Strappado Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) Skjerp dere! Enig. Lurer på hva som har ført til flest drap i historien, religion eller forfølgelse av religiøse Øh, det ene utelukker ikke det andre. Hvorfor skal jeg la det ligge? Jeg passer de sakene som påvirker meg, og en del religiøse mennesker gjør slik at deres religion påvirker alle andre. Religiøse har ingen rett til å plage andre. Jaha? få høre hvordan du personlig blir trakassert/plaget av religion. Det er helt irrelevant om en som lever i ett av verdens minst religiøse land har blitt plaget av religiøse eller ikke. Det blir som dette: Ulf: "Vi må bekjempe AIDS-epidemien" Alf: "Jaha? Få høre hvordan du personlig er plaget av AIDS." Endret 1. mars 2012 av Strappado 3 Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Jeg kan skjønne at det reageres mot at det hele tiden er en kobling mellom vold og religion, for det gir jo et skeivt inntrykk. Men når det er sagt så er det jo mye vold å hente i religionshistorien. Og så er det slik at dataspill gjerne er voldelige, så hvis de befatter seg med religion så må derfor resultatet bli vold & religion. Selv kunne jeg tenkt meg at spillene ble religionskritiske. Altså ikke bare et snevert fokus på religion og vold, men f.eks. et fokus på vitenskap vs. religion, der man ser at irrasjonalitet gjør at alt går åt skogen. Jeg vet ikke hvor salgbart dette hadde vært, men med den rette ideen kunne det sikkert blitt OK. 1 Lenke til kommentar
bbll Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Klart det er interaksjoner ute å går. Men Religion er jo i bunn og grunn kultur, og kultur vet vi forandrer seg etter økonomiske og politiske vilkår. Lenke til kommentar
Comic Sans Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Må innrømme at spørsmålet som OP stilte fikk meg til og tenke litt. Jeg føler at religion i seg selv faller på sin egen urimelighet og selvmotsigelser. Når jeg tenker meg om så kommer jeg ikke på så mange spill som jeg vil kunne si at framstiller moderne religioner i et dårlig lys. Med dette mener jeg at jeg ikke kommer på noen spill i farten hvor man kan trekke en klar parallell til hvordan religioner er i dag og som stiller dem i ett kritisk lys. Er som nevnt the binding of Isaac men bortsett fra dette kommer jeg ikke på noen. Siden du startet tråden turbonello så antar jeg at du har noen tanker/meninger/eksempler. Skulle gjerne likt og høre dem Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) Må innrømme at spørsmålet som OP stilte fikk meg til og tenke litt. Jeg føler at religion i seg selv faller på sin egen urimelighet og selvmotsigelser. Når jeg tenker meg om så kommer jeg ikke på så mange spill som jeg vil kunne si at framstiller moderne religioner i et dårlig lys. Med dette mener jeg at jeg ikke kommer på noen spill i farten hvor man kan trekke en klar parallell til hvordan religioner er i dag og som stiller dem i ett kritisk lys. Er som nevnt the binding of Isaac men bortsett fra dette kommer jeg ikke på noen. Siden du startet tråden turbonello så antar jeg at du har noen tanker/meninger/eksempler. Skulle gjerne likt og høre dem Ok. Hehe. Et eksempel fra det siste spillet i Assassin Creed serien per dags dato (Revelations) - så ble jeg ofte plaget av folk i gatene som påstod at jeg kom til å brenne i helvete... Er vel ikke så mye av det nå lenger.... Det kommer jo an på. Og det stadige maset fra folk hver gang man looter døde mennesker... ...Vel. Et bedre eksempel, er onde prester, og religiøse ledere, som du skal eliminere. Assassin Creed, og da mener jeg alle spillene, illustrerer mange voldelige, og grusomme religiøse ledere av alle slags sorter... Lederne som bruker religionen for makt og kontroll, og som snakker om skrifter som må brennes for å holde befolkningen i sjakk... og så videre. Hvis ikke dette spillet er kritisk ovenfor religion, så vet ikke jeg hva som kan kategoriseres som kritisk... Endret 1. mars 2012 av turbonello Lenke til kommentar
Analmeth Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Jeg skal lage et spill som går ut på å være en jøde som looter alle mann, levende eller ei. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Jeg skal lage et spill som går ut på å være en jøde som looter alle mann, levende eller ei. Jasså, en virkelighets simulator altså...? Kan du ikke bare lage et spill som simulerer den norske stat da, de looter som bare faan de, helt lovelig til og med... Et slags omvent Robin Hood rike, der de rike stjeler fra de fattige og de fattige settes i fengsel eller bøtelegges med enda flere skatter og avgifter om de ikke lenger syntes lootingen er OK... Klarer du å lage modellen så virkelighets nært som mulig har du faktisk et spill der du som spiller kan være statsminister som looter folk mens de enda lever til og med, med loven i hånd... 1 Lenke til kommentar
Comic Sans Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 (endret) Ok. Hehe. Et eksempel fra det siste spillet i Assassin Creed serien per dags dato (Revelations) - så ble jeg ofte plaget av folk i gatene som påstod at jeg kom til å brenne i helvete... Er vel ikke så mye av det nå lenger.... Det kommer jo an på. Og det stadige maset fra folk hver gang man looter døde mennesker... ...Vel. Et bedre eksempel, er onde prester, og religiøse ledere, som du skal eliminere. Assassin Creed, og da mener jeg alle spillene, illustrerer mange voldelige, og grusomme religiøse ledere av alle slags sorter... Lederne som bruker religionen for makt og kontroll, og som snakker om skrifter som må brennes for å holde befolkningen i sjakk... og så videre. Hvis ikke dette spillet er kritisk ovenfor religion, så vet ikke jeg hva som kan kategoriseres som kritisk... Ja jeg ser den, Assasins Creed er definitivt et moderne spill som maler ett lite flatterende men dog realistisk bilde av rollen religion spilte under både korstogene og renessansen. På den andre siden så har jeg ikke lagt merke til at noen religiøse hiver seg over denne serien og stiller seg kritisk til deres fremstilling av religion. Tror kanskje dette har litt å gjøre med det faktum religiøse mennesker i dag har en lei tendens til og overse at religionen er den samme i dag som da mens det er vårt syn på verden og menneskene som har forandret seg. Det jeg savner er spill som tar opp moderne utgaver av religion. Som faktisk belyser noe av problematikken med religion i et moderne opplyst samfunn slik som vårt. Som sagt så kommer jeg ikke på noen slike spill i farten og jeg tror at hvis de fantes så ville de diverse religiøse miljøene være tidlig ute med uttalelser om hvordan de føler seg krenket, hetset, etc. Endret 2. mars 2012 av Comic Sans 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Det jeg savner er spill som tar opp moderne utgaver av religion. Som faktisk belyser noe av problematikken med religion i et moderne opplyst samfunn slik som vårt. Som sagt så kommer jeg ikke på noen slike spill i farten og jeg tror at hvis de fantes så ville de diverse religiøse miljøene være tidlig ute med uttalelser om hvordan de føler seg krenket, hetset, etc. Det finnes ikke ett eneste "spill" som fullt ut tar med seg alle verdens verdier, enda (men det går an å håpe) Samme som at det går an å håpe at dette ikke bare er "dette" ... Vi er på tross av den lille "mentale" kapasiteten som evolusjonen har gitt oss, fremdeles som "krypdyr" å regne - hvis vi bruker fornuften ... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Jeg kan skjønne at det reageres mot at det hele tiden er en kobling mellom vold og religion, for det gir jo et skeivt inntrykk. Men når det er sagt så er det jo mye vold å hente i religionshistorien. Og så er det slik at dataspill gjerne er voldelige, så hvis de befatter seg med religion så må derfor resultatet bli vold & religion. Selv kunne jeg tenkt meg at spillene ble religionskritiske. Altså ikke bare et snevert fokus på religion og vold, men f.eks. et fokus på vitenskap vs. religion, der man ser at irrasjonalitet gjør at alt går åt skogen. Jeg vet ikke hvor salgbart dette hadde vært, men med den rette ideen kunne det sikkert blitt OK. Men må vi ikke ha noen vi kan hate litt? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Jeg kan skjønne at det reageres mot at det hele tiden er en kobling mellom vold og religion, for det gir jo et skeivt inntrykk. Men når det er sagt så er det jo mye vold å hente i religionshistorien. Og så er det slik at dataspill gjerne er voldelige, så hvis de befatter seg med religion så må derfor resultatet bli vold & religion. Selv kunne jeg tenkt meg at spillene ble religionskritiske. Altså ikke bare et snevert fokus på religion og vold, men f.eks. et fokus på vitenskap vs. religion, der man ser at irrasjonalitet gjør at alt går åt skogen. Jeg vet ikke hvor salgbart dette hadde vært, men med den rette ideen kunne det sikkert blitt OK. Men må vi ikke ha noen vi kan hate litt? Nok av spill du har grunn til å hate en eller annen spill karakter tenker jeg... La oss nu leve med kjærlighet ledet av kunnskap og viten... dnAmaen Lenke til kommentar
Analmeth Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Jeg skal lage et spill som går ut på å være en jøde som looter alle mann, levende eller ei. Jasså, en virkelighets simulator altså...? Kan du ikke bare lage et spill som simulerer den norske stat da, de looter som bare faan de, helt lovelig til og med... Et slags omvent Robin Hood rike, der de rike stjeler fra de fattige og de fattige settes i fengsel eller bøtelegges med enda flere skatter og avgifter om de ikke lenger syntes lootingen er OK... Klarer du å lage modellen så virkelighets nært som mulig har du faktisk et spill der du som spiller kan være statsminister som looter folk mens de enda lever til og med, med loven i hånd... Jepp, en temmelig realistisk simulator. Knis, stereotyper! På den seriøse siden så har jeg faktisk lyst å være med på å lage et svært realistisk rollespill satt i nær fremtid, som tar opp de ideologiske og økonomiske sidene ved kriminalitet og krig, med en spillmekanikk med elementer fra Amnesia og Deus Ex. Mainstream-markedet fokuserer desverre for mye på Michael Bay-proposjonert kamp og fordummet dialog og plott. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 La oss nu leve med kjærlighet ledet av kunnskap og viten... dnAmaen Allmektig viten bestående av symbiosen; tanke og fantasi. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 2. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2012 (endret) Jeg syntes ferieøybybyggespillet Tropico stiller religionen i et litt dårlig lys! =) Noen som har spilt det? Der kan du som diktator/president bestemme at kondomer skal være ulovelig/lovlig, at homofile-ekteskap skal være lovlig/ulovlig, og så videre.. Og dersom du gjennomfører en restriktiv politikk; forbyr homo-ekteskap, kondomer og liknende; så blir den religiøse delen av byen kjempeglade, og presidenten vil da få ekstra støtte av disse under valg, mens den intellektuelle befolkningen i tropico selvsagt blir svært skeptiske til deg... Under valg kan du velge å være demokratisk, eller diktatorisk, god eller ond. antireligiøs, eller Religiøs... Kanonbra spill!! =D Dersom du derimot loveliggjør "same-sex-marriage" så vil den intelektuelle fraksjonen i Tropico bli fornøyd... Du kan også benytte deg av inkvisisjon, og da blir naturlig nok også de religiøse glade... Men det forutsetter at du har bygget kirker og katedraler, samt ansatt biskoper og prester først... Endret 2. mars 2012 av turbonello 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Hvis det er så jævlig ett bra spill burde vel ikke du ha tid til å pese oss andre om hvor bra det var, eller? Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 2. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2012 Hvis det er så jævlig ett bra spill burde vel ikke du ha tid til å pese oss andre om hvor bra det var, eller? Hehe... Har fullført absolutt alle spillene av Tropico, jeg... Slår selvsagt til med en gang det kommer et nytt Tropico!!! Akkurat nå for tiden spilles det en del StarCraft 2... =P Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Hvis det er så jævlig ett bra spill burde vel ikke du ha tid til å pese oss andre om hvor bra det var, eller? Hehe... Har fullført absolutt alle spillene av Tropico, jeg... Slår selvsagt til med en gang det kommer et nytt Tropico!!! Akkurat nå for tiden spilles det en del StarCraft 2... =P Så fint Vet du forresten at det finnes en spilldel på dette forumet? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 (endret) Hvis det er så jævlig ett bra spill burde vel ikke du ha tid til å pese oss andre om hvor bra det var, eller? Ahh du er så hoven? Du må være opposisjonell til alt, så lenge det er majoriteten? Sevlsagt liker du ikke hvor kjedelig og ensformig Turbonello kan være. Men det innlegget du kommenterte var relevant, personlig og ærlig. Det var direkte on-topic. Den sutringen du kommer med bidrar jo ikke til noe. Endret 2. mars 2012 av Griffar 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Hvis det er så jævlig ett bra spill burde vel ikke du ha tid til å pese oss andre om hvor bra det var, eller? Ahh du er så hoven? Du må være opposisjonell til alt, så lenge det er majoriteten? Neida, jeg gresser rolig videre Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 2. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2012 (endret) Hvis det er så jævlig ett bra spill burde vel ikke du ha tid til å pese oss andre om hvor bra det var, eller? Hehe... Har fullført absolutt alle spillene av Tropico, jeg... Slår selvsagt til med en gang det kommer et nytt Tropico!!! Akkurat nå for tiden spilles det en del StarCraft 2... =P Så fint Vet du forresten at det finnes en spilldel på dette forumet? Ja... Men nå var det prat på spill som inneholdt religiøse elementer. Det ble nevnt i denne sammenhengen at det burde bli laget spill som i utgangspunktet var kritisk til religion... Og når jeg husket disse delene av spillet tropico, så skrev jeg det her... En annen ting for å få de religiøse til å bli glade er å produsere mye Rum (alkohol...) =P Da må du først opprette en hel haug med sukkerplantasjer etc... =) Lager du strippeklubber, og slikt, så blir den religiøse fraksjonen, selvsagt....Sinte... =P Endret 2. mars 2012 av turbonello Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå