Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Tips til ny bil - haster


empetre

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Da var det tid for eu-godkjenning på min Ford Escort, men da det er for mye feil, tenkte jeg å se etter en ny. Budsjett er opptil 20 000. Muligens bittelitt over, men ikke mye. Har tittet litt på finn, men er mye dårlig der, og vil helst ha en bil som er eu-godkjent til seint 2013. Noen som har noe tips, eller har en god og holdbar bil å selge? Eventuelt vet om et godt kjøp på finn?

 

Har tittet litt på et par Audi A4 (95 modeller). Noen som har erfaring med disse? Er to jeg er interessert i, en som har gått 191000 og en som har gått 236000. Den på 191 ligger omtrent 8 kjøretimer herfra, så kan bli litt vanskelig.

 

Takker for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med budsjett på knappe 20000 kommer man ikke ekstremt langt.. Ikke om man ser på A4 vil jeg tro.. Audi har tross alt jævla dyre deler..

 

Er 20K ink omregistrering? Må fort regne med litt pengebruk i rep på biler i denne klassen også, selv om de er EU-godkjente nylig..

 

De beste bilene jeg ofte ser innenfor denne prisklassen er kassebilene på grønne skilter feks Berlingo. Disse er ikke all verden å se på, og har ofte mye medfart når det kommer til slitt interiør og en og annen bulk da de ofte har vært arbeidsbiler, men da har de også ofte blitt tatt godt vare på teknisk..

 

Ellers så har man en og annen brukbar Mazda 626, Nissan Primera og Mitsubishi Colt og Carisma

En sjelden gang også en Opel Vectra eller Astra, men da må man være obs på rust..

 

Golf hadde jeg styrt langt unna pga latterlig forsikring da denne er såkalt "ungdomsbil"

 

Feks:

http://www.finn.no/f...nnkode=33396424

http://www.finn.no/f...nnkode=32686183

http://www.finn.no/f...nnkode=33454974

Endret av vesleengen
Lenke til kommentar

Har ikke planer om å ha en ny bil i mange mange år. Holder den i et par-tre år, så er det greit. Da trenger jeg heller ikke kjøpe originaldeler om det er noe som ryker. På biltema er delene til Audi billigere enn til Escorten.

 

Skal helst 1,6 liters motor (kan strekke meg til 1,8l) med tanke på forsikring på bil (person under 23) er grisedyrt. Mazda 626 har jeg lagt helt fra meg. Mitsubishi, Nissan Primera, Volkswagen og Toyota er merker jeg stoler på, og som ikke er så altfor dyrt og vanskelig å få skaffet til i mitt område.

 

Har sett litt på denne, men er langt å kjøre (bor i Østfold) om det ikke er no særlig tess.

 

edit: Volvo S40 er også en bil jeg kunne tenkt meg, men får ingenting brukbart i min prisklasse. Bruker man 14000-16000 på forsikring i året, og jobber lite, så er det ikke lett å spare.

 

edit 2: Om noen trenger deler til Ford Escort 1,6l CLX 98 mod, så bare ta kontakt :)

Endret av empetre
Lenke til kommentar

Nja.. Stor motorvolum betyr ikke alltid dyrere forsikring.. Trikset er å spørre nok rundt og prute litt hos alle selskapene ;)

Men tviler på at Audi A4 er veldig billig? Har du sjekket opp dette?

 

Den Audien så jo passe godt slitt ut til å ikke ha passert 200k.. Kjørt i noe foran venstre, bulk venstre bakdør, rust venstre hjulbue, et eller annet på bakfanger.. godt slitt interiør, tvilsomt hvor lenge den eksosmanifoldtingen holder når den er såpass brun av rust..

 

Siden servolåsen ikke funker kan det indikere et problem med elektronikken i bilen.. I verste fall computeren som er svindyr å skifte selv med deler fra dynga..

 

Ellers er utstyr som nevnes i annonsen ganske standard for en bil fra 95..

Lenke til kommentar

Hm :( Sjekka forskjell på A4-en og Forden jeg har nå. På Nemi forsikring var det 1000 kr dyrere i året for full kasko, men jeg trenger jo ikke full kasko. 100kr ekstra i mnd går fint. Tror sentrallås er ganske standard problem på 95mod A4. Sett flere med samme feil. Eksosmanifoldtingen du snakker om la jeg ikke merke til selv. Dyrt å fikse? Kan bruke noen lapper på å fikse den seinere i år, og det er bare å regne med å bytte slitasjedeler når man kjøper så billig bil, eller?

Lenke til kommentar

Baller seg fort på med reparasjoner på så gammel bil.. Er greit nok om du har kunnskapen/verktøy til å fikse det selv.. Shipper du det til verksted blir det dyrt uansett... Fort 1500kr bare for oljeskift på shady småverksteder her i landet...

 

Fikse den manifold tingen er jeg ikke sikker på i pris.. Typisk koster pakninger til slikt rundt 200kr uoriginalt, så regn fort med 1500kr i deler.. på verksted blir det fort 3000kr+++ vil jeg tippe..

 

Full kasko på gammel bil er ikke vits.. Delkasko kan være greit siden man får glassforsikring så man slipper å eventuelt ut med 2-3k om man får steinsprut i ruta (noe jeg har fått 3 ganger på 5 år :thumbdown:)

 

Har selv en Opel Omega 2.5l V6. Denne koster meg ca 8000kr i året på 20000km med delkasko. Blir straks 23 så da blir det vel 1000kr mindre.. Denne bilen fikk jeg "tilbud" fra 25000kr året i forsikring delkasko hos If og ned til dagens 8000kr hos gjensidige etter litt pruting samt at jeg har et par andre forsikringer hos dem.. Så det lønner seg å sjekke rundt..

Lenke til kommentar

Skjønner. Fikk bare sjekka full kasko på nemi skjønner du.

 

Den siste bilen først: Nissan Primerean hadde jeg ikke dratt og sett på en gang. se venstre forskjerm. sitter feil på bilen med att du ser mot pansret. feil farge på skjerm så stor mulighet vert retta opp pga skade og dårlig jobb. bukkel på høyre bakskjerm. skade fangern bak. høyre fremdør skade osv og prisa for høyt derfår stått lenge til salgs

 

Mazdan: masse rust hjulbuer bak begge sider og da sier det meg masse rust bak under bak. problemer med rust i bakstillinga disse og også med bremsene bak. er den bilen som er mest lik Forden din pga masse like greier på dem. motor og gir pleier å være bra på disse men var en grunn til att jeg skrota min selvom den så strøken ut på utsiden og hadde gått mindre en denne.

 

Mitshubisen ser veldig blank og fin ut men ser du nede på støtfangeren så ser du noe vitt belegg rundt om kring i sprekkene det er polish for den er nypolert for og se fin ut, men disse røde japsebilene er som regel helt matte hehehe. røde, blå og gule biler uten metalik har problemer for blir helt matte og lakken må poleres for å se fine ut ellers så er dem porete. liten og undermarsinert motor. den bilen ligger vanlig fra ca 5-6 tusen og oppover så ganske dyr bil dette og ikke vert det.

Lenke til kommentar

Volvoen så ikke dum ut, men den er nok avskiltet da den skulle ha vært på EU 8.feb.. Så da må du nok hente nye skilt på den og så få den EU sjekka.. Kan fort bli dyre saker...

 

Carismaen var heller ikke dårlig. EU-ok til 2014, og ganske nylig skifta regeim og vannpumpe, samt at ppiggdekken så bra ut.. Fått litt medfart ser jeg men ellers ganske grei

Lenke til kommentar

Prøveskilter må du ha ja.. med mindre det er en privat vei på lukket område. Biltilsynet fikser prøveskilt...

Men må si det virker litt mystisk at fyren ikke har peil på reima.. tyder på at han har enten hatt bilen veldig kort eller ikke hatt noe med den å gjøre (med mindre han er helt tard på bil) Er ikke betalt noen årsavgift om den ikke har skilter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...