Gå til innhold

The new iPad - tråden

D02

Blir det kjøp?  

294 stemmer

1. 1. Skal du ha iPad 3?

• Ja :)
      102
    • Nei
      143
    • Er ikke sikker
      49

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var på tide. Det virker imidlertid som de har benyttet tiden godt, førsteinntrykket mitt så langt er positivt.

Mangler bare for Wimp nå, som er langt bedre enn Spotify.

Wimp har allerede en iPad app.

• Liker 1
Lenke til kommentar

På hvilken måte er WIMP bedre enn Spotify? (Lurer av egen nysgjerrighet da jeg testet WIMP i BETA og da var alt fra musikkutvalg til muligheter i applikasjonen veldig skralt og du kunne ikke få streamet bedre kvalitet enn 128kbps).

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Tok en rask kikk på Spotify jeg også, likte virkerlig det jeg såg. Da er det bare å be om en lignende for Android brettene også :wee: Telefonene har jo fått en ny testutgave nå, så det er kanskje ikke så langt fremme i horisonten =)

Lenke til kommentar

På hvilken måte er WIMP bedre enn Spotify? (Lurer av egen nysgjerrighet da jeg testet WIMP i BETA og da var alt fra musikkutvalg til muligheter i applikasjonen veldig skralt og du kunne ikke få streamet bedre kvalitet enn 128kbps).

Bedre utvalg. Rimeligere. Langt bedre hosts. Mer stabilt. Forøvrig så er det 320Kbs nå. Finnes albumer i Flac også, noe som ikke Spotify har.

Lenke til kommentar

Ifølge wimp.no tilbyr de maks 256 kbps aac, det står ingenting om tapsfri strømming. Er det noe nytt de har begynt med? Eller er det slik at albumene kan kjøpes i flac?

Såvidt jeg kan se koster forøvrig Wimp 99 kr måneden for vanlige kunder, altså nøyaktig det samme som Spotify Premium.

Endret av miCro
Lenke til kommentar

Bedre utvalg. Rimeligere. Langt bedre hosts. Mer stabilt. Forøvrig så er det 320Kbs nå. Finnes albumer i Flac også, noe som ikke Spotify har.

Det høres jo unektelig interessant ut, hvordan fungerer det i praksis da? Er det noen måte å streame FLAC og hvordan vet du hva som er tilgjengelig i FLAC og hva som ikke er det? Eller er FLAC utelukkende ved kjøp av album / sanger og overhode ikke mulig å streame eller kjøre som "offline" på mobilen, for da blir det ganske verdiløst for meg hvertfall.

Ifølge wimp.no tilbyr de maks 256 kbps aac, det står ingenting om tapsfri strømming. Er det noe nytt de har begynt med? Eller er det slik at albumene kan kjøpes i flac?

Såvidt jeg kan se koster forøvrig Wimp 99 kr måneden for vanlige kunder, altså nøyaktig det samme som Spotify Premium.

Så WIMP kjører AAC, mens Spotify kjører OGG på henholdsvis 256 kbps (mulig 320kbps ifølge Benkern) og 320kbps?

Lenke til kommentar

Ut fra informasjonen på wimp.no ser det ut til at de tilbyr to kvaliteter: 64 kbps AAC og 256 kbps AAC.

Spotify har tre tilgjengelig kvaliteter på mobilversjonen: 96 kbps OGG (low bandwidt), 160 kbps OGG (High Quality) og 320 kbps OGG (Extreme). Desktop utgaven benytter normalt sett 160 kbps, og 320 kbps hvis man huker av for "High quality streaming".

Endret av miCro
Lenke til kommentar

Det er en sammenligning av lydkvaliteten til de to tjenestene her: http://www.rockheim....mate-lydtesten/ For de aller fleste vil de to tjenestene være jevngode på lydkvalitet, selv om Spotify rent teoretisk bør ha en liten fordel grunnet høyere bitrate.

Mange takk skal du ha

En poster over snakker om at Wimp har flac, uten at jeg vet hva det betyr eksakt, bortsett fra at det skal låte bedre enn mp3

Lenke til kommentar

Skummet igjennom testen og det ser altså ut til at de sammenlignet WIMP med gratis abonnement på Spotify (?)

Det blir jo i så fall en fryktelig skjev fremstilling da WIMP ikke finnes i gratisversjon og du MÅ betale 99,- kr/mnd, uten alternativer. Da er det jo rett og rimelig at den sammenlignes med Spotify Premium da det tross alt koster det samme (99kr/mnd) også fikk heller gratisutgaven komme itillegg til Premium varianten som et alternativ C.

Eller enda bedre så burde de enkelt og greit testet med A = WIMP Low / Standard Quality, B = WIMP High Quality, C = Spotify Low / Standard Quality, D = Spotify High Quality.

I bunn og grunn så har de altså testet 256kbps AAC opp imot 128kbps OGG, da tar jeg det nesten som et selvfølge at WIMP burde gå seirende ut av testen. En rettferdig test ville jo satt WIMP sin 64kbps AAC opp imot Spotify sin 128kbps OGG, og WIMP sin 256kbps AAC opp imot Spotify sin 320kbps OGG og ser vi på hvor jevnt det var når Spotify bare kjørte 128kbps bitrate så er det jo naturlig og tro at Spotify ville gjort rent bord om de testet 320kbps bitrate.

Uansett så testet jeg nettopp ut WIMP på min iPhone 4 med iOS 5.1 og jeg må si at inntrykket av brukergrensesnittet på applikasjoner og hastigheten var helt ok. Vil ikke si at den oppleves som noe tregere enn Spotify applikasjonen men den "lugger" litt hver gang jeg bytter mellom lydspor og jeg kan ikke hoppe i sanger før den har spilt i et per sekunder først. Dette er problemer jeg svært sjeldent har med Spotify, det forekommer jo tidvis når jeg har litt dårlig dekning men selv med Extreme (320kbps) på Spotify så lugger det ikke like mye.

Ellers så syntes jeg menyer og løsninger var mer rotete og kronglete med WIMP applikasjonen, men mye av det er kun snakk om tilvenning. Jeg liker det at du kan finne anbefale lister og diverse, og grensesnittet legger mye enklere opp for at du skal klare å spille av og finne frem til flere sanger og aktuelle album fra artisten du hører på enn hva Spotify gjør, med Spotify applikasjonen til iOS så føler jeg at jeg stort sett må gjøre alt manuelt, jeg må finne de sangene jeg ønsker, jeg må opprette min egne spillelister osv.. Alt jeg har er eventuelt Spotify sin liste over nye lydspor og artister som jeg føler blir oppdatert kanskje en gang per måned.. Her virker WIMP mye mer "on the ball" så det virker mye raskere, enklere og naturlig for meg å finne nye og helt tilfeldige spillelister og diverse som jeg kan like.

Når det kommer til hva som finnes og ikke finnes så vet jeg ikke helt hva Spotify og WIMP mangler av artister og lydspor opp imot hverandre, men de sangene jeg søkte meg frem til fantes gjerne i flere albumversjoner, og kanskje til og med noen live versjoner og gudene vet hva mens på Spotify så er det gjerne kun en versjon, eller to tre av mer eller mindre nøyaktig samme varianten. WiMP hadde hvertfall alle de sangene jeg forsøkte å søke opp som jeg alt hadde på Spotify lista mi.

Hva lydkvalitet angår så føler jeg at Spotify generelt holder et akseptabelt nivå, jeg føler ikke at kvaliteten levert opp til hva jeg forventer av 320kbps bitrate musikk. Kanskje har jeg blitt for "bortskjemt" med mitt AIFF musikkbibliotek så selv 320kbps bitrate høres skralt ut, spesielt når jeg kjører et par Westone 4R ørepropper. Men jeg kommer ikke bort ifra følelsen av at når lydvolumet skrues opp på Spotify (dette gjelder altså iOS versjonen på min iPhone 4, med et par Westone 4R. Det kan være at det oppleves annerledes med andre modeller, og med andre ørepropper.) at musikken mister mye av dynamikken. Alt blir bare en stor smørje med uklare lyder som glir inn i hverandre når jeg nærmer meg maksimalt volum på min iPhone 4 og det er noe unormalt med 320kbps bitrate. Jeg kan finne en sang som jeg har i AIFF og spille den via iOS sin musikkavspiller og da kan jeg skru opp volumet så det låter langt høyere enn hva jeg har mulighet for å Spotify og musikken har fremdeles klar med mye dynamikk. Noen vil vell si at dette er en selvfølge da jeg sammenlignet 320kbps OGG med AIFF men for meg virker det som Spotify kjører noe høy GAIN eller noe i avspilleren som gjør at volumet blir høyere men at lydkvaliteten blir vasket når du skrur opp volumet.

Denne teorien bli styrket når jeg spilte av tilsvarende lydspor via WIMP, for her er ikke maks volumet like høyt som på Spotify, men lyden forblir vesentlig klarere på endel av musikken jeg testet med. Men på en annen side så varierer kvaliteten på WIMP noe abnormt, de tre første lydsporene jeg testet hadde ikke like høyt maks volum som med Spotify men de gav merkbart klarere lyd ved høyere volum, men så kom det plutselig et par sanger som jeg ikke kan fatte og begripe hva de har encodet det ifra, det låt hvertfall helt forferdelig når jeg passerte alt over halvt volum (som knapt gir lyd..) og over det så låt det som om sangen skulle være i knappe 50kbps... Det var så definitivt langt dårligere enn noe jeg har opplevd fra Spotify noengang.

Så følelsene mine rundt WIMP er blandet, selve grensesnittet oppfatter jeg som noe mer rotete enn hva Spotify tilbyr, men samtidig tilbyr det litt flere løsninger og finesser som jeg liker. Lydkvaliteten opplevdes som tidvis bedre enn selv Extreme Quality på Spotify, men dessverre så var enkelte spor skuffende dårlig så jeg føler at totalt sett så stoler jeg mer på Spotify da de hvertfall tilbyr OK+ lydkvalitet over hele fjøla, mens WIMP går fra temmelig håpløst til veldig bra, noe som blir for usikkert for min del dessverre.

Har bare testet på iPhone 4 da jeg aldri bruker streamingtjenester på maskinene mine, der går det kun i AIFF rett fra fil-serveren.

Lenke til kommentar

Det er en sammenligning av lydkvaliteten til de to tjenestene her: http://www.rockheim....mate-lydtesten/ For de aller fleste vil de to tjenestene være jevngode på lydkvalitet, selv om Spotify rent teoretisk bør ha en liten fordel grunnet høyere bitrate.

Mange takk skal du ha

En poster over snakker om at Wimp har flac, uten at jeg vet hva det betyr eksakt, bortsett fra at det skal låte bedre enn mp3

FLAC er et lossless lydformat, med andre ord skal lydkvaliteten være ditto like bra som CD-en den ble rippet ifra. Men jeg har ikke sett noe som helst tegn til FLAC fra streamingtjenesten til WIMP.

Når det kommer til MP3 så har vi fått nyere, mer avanserte og bedre løsninger siden MP3 kom på markedet for mange, mange år siden. AAC er det mest populære og du vil stort sett få bedre kvaliteten på et VBR AAC kodet lydspor enn en VBR MP3 kodet lydspor med noenlunde samme bitrate. Ensete grunnen til å tviholde på MP3 per i dag er bare for å være fullstendig sikret maks kompatabilitet når det kommer til avspilling, alt kan jo spille av MP3 men i dag så kan jo 95% av alt du finner spille av AAC også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...