stigily Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Hei, har en Volvo V40 1997mod som jeg kjøpte nye dobble lykter til som vil si at jeg går fra orginale lykter med H4 pærer til de nye som har 2 x H7 i hver lykt! Jeg sliter da med å få alle 4 pærene til å lyse på fullt lyset da nærlyset slokker i det jeg bytter til fjernlys (grunnet H4 pæra som var i før) Er det noen som har byttet og fått dette til som kunne gitt meg noen hjelpende råd?? På forhånd takk! Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 (endret) Et rele vil jo hjelpe? Litt kobling men Arbeidsrele. 87A = ene til ene nærlyset. 87B = til andre nærlyset. 30 = Konstant 12V 86 = Aktivering (12V fra ene fjernlyset) 85 = GND Endret 28. februar 2012 av _tHokA_ Lenke til kommentar
stigily Skrevet 28. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2012 Et rele vil jo hjelpe? Litt kobling men Har prøvd, den ene gangen brant lysbryteren og andre gangen røyk sikringen når jeg setter det opp på samme måte som ekstralys... ? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Du trenger denne typen kobling, med et topolt relè som kan bytte mellom å sende strøm fra lysbryteren og direkte fra batteriet til nærlyspærene. Anbefaler på det sterkeste å lage separat krets for høyre og venstre lykt siden nærlyskretsene i de fleste(/alle?) biler er separat på venstre og høyre side for å unngå at èn brent sikring eller èn feil skal gjøre at begge lysene ryker. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 (...) topolt relè (...) Rettere sagt, et enpolet vekslende (42-134 eller 303). Eller et topolet vekslende (men det er sjelden vare å finne i bilutstyr-butikker), for separate kretser venstre/høyre. Bruk heller to releer, med paralellkoblede spoler. Strømmen du har tegnet rett fra batteriet kan med fordel tas ut før ordinær nærlysbryter, sånn at man tar den gjennom de ordinære nærlyssikringene; alternativt må ny(e) sikring(er) til. Det kan gå bra med et "vanlig" (sluttende) rele paralellkoblet med nærlysbryteren, forutsatt at denne ikke legger forbindelse til jord når bryteren er avslått. Sannsynligvis er det det som har røket bryter og sikringer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå