Gå til innhold

[Løst] Endre opptak til 16:9 hos Canon 60D

Anbefalte innlegg

Hei, jeg bruket et Canon 60D til å filme en del med på skolen og hverdagen og jeg bruker innstillingen 1920X1080 25fps (16:9) når jeg filmer med kameraet mitt. Jeg har akkurat startet å bene over filmene mine til DVD plater og jeg finner ut at noen av filmene jeg har filmen passer til skjermen min og fyller seg helt ut i hjørnene men i andre filmer jeg har filmet blir det en sort strek over og under bildet. Noe som det bruker å være i noen filmer som selges i DVD. Hvordan kan jeg få filmene mine til å passe til hele tv skjermen uten at jeg må skalere filmen? Jeg bruker Final Cut Pro til redigering og der har jeg gjort det samme med alle filmene og jeg lurer på om det er en innstilling på kameraet som gjør at dette skjer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1080p (1920x1080) er 16:9. Du har nok endret det i et eller annet redigeringsverktøy. Kan være at du valgte feil DVD-format eller andre innstillinger.

Hvis skjermen din er 4:3 - sånn "vanlig" tv som ikke er widescreen, så er det riktig at det skal bli svart strek over og under bildet - så er det nemlig 16:9. Hvis skjermen din er i formatet 4:3, så skal du enten kutte eller strekke når du redigerer filmen eller når du spiller den av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...