Labelle Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 (endret) Hei... Fant er par langrenn ski i boden som tilhører broren min. Har sjekka litt på nettet og prøvde å smøre skiene. hadde en sikkelig fin opplevelse. Dagen derpå dro jeg ut med de samme skiene men da gikk alt dårlig. Snøen kladdet seg på skiene og det var umulig å gjøre noe. Bare lurer på om dere har et par tips til en nybegynner som meg.. Par spørsmål 1) For å finne ut hvilken voks jeg skal bruke hvordan skal jeg enklest ut finne det? Skal jeg gå etter ute temperaturen det er i lufta og smøre fra hva den forteller? 2) Når jeg f.eks har vært ute på ski og brukt blå voks.. Dagen etterpå er det helt annet føre og det er fremdeles blå voks på skiene.. Hva skal jeg gjøre da? Må jeg ta av voksen med skirens og rense skiene derpå ta annet voks på som passer forholdet? 3) Hvor lang er smøresonen? Fra hælen og hvor mange cm fram på langrennski? 4) Før man legger på voksen hørte jeg man måtte ha grunnvoks på først? hva er det? Folk sier man også må pusse med sandpair.. Jeg var innom en sporsbutikk her om dagen og så skihyllene var var opp til taket med alt slags mulige utstyr til smøre ski. trenger man vikrlig alt dette? det er jo svindyrt.. Hva skjedde med de gamle dagene da man brukte tjære for å smøre skiene? Endret 28. februar 2012 av Mørkeblå Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 3. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2012 Ingen som gidder å svare? Lenke til kommentar
hightow Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Jeg kan prøve å svare litt jeg, ut fra det lille jeg vet/kan: 1) Gå først etter temperaturen, deretter type snø (ny/gammel - fin/grovkornet). Er det ny/finkornet snø, og det er minusgrader, er det tørrvoksføre. Er det gammel/grovkornet snø er det klister. Generelt sett. 2) Blå voks trenger du ikke ta av til neste gang. Er temperaturen den samme eller lavere, kan den fungere som grunnvoks. 3) Smøresonen avgjøres av vekta di, og spennet på skiene. Hvis du fikk tilpasset skiene når du kjøpte de, burde de ha merket av smøresonene for deg. Stikk innom en sportsbutikk som har peil på langrenn og smørning så kan de merke av smøresonene for deg. Er skiene gamle er spennet ikke så bra som når du kjøpte de - mao. smøresonene er blitt kortere (forutsatt at du har samme vekt) 4) Grunnvoks brukes for å få smurningen til å sitte bedre på skiene. Det samme gjelder pussing med sandpapir. En trenger ikke alt av utstyr som finnes. Men dette forandres ut fra ambisjonsnivået ditt. - Er du en overambisiøs birkebeinerløper *MÅ* du bruke halve marslønna di på smørning. Kun det dyreste er godt nok. - Er du en normal turgåer holder det med noen få bokser med voks (blå, fiolett, hvit) og et par klistertyper (universal, fiolett, rød) God tur Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå