тurbonєℓℓo Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) Det som er morsomt er jo at Altaïr selv ikke var spesielt religiøs av seg, mens han slaktet ned tempelriddere. Om jeg husker historien riktig, i alle fall. Det er det som er poenget med artikkelen. Er det? Etter hva jeg leste så var poenget med artikkelen at spill fremstiller religioner som voldelige. At Altaïr faktisk er ikkereligiøs i stedet for å krige for en *annen* gud er egentlig litt bemerkelsesverdig i et spill som foregår på 1300-tallet. Hele assassin-klanen fremstår egentlig som veldig sekulære og sosialt liberale, i alle fall i forhold til tiden. Med unntak av en viss person som har infiltrert de, da. Denne historien er konstruert slik at Altaïr kjenner til en god del mysterier. Gudene har snakket til ham, og han har sett og opplevd den moderne verdenen, og han vet hva han skal gå etter. Sannheten som ligger bak, og som gjør at han kan befinne seg til i Jerusalem i år 1191 . og i renessansen i et senere spill osv., er at Altaïr gjenfødes og lever flere liv... Han er en som kjenner denne sannheten, livets mysterium. Det ville blitt dummere dersom spillskaperne skulle ha latt deg spille en religiøs fundamentalist... Alle spill har jo en underliggende moralsk undertone... De fleste av disse spillene (har ikke spilt alle, men de jeg har spilt) lærer unge som voksne gode verdier innimellom all drepingen... Dreping er jo umoralsk, men likevel har spillene mye visdom i seg, og lærer bort mye bra! =) Endret 1. mars 2012 av turbonello Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) Seriøst ateister; bli litt smartere da. Jeg er selv ateist men blir iblant oppgitt.. To ting: 1. Dere skylder ditt og datt på kristendom, det dere glemmer er at kristendom er 100% menneskeskapt. Det betyr vel at dere heller skulle blame menneskeheten? (litt pussig dette her iom dere kaller dere ateister, er dere ikke konsekvente?) Seriøst bbll! Kristendommen er ikke nesten ikke nevnt her inne, kun en gang før ditt innlegg(...), derimot er religion blitt nevnt en rekke ganger... Religion er menneskeskapt og er noe vi fint kan klare oss uten. Å skylle på "menneskeheten" blir for vagt... Religion er spesifikt... 2. Alt handler om historisk kontekst. I år 1250 er det ingen ting som tilsier at det var mer humanisme i andre verdensdeler enn Europa (les andre steder som har null peil på kristendom. Var eksempelvis Aztekerne humanismens engler?) Skjerp dere! Skjerp deg selv! I år 1250 eksisterte det buddhisme og hinduisme, disse hadde og levde etter humanistiske verdier slik vi i dag kjenner dem... Endret 1. mars 2012 av turbonello Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Er det? Etter hva jeg leste så var poenget med artikkelen at spill fremstiller religioner som voldelige. At Altaïr faktisk er ikkereligiøs i stedet for å krige for en *annen* gud er egentlig litt bemerkelsesverdig i et spill som foregår på 1300-tallet. Hele assassin-klanen fremstår egentlig som veldig sekulære og sosialt liberale, i alle fall i forhold til tiden. Med unntak av en viss person som har infiltrert de, da. "men hvert eneste av disse spillene var religion et problem som hovedfiguren måtte bekjempe" 1 Lenke til kommentar
olsen_1 Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Skjerp dere! Enig. Lurer på hva som har ført til flest drap i historien, religion eller forfølgelse av religiøse, men en ting er sikkert, at hets berm er hets berm, om den tilhører organisert religion eller ikke. Btw, hvordan "døde" Norrønske guder? jo, folk sluttet å bry seg om dem. Men det blir vel litt for høyt nivå for gjengen her inne. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Btw, hvordan "døde" Norrønske guder? jo, folk sluttet å bry seg om dem. Men det blir vel litt for høyt nivå for gjengen her inne. Det blir alt for lavt nivå å snakke om "Norrønske guder". Jeg klarer ikke å ta det du sier seriøst, det er ubalansert vrøvl. 1 Lenke til kommentar
olsen_1 Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) Faktisk så stiller religiøse og ateistiske filosofer meget gode spørsmål, kommer med meget gode poeng, de som lager konflikt (ikke bare fysisk) rundt religion er vanligvis drittunger som ikke skjønner bæret, selv om de får det matet inn med skje. Men bare slapp av, unge Muslimer prater nok på lik linje om oss, like hjernevasket mot konflikt av samfunnet slik jeg opplever her, bare med mye bedre utgrunnet motivasjon, uhellet er bare at ingen har hittil klart å knekke Muslimene, og tviler på at noen vil klare det - så jeg venter på stadium med popcorn og cola. Det blir alt for lavt nivå å snakke om "Norrønske guder". Jeg klarer ikke å ta det du sier seriøst, det er ubalansert vrøvl. Ikke om du klarer å ta poenget. Om noen har så mye i mot religion, la det ligge, pass egne saker, ellers så har vel religiøse like mye rett til å plage oss. Endret 1. mars 2012 av olsen_1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) Ikke om du klarer å ta poenget. Hvordan kan man ta poenget når man vet fra historien at alle andre religioner ble forbudt? Religionsfrihet hadde vi før kristendommen ble innført. Etterpå ble alle andre religioner forbudt, også prøver du å lure meg til å tro at det var fordi folk sluttet å bry seg? Om noen har så mye i mot religion, la det ligge, pass egne saker, ellers så har vel religiøse like mye rett til å plage oss. Hvorfor skal jeg la det ligge? Jeg passer de sakene som påvirker meg, og en del religiøse mennesker gjør slik at deres religion påvirker alle andre. Religiøse har ingen rett til å plage andre. Endret 1. mars 2012 av Griffar 1 Lenke til kommentar
olsen_1 Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Ikke om du klarer å ta poenget. Hvordan kan man ta poenget når man vet fra historien at alle andre religioner ble forbudt? Religionsfrihet hadde vi før kristendommen ble innført. Etterpå ble alle andre religioner forbudt, også prøver du å lure meg til å tro at det var fordi folk sluttet å bry seg? Poenget er, jo mer oppmerksomhet du gir det, jo mer oppmerksomhet får det, jo mer levende og større blir det. Om folk ikke bare hadde vært ute etter å preike piss, og helst sett at religion hadde forsvunnet, så hadde de latt det ligge. Skjønner du nå? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) Poenget er, jo mer oppmerksomhet du gir det, jo mer oppmerksomhet får det, jo mer levende og større blir det. Om folk ikke bare hadde vært ute etter å preike piss, og helst sett at religion hadde forsvunnet, så hadde de latt det ligge. Skjønner du nå? Overhode ikke. Religion er noe som religiøse alltid vil spre rundt seg med. For å motvirke denne kraften trengs det aktiv innsats. Å stå på sidelinjen vil være å se på at andre kjemper videre. Endret 1. mars 2012 av Griffar 1 Lenke til kommentar
olsen_1 Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Hvorfor skal jeg la det ligge? Jeg passer de sakene som påvirker meg, og en del religiøse mennesker gjør slik at deres religion påvirker alle andre. Religiøse har ingen rett til å plage andre. Jaha? få høre hvordan du personlig blir trakassert/plaget av religion. Lenke til kommentar
olsen_1 Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) Overhode ikke. Religion er noe som religiøse alltid vil spre rundt seg med. For å motvirke denne kraften trengs det aktiv innsats. Å stå på sidelinjen vil være å se på at andre kjemper videre. Du er tøff om du tror at du har rett til å diktere hva andre skal tro på, det skal du ha. Faktisk så er det dette som er problemer du selv remjer om. At noen tror de har rett til å diktere hva andre skal tro. Skjønner du? hørt om speil? neste blir ytringsfrihet, eller hva? skal ikke ytre seg mot ditt diktatur? burde du ikke holde kjeft selv da? Men da har til gjengjeld religiøse rett til å aktivt kjempe mot "kraften" som du representerer. Venter med popcorn og 3D briller. Have fun Endret 1. mars 2012 av olsen_1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) Jaha? få høre hvordan du personlig blir trakassert/plaget av religion. Det har pågått hele livet. Det gjennomsyrer politikken. Helt fra førskolen var det bordbønn, på barneskolen var det lesing i barnas bibel i spisepausen, kirkebesøk ved jul og påske. Kirkebesøkene fortsatte gjennom ungdomsskolen og ut videregående. Det var et kristendomsfag som senere ble dømt som brudd på menneskerettighetene. Under førstegangstjenesten var det årlig feltgudstjeneste og der var de ikke så godt kjent med menneskerettigheter, så det å nekte å være med på det ble sett på som respektløst. Etter en hard diskusjon med sersjanten slapp jeg det. Etter forsvaret har jeg sluppet ut av slike offentlige institusjoner som presser kirken og kristendommen på uvitende barn og unge. Fatter ikke at jeg må forsvare meg og forklare min livshistorie i denne diskusjonen! Du er tøff om du tror at du har rett til å diktere hva andre skal tro på, det skal du ha. Da har du enten misforstått eller så har jeg ordlagt meg på en dårlig måte. Endret 1. mars 2012 av Griffar Lenke til kommentar
olsen_1 Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) Jaha? få høre hvordan du personlig blir trakassert/plaget av religion. Det har pågått hele livet. Det gjennomsyrer politikken. Helt fra førskolen var det bordbønn, på barneskolen var det lesing i barnas bibel i spisepausen, kirkebesøk ved jul og påske. Kirkebesøkene fortsatte gjennom ungdomsskolen og ut videregående. Det var et kristendomsfag som senere ble dømt som brudd på menneskerettighetene. Under førstegangstjenesten var det årlig feltgudstjeneste og der var de ikke så godt kjent med menneskerettigheter, så det å nekte å være med på det ble sett på som respektløst. Etter en hard diskusjon med sersjanten slapp jeg det. Etter forsvaret har jeg sluppet ut av slike offentlige institusjoner som presser kirken og kristendommen på uvitende barn og unge. Fatter ikke at jeg må forsvare meg og forklare min livshistorie i denne diskusjonen! Du er tøff om du tror at du har rett til å diktere hva andre skal tro på, det skal du ha. Da har du enten misforstått eller så har jeg ordlagt meg på en dårlig måte. Ja må si det har ødelagt deg. Må også si jeg syns synd på deg at du måtte delta på en årlig gudstjeneste. Jeg kan sponse psykolog etter de traumatiske 2x45 minutter kristendom/ uke i barne/ungdomskolen også Endret 1. mars 2012 av olsen_1 Lenke til kommentar
olsen_1 Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Få litt greie på politikk og økonomi, innenriks og utenriks, samt innse hvilke tid vi lever i, og hva som skjer, tror nok du finner noe helt annet enn kristendom der. Lenke til kommentar
olsen_1 Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) Da har du enten misforstått eller så har jeg ordlagt meg på en dårlig måte. For å motvirke denne kraften trengs det aktiv innsats. Dette viser bare at du ikke skjønner bæret av religion. Du har muligens fått med deg hva noen vridde folk i preste kjortler har fått til gjennom historien, lest noe bias og tenkt ditt. Stikkord: folk P.s Religion brukt manipulerende i politikk er ikke det samme som religion i sin epistemologiske mening. Da trenger vi ikke gå lengre enn til Santorum, som mener USA er under angrep fra Satan (sikkert Muslimene igjen). Endret 1. mars 2012 av olsen_1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Ja må si det har ødelagt deg. Må også si jeg syns synd på deg at du måtte delta på en årlig gudstjeneste. Jeg kan sponse psykolog etter de traumatiske 2x45 minutter kristendom/ uke i barne/ungdomskolen også Faen for en frekk liten drittunge du er! Først krever du at jeg skal utlevere mitt liv og min erfaring i diskusjonen, og når jeg gjør det så skal du håne meg for det? Hvis ikke du vil diskutere på en saklig måte kan du holde deg for god til rakke ned på andre. 3 Lenke til kommentar
olsen_1 Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Faen for en frekk liten drittunge du er! Først krever du at jeg skal utlevere mitt liv og min erfaring i diskusjonen, og når jeg gjør det så skal du håne meg for det? Hvis ikke du vil diskutere på en saklig måte kan du holde deg for god til rakke ned på andre. Håper du skjønner hvor rofl i kontekst dette blir Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) Da har du enten misforstått eller så har jeg ordlagt meg på en dårlig måte. For å motvirke denne kraften trengs det aktiv innsats. Dette viser bare at du ikke skjønner bæret av religion. Du har muligens fått med deg hva noen vridde folk i preste kjortler har fått til gjennom historien, lest noe bias og tenkt ditt. Stikkord: folk P.s Religion brukt manipulerende i politikk er ikke det samme som religion i sin epistemologiske mening. Da trenger vi ikke gå lengre enn til Santorum, som mener USA er under angrep fra Satan (sikkert Muslimene igjen). Jeg har da for faen hatt religion i mange år på skolen! Hvordan våger du å påstå at jeg, som har stor interesse for religion, ikke skjønner bæret? Jeg har fått med meg hva katolikker mener, jeg har fått med meg hva protestanter mener, jeg har fått med meg sjia, sunni, ortodokse, jøder, vigrid, scientology og buddhisme. Ikke faen om jeg lar en liten jypling som deg fortelle meg og andre hva JEG vet om religion! Denne kraften som du siterte meg på, det er den kraften religiøse utfører når de sprer sin religion! Når de plager andre med det de selv påstår er den absolutte sannhet. Alle disse skrullingene påstår at de alene har den absolutte sannhet, selv om alle er motstridende seg imellom. Lenge siden jeg har krangla med noen så barnslige drittunger her. Merker du klarer å dra meg rett ned på ditt nivå. Endret 1. mars 2012 av Griffar Lenke til kommentar
olsen_1 Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Denne kraften som du siterte meg på, det er den kraften religiøse utfører når de sprer sin religion! Når de plager andre Pussig, jeg har aldri opplevd at noen har plaget meg, selv ikke da Jehovas Vitner kom på døren for å spre sitt budskap. Takket nei, og de forsvant. Ute av syn, ute av sinn. Men kan du ikke fortelle meg litt om denne "kraften som religiøse sprer"? Lenke til kommentar
kmatis Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Religion er som kleggen. Selv om den tilsynelatende ikke er ute etter deg. Så ender man opp med å bli bitt jevnt og trutt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå