Gå til innhold

Erfaringer med tamron 17-50 for canon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har bare brukt versjonen uten stabilisering (VC), men min erfaring er ikke særlig positiv. Objektivet har fast 2.8, er forholdsvis skarpt og rimelig, men i bruk er det ikke noe særlig å rope hurra for. Autofokusen er treg, unøyaktig (den både jakter og låser seg på feil sted) og bråker. Men, om du bare har noen tusenlapper å kjøpe objektiv for, så er det mye for pengene.

Lenke til kommentar

17-85 IS fra Canon kan være god eller dårlig, det er endel eksemplar-versjoner der. Har eid en selv og den var skarp og fin, ga klare farger og fokuserte stille og relativt raskt, men du får noe kromatiske aberrasjoner som du enkelt kan redigere i Canon DPP etterpå.

Har du råd så er Canon 15-85 IS et mye bedre kjøp.

Edit: velkommen til forumet forresten :thumbup:

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Brukte versjonen uten VC på 7D, og det fungerte godt i bra lys. I svakt lys (som innendørs) var det derimot ræva, og det front- og bakfokuserte om hverandre. Det var ikke mulig å treffe fokus. Aner ikke om det er objektivet mitt det var noe galt med eller om det rett og slett sliter veldig i svakt lys. Normalt får objektivet mye skryt.

Jeg bytta det ut med Canons 17-55, og etter å ha brukt dette et par måneder kan jeg egentlig ikke forstå hvordan disse objektivene kan sammenlignes.

Men det er mulig det var mitt eksemplar som ikke var helt i vater.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt dette objektivet både på 40D og 7D, og har ingen negative erfaringer. Ja, autofokusen bråker mer enn objektiv med usm/hsm/pzd-motor, men treffer godt.

Skal du ha fast blender på f2.8 er dette et av de bedre normalzoom-objektivene du kan velge. Det er iallefall det objektivet som gir mest "bang for the buck".

Lenke til kommentar

Har brukt Tamronen i snart to år.

Alt i alt er jeg relativt fornøyd, som andre nevner: Den er litt bløt på 2.8, blender helst ned til minst f/4 eller f/5.6. Autofokusen er ikke den dårligste jeg har vært borti, men den bråker og kan være lite konsekvent i dårlig lys.

Lenke til kommentar

Takk for mange raske svar! Ny på forumet ja:) det er fast blender på 2.8 som er fristende med det. Har jo ikke såå mye penger å bruke på det heller. Ville bare ha noe bedre enn objektivet som følger med (canon 18-55). Men blir jo litt skeptisk når mange mener at autofokusen ikke fungerer så bra under dårligere lysforhold... men så er det jo slik noen nevner her at man ikke kan forvente ALT til den prisen heller. Har litt å tenke på nå:)

Lenke til kommentar

Takk for mange raske svar! Ny på forumet ja:) det er fast blender på 2.8 som er fristende med det. Har jo ikke såå mye penger å bruke på det heller. Ville bare ha noe bedre enn objektivet som følger med (canon 18-55). Men blir jo litt skeptisk når mange mener at autofokusen ikke fungerer så bra under dårligere lysforhold... men så er det jo slik noen nevner her at man ikke kan forvente ALT til den prisen heller. Har litt å tenke på nå:)

Objektivet gir gode bilder så man må oppveie for og imot, men ved litt opplæring vil tamro'en være en grei oppdatering, har ikke selv brukt objektivet men ved bruk av 1 fokuspunkt "senter-fokuspunkt fungerer beste"og rekomponere tror jeg at man vil oppleve autofokus som lettere og bruke.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...