Gå til innhold

Dataspill stiller religion i et problematisk lys

Anbefalte innlegg

Dataspill stiller religion i et problematisk lys

article_top_1.jpg

Hva mener dere om dette? :)

(Jeg mener personlig at religion allerede har satt seg selv i dårlig lys... Og at spillene på ingen måte stiller religionene i verre lys enn hva de selv har gjort seg fortjent til... Spillene reflekterer bare virkeligheten... Ja, selv spillet Oblivion som da foregår i en helt annen verden og som representerer helt andre religioner.)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Historiebøker setter religion i et dårlig lys"

Vent litt, det står at han også har spilt Oblivion - og klarer å få det samme ut av det. Det begynner å bli en stund siden sist jeg spilte Oblivion, men da merket jeg egentlig ingenting av dette.

"[..]men hvert eneste av disse spillene var religion et problem som hovedfiguren måtte bekjempe – enten ved direkte konfrontasjon med fanatisk religiøse eller at man blir forfulgt av et religiøst laug"

Lenke til kommentar

Så denne artikkelen og tenkte mitt jeg også...

Merkelig hvordan "kjærlighetens" religion, der neste kjærlighet og omtanke for ens neste påstås at er satt i høysetet er den religionen som har drept flest mennesker i navnet til deres gud... Til og med hverandre drepte de over en lav sko over et komma eller over en tolkning som de, til tross for at ingen av dem hadde fasiten, mente måtte være feil.... :no:

For ingen religion har vel voldtatt flere sivilisasjoner enn kristendomen har gjort der den ble påtvunget alle som var så uheldige å møte den over perioder av flere hundre år. Selv den dag i dag dette tøvet dyttet på folk i verdens mindre opplyste deler, til tross for at det er her hjemme de virkelig byrde begynt med å spre løgnene sine, da det difinitivt er her mannefallet er størst...

Korstogene var egentlig bare en grov utnyttelse av troende folk for å berike kongene i europas land ved hjelp av kirken, kanskje den største og groveste utnyttelsen av mennesker i kristendommens historie. Paven lovte at alle som falt i disse kampene ville få en heis med en opp knapp i og skulle slippe skjærsilden for sine synder (hvordan han kunne love slikt er meg en gåte...), men folk trodde på ham og reiste villig vekk ned for å utdøve den kanskje største uretten som kristendommen har begått mot andre der de slaktet ned arabere over en lav sko, uten nåde eller anger... Hele byer ble slaktet i jesus navn og dette lider vi for den dag i dag, da dette slettes ikke er glemt i den muslimske verden....

Så jo, å blande inn voldsforherligende religion inn i spill er så og si nesten naturlig... At det slår negativt ut for religion BØR det også gjøre...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det som er morsomt er jo at Altaïr selv ikke var spesielt religiøs av seg, mens han slaktet ned tempelriddere. Om jeg husker historien riktig, i alle fall.

Det er det som er poenget med artikkelen.

Vent litt, det står at han også har spilt Oblivion - og klarer å få det samme ut av det. Det begynner å bli en stund siden sist jeg spilte Oblivion, men da merket jeg egentlig ingenting av dette.

De fleste rollespill har jo inspirasjon fra religion for å skape et troverdig univers.

Endret av Griffar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meh, religiøse nutcases som er så opptatt av sin egen religion at de ikke klarer å se på noe uten å se på det i lys av sin egne snevre synspunkt og dermed er alt galt i deres øyne. Intet nytt under sola der nei.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Det som er morsomt er jo at Altaïr selv ikke var spesielt religiøs av seg, mens han slaktet ned tempelriddere. Om jeg husker historien riktig, i alle fall.

De fleste rollespill har jo inspirasjon fra religion for å skape et troverdig univers.

Jepp. Og det nevnte spillet har hentet inspirasjon fra oldtiden. På alle mulige måter egentlig... Det viser seg i form av polyteisme, dyrkelse av mange guder (the nine divines)... I en by som heter Imperial City, så er alt i romersk stil.. Vakter spaserer runt i byen med solide rustninger, akkurat slik vi forestiller oss at de gjorde det i romerriket... =)

I Skyrim (etterfølgende spill) så møtte jeg en høvding sammen med noen andre krigere på landeveien som spurte om jeg trodde på guden Talos.. Jeg visste at dette var en svært upopulær Gud å tro på blant Imperialistene, så jeg svarte sa: "Ja(...)" - og da trakk de opp sverdene og begynte å angripe meg... =P hehe....

Her er et eksempel på Imperial-folk som uttykker at det er forbudt:

http://youtu.be/qdhutoBx5t4

Spillet anbefales på det varmeste. Jeg mener Skyrim! =)

Utrolig morsomt spill =)

Til og med ei facebook gruppe som heter "Tilbedning av Talos er strengt forbudt" hehehe..

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det? Etter hva jeg leste så var poenget med artikkelen at spill fremstiller religioner som voldelige. At Altaïr faktisk er ikkereligiøs i stedet for å krige for en *annen* gud er egentlig litt bemerkelsesverdig i et spill som foregår på 1300-tallet.

Hele assassin-klanen fremstår egentlig som veldig sekulære og sosialt liberale, i alle fall i forhold til tiden. Med unntak av en viss person som har infiltrert de, da.

Endret av Pseudopod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Seriøst ateister; bli litt smartere da. Jeg er selv ateist men blir iblant oppgitt..

To ting:

1. Dere skylder ditt og datt på kristendom, det dere glemmer er at kristendom er 100% menneskeskapt. Det betyr vel at dere heller skulle blame menneskeheten? (litt pussig dette her iom dere kaller dere ateister, er dere ikke konsekvente?)

2. Alt handler om historisk kontekst. I år 1250 er det ingen ting som tilsier at det var mer humanisme i andre verdensdeler enn Europa (les andre steder som har null peil på kristendom. Var eksempelvis Aztekerne humanismens engler?)

Skjerp dere!

Lenke til kommentar

Seriøst ateister; bli litt smartere da. Jeg er selv ateist men blir iblant oppgitt..

To ting:

1. Dere skylder ditt og datt på kristendom, det dere glemmer er at kristendom er 100% menneskeskapt. Det betyr vel at dere heller skulle blame menneskeheten? (litt pussig dette her iom dere kaller dere ateister, er dere ikke konsekvente?)

Som om noen hadde vært gale nok til å gjøre disse handlingene om de ikke hadde hatt religion som "ledetråd" og trodde de fulgte en eller annen gud... Det blir for dumt å sette skylden for disse handlingene på enkelt mennesker når de faktisk gjorde det de gjorde i den tro at de tjente guden sin... Hjelper ikke om den er aldri så menneskeskapt da...

2. Alt handler om historisk kontekst. I år 1250 er det ingen ting som tilsier at det var mer humanisme i andre verdensdeler enn Europa (les andre steder som har null peil på kristendom. Var eksempelvis Aztekerne humanismens engler?)Skjerp dere!

Det er riktig. Men de var neimen ikke noe mindre humanistiske heller, samme hva de trodde på. Det er faktisk ikke kristendom alene vi vil ha has på, men ALL fordummende religion... For religion og lignende dogmatisk ideologi er vel omtrent det eneste som kan få i utgangspunktet gode mennesker til å begå uhyrlige handlinger...

Cluet er å få alle til å følge kjærlighet ledet av visdom og kunnskap... Tenk hvor mye bedre verden hadde vært om vi faktisk la kjærlighet, kunnskap og viten til grunn for vår sameksistens

isteden for håpløse doktriner og sinnsvake guderegler....

Men å frita religion for uhyrligheter begått i guder navn er fånyttes, da det ER grunnen til uhyrlighetene....

Lenke til kommentar

Dine analyser er så ubalanserte at de blir feil. Religion er langt mindre signifikant enn det du gir inntrykk av.

Økonomiske og politiske kår går religion enn lang gang i viktighet.

Du fremstår som fundamentalist.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er faktisk ikke kristendom alene vi vil ha has på, men ALL fordummende religion... For religion og lignende dogmatisk ideologi er vel omtrent det eneste som kan få i utgangspunktet gode mennesker til å begå uhyrlige handlinger...

Hvilke lignende dogmatiske ideologier mener du?

Edit: Leif

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...