Gå til innhold

Gentoo? Slackware? Debian?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal sette opp en server. Som skal brukes som ftp, web, irc ++

og counter-strike når venner kommer på besøk :wink:

PC:

CPU: P3 650MHz, med vifte

HK: Aopen AX6BC med oppdatert BIOS

224MB PC 100 RAM

20 GB Western Digital HDD(2x10gb hdd)

24X CD-ROM

A: 1.44, diskettstasjon

Creative ES 1370 lydkort PCI

Realtech nettverkskort 10/100 Mbs

Skjermkort: G-force2 mx2oo (PCI)

Kan ikke noe særlig om Linux...

Hva slags distro anbefaler dere til den pc'n(server'n) ?

Debian sitt pakkesystem er jo genialt. Og bra til serverbruk! Men noen sa det var litt utdatert.

SlackWare er ok til serverbruk forstår jeg. Har ikke pakkesystem...

Gentoo har et bra pakkesystem, tar lang tid og instalere... Står mellom disse distroene.(Hva slags versjon skal jeg ta av Gentoo?)

Kan ikke noe med konfigurasjon av X. Må vell ha X (?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan ikke noe med konfigurasjon av X. Må vell ha X (?)
Når man ikke kan så kjempemye om Linux, så er X å anbefale. Det er ikke noe særlig med konfigurasjon for å sette det opp. NVidia har drivere på websiden deres, om det ikke går med de driverne som ligger inne fra før. Vet ikke helt hvordan det er med PCI-skjermkort, men det går vel på et vis det óg...?
Lenke til kommentar

Du trenger vel strengt tatt ikke X hvis det kun er en server-maskin? Uansett om du vil ha det, så pleier det å være temmelig rett-fram i installasjonen av de fleste distroer..

Jeg kan anbefale Slackware, "mangelen" (man har jo pkgtool) på et pakkesystem har ikke bydd på særlig store problemer her i huset iallefall.

Debian ble litt for mye mas for meg, men jeg kan si meg enig i at apt-get (pakkesystemet) er ett stort pluss ved systemet.

Gentoo har jeg ikke prøvd i det hele tatt, noen andre som har noe å si ?

Angående et pakkesystem, det er kanskje ikke like aktuelt på en server som på en "standard-maskin" som gjerne skal ha det nyeste av det nye, mens på en server-maskin er det kanskje ikke like nødvendig å oppdatere i hytt og pine...

Lenke til kommentar

Først, gentoo opererer ikke med versjoner, det er bare live-cd'ene gjør det. Etter en innstallasjon, uansett hvaslags live-cd du bruker, så sitter du med en rykende oppdatert linux-box, der ALT kan oppdateres, så systemet til en hver tid er 100% oppdatert.

Ja, en gentoo-innstallasjon tar litt tid, men det er absolutt verd det. Har brukt slack en god stund, men etter jeg prøvde Gentoo, har jeg lagt det inn på alle mine maskiner.

Du trenger ikke X, så fremt du ikke skal bruke den til arbeidsstasjon.

Legg inn Gentoo en gang, og du er garantert hekta!!

God support på http://forums.gentoo.org

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Tror jeg skal gå for Gentoo.

Noen som vet sånn ca. hvor lang tid en Gentoo installasjon tar?

Har mange cd'er og velge i mellom når det kommer til Gentoo...

Hva skal jeg ta av disse:

Gentoo Linux - i686 GRP Install Disk 1 og Disk 2

Gentoo Linux - Pentium 3 GRP Install Disk 1 og Disk 2

Eller er det kanskje enda flere aktuelle? :roll:

Og oppsettet i X kan jeg ikke... Må vel konfiguere keyboard, mus, grafikkort ++ ?

I slike "ikke-nybegynner-distroer" må man ha en hvis peiling på sin hardware forstår jeg, slik at drivere/moduler blir rett konfigurert?

Hva må/bør jeg vite?

Lenke til kommentar
Takker for svar!

Tror jeg skal gå for Gentoo.

Noen som vet sånn ca. hvor lang tid en Gentoo installasjon tar?

Med en P3 650MHz, vil det ta laaang tid om du skal ha X/KDE og så videre... Men der er også muligheter for å installere ferdig kompilerte pakker. Ta en titt på "--usepkg" opsjonen til emerge. Så kan du heller kompilere egne pakker når systemet er oppe og går.

Lenke til kommentar

Huff, ikke tenk på å kompilere KDE på maskina di. Dersom den bare skal stå som server, trenger du ikke X.

Last ned basic-cd, stage 2 eller 3.

Følg instruksene her, det kan ikke gå galt :)

Det hele tok et par døgn på min XXM maskin med 32 MB ram. KDE tok 1 døgn på min P4 1.7 med 512 MB ram...

Lenke til kommentar
Huff, ikke tenk på å kompilere KDE på maskina di. Dersom den bare skal stå som server, trenger du ikke X.

Last ned basic-cd, stage 2 eller 3.

Følg instruksene her, det kan ikke gå galt :)

Det hele tok et par døgn på min XXM maskin med 32 MB ram. KDE tok 1 døgn på min P4 1.7 med 512 MB ram...

Tenkte og ha FluxBox på pc'n.

Trenger ikke mye ressurser og er pent og se på.

Men jeg må ha X.

Lenke til kommentar

Jeg ville kanskje anbefale Freebsd til dette bruket. Med to geniale pakkesystemer (pkg_add -r programnavn, så slipper du kompilere, eller cd /usr/ports/kategori/navn make install clean) og mye dokumentasjon kan du egentlig ikke gjøre så mye galt. Bare et forslag liksom :)

Lenke til kommentar
Så lenge du ikke kjører noe spesiell sær hardware blir det ikke noe problem.

Har du aldri brukt linux før? chmod setter rettigheter på filer og kataliger i linux' filsystem. Se `man chmod'.

Har brukt Linux littegrann...

Hva mener du med rettigheter?

Slik at jeg bestemmer med "x-r-w" om noen brukere kan se eller skrive i filene/mappene? chmod 700 exempel?

Du vet vel hardwaren min, står skrevet lengre opp. Så du kan vel si meg om det er sær hardware eller ikke :wink:

Lenke til kommentar

om du ikke kan linux, hva med å gå for mandrake eller redhat? De er jo de letteste å bruke. Det geniale pakkesystemet til Debian, finner du jo i Red-Hat også sammen med rpm. Oi, en får i pose og sekk. Å ja, det er lett å installere også. wohooo Red Hat power...

Lenke til kommentar

Er det bare meg, eller er det litt pakkesystem-fetisjisme her på forumet? Så lenge man ikke absolutt må ha nyeste versjon av gaim dagen etter den er sluppet (og det må man ikke), så er vel de fleste pakkesystem gode nok?

Må dessuten si meg enig med "sugx", mandrake/redhat/suse burde være en ok distribusjon for en nybegynner, selv om maskinen er til serverbruk. Det er i tillegg greit å ha X på en maskin når man skal konfigurere serveren, for så å slå det av når alt er rett satt opp.

Lenke til kommentar
Det er i tillegg greit å ha X på en maskin når man skal konfigurere serveren, for så å slå det av når alt er rett satt opp.

Det sikreste ville være å avinstallere det totalt, ikke bare «slå det av». En sikker server bør ikke ha noe programvare som ikke direkte trengs for drift og administrasjon av maskinen. Ut med X, ut med kompilatorer, ut med alt bortsett fra én editor osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...