion ofte gjør i andre spill, men de er der og har en finger med i spillet og medvirkende til at profitable nytelsesmiddel ting som spaceweed og spacefuel (booze) ikke er lov i enkelte sektorer... Nå er det over hundre pluss sektorer da, så det er mulig å kjøpe/selge dette i andre sektorer, eller som pirat å smugle dette inn i de sektorene det ikke er lov, til himmelhøy profitt.. (Nå innrømmer jeg gjerne at jeg igjen er for snill og lovlydig til å kjøpe selge dette i sektorer der det ikke er lov, (min virituelle samvittighet he he..), men fristende er det ja når man ser hvor mye man kan tjene på dette...) Men som sagt, goonere er noen raringer... som religiøse ofte blir fremstilt i de fleste slike spill... Det er ofte den gennerelle båssetingen man tar frem... Ser man på et spill som Total war: empire så har jo religion innflytelse der også, på godt og ondt. Jeg velger bevist å ikke bruke den delen der jeg kan sende mine prester rundt til land med andre religioner for å "vinne" over folket før jeg hærtar landet da jeg ikke finner efforten verdt strevet, så i mine spill blir presten stående der han var... Men folk blir opprørte og sinte over for lite kirker og lignende her også... Pluss at paven blir forbannet hvis du ikke trykker troen på folk, i ytterste konsekvens går han til krig mot deg for å vise deg at jesusen hans er sterkere enn ateismen din (!). Så selv her har religion sine klamme valne hender for å vise hvor ufattelig dumt og stupid verden er med dette pølsevevet... Kommer sikkert på flere spill med religiøse undertoner i større elelr mindre grad... 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå