Gå til innhold

The new iPad - tråden

D02

Blir det kjøp?  

294 stemmer

1. 1. Skal du ha iPad 3?

• Ja :)
      102
    • Nei
      143
    • Er ikke sikker
      49

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Inntil nylig kunne man ikke fjerne DRMen på iBooks, men det kan man nå. Det gjorde iBooks totalt uaktuelt for meg. Men tror jeg holder meg til å kjøpe fra Amazon da man lett får refundert pengene hvis det er en dårlig ebok med feil i.

iBooks DRM kan fjernes med Requiem, mens Kindle fjernes med unswindle.

Takk for tipset :)

Liker tanken på og faktisk eie og bruke en e-bok akkurat som jeg vil.

Lenke til kommentar
Er det noe mulighet å få sett livestream fotball kamper på iPad?Sidene jeg pleier å bruke på pc krever jo flash

TV2 sumo / TV2 sporten.

Viaplay

Altibox Chill.

Koster ikke det da?

Klart det koster penger. Det er jo en betalingstjeneste. Eneste lovlige måten å se gratis PL på er vel å gå på en pub eller et sted som viser fotball.

Men når det er sagt, så finnes det sikkert noen streamesider på nettet som ikke er Java...

Hørt om flashstøttende browser apps? iSwifter, Photon, Skyfire eller Cloud Browse. De funker.

Edit: Anbefaller Skyfire.

Tusen takk for tipset Sam! Det var akkurat det jeg leita etter! :)

Endret av Kluvert
Lenke til kommentar

Fikk en hyggelig melding fra Netcom om at jeg befant meg i Tyskland. Men jeg befinner meg i oslo. Så vidt meg bekjent er det i Norge.

Wtf :p noen som vet hva det kommer av. Og vil jeg måtte betale prisen det koster i Tyskland. Tenker da spesielt på nettbruk.

Lenke til kommentar

Hei.

Er det noen som har noen tips til gode tekstbehandlingsprogram til iPad?

Ryktes at Microsoft vil slippe Word, Excel og PowerPoint til iPad i løpet av kort tid. Ellers fungerer Pages bra.

Ville ikke ventet. Pages funker bra, er noen ting som ikke støttes, men det er stort sett ikke noe problem (foreksempel markeringer og noen tegn) min erfaring med ofice og Mac er dårlig, så kan ikke se for meg at dette blir bedre.

:)

Lenke til kommentar

Fikk en hyggelig melding fra Netcom om at jeg befant meg i Tyskland. Men jeg befinner meg i oslo. Så vidt meg bekjent er det i Norge.

Wtf :p noen som vet hva det kommer av. Og vil jeg måtte betale prisen det koster i Tyskland. Tenker da spesielt på nettbruk.

Hehe, her er det nok Netcom som bare har litt trøbbel i systemet tenker jeg. Er ikke noe å være redd for, prisene styres av nettverket enheten din er tilkoblet, så du får norske priser ;)

Lenke til kommentar

Fikk min iPad idag og er blown away av den nye skjermen, det er så til de grader verdt oppgraderingen! Vel å merke for et tekno hode som meg...

EDIT: Men skal si den blir varm etter litt spilling altså, ikke ubehagelig varm men betraktelig varmere en iPad2.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Jeg har hørt at det skulle komme i iOS 5, men at det ble stoppet.

Passordet er jo tross alt en sikkerhetsforanstaltning, men spesielt morro er det ikke å måtte skrive det inn hver gang.

Hadde de heller somlet seg til å kunne ha flere brukere med egne innloggingspassord kunne de sløyfet hele passordet i butikken :)

Lenke til kommentar

Jeg har brukt denne padda i snart en uke og jeg er overrasket over hvor stort bruksområdet egentlig er. Jeg har ikke rørt laptoppen i denne perioden, og utover å tanke ned litt underholdning har ikke den stasjonære blitt brukt all verdens heller.

Hovedargumentet jeg brukte ovenfor meg selv for å kjøpe iPad nå er pga av den nye skjermen. På masterstudiet jeg går på består store deler av pensum av artikler samt en del lærebøker vi får gratis på pdf. Jeg eier allerede en Kindle som er ypperlig til ebøker, men ikke spesielt bra for pdf-materiale. Til dette formålet er virkelig iPadden utrolig bra. Skjermen er over all forventning og så lenge det er godt med lys i rommet jeg sitter i er ikke bakbelysningen slitsom for øynene; jeg har hatt lesesesjoner på rundt 6-7 timer uten å føle noe ubehag. Den vil aldri overgå Kindle når det gjelder det å lese bøker, men pdf-dokumenter, tegneserier, kokebøker o.l. ser virkelig helt nydelig ut på denne skjermen.

Når det gjelder det å overføre innhold til iPad så jeg for meg en utfordring, man får lett et inntrykk av at iOS er veldig låst i forhold til konkurrentene og alt må gå via iTunes. I praksis har ikke dette vært noe som helst problem for min del. Bøker og dokumenter har jeg organisert via Calibre hvor innholdet lagres på Dropbox. Om boken er i mobi-fomat åpnes den i Kindle-appen, epub og pdf dukker i iBooks uten problemer. Det er mulig det er større utfordringer med annen type media, men så langt har innholdet vært nesten smertefritt å overføre for min del. Det eneste problemet jeg har kommet over ved å overføre bøker via Dropbox er når det gjelder store pdf- filer. Jeg opplevde at Dropbox-appen kræsjet et par ganger, og det måtte litt eksperimentering til før jeg fant en metode som fungerte. Disse filene er også relativt trege i iBooks, det tar litt tid for hver side å rendre. Dette er snakk om pdf-filer rundt 400 MB med høy oppløsning.

Lesing er som nevnt hovedgrunnen for dette kjøpet, og morgenritualet foran PCen for å oppdatere meg på diverse nettaviser har nå blitt erstattet med padda og en kaffekopp i sofaen. Jeg har allerede benyttet applikasjoner som Zite og Reeder på iPhone, disse skinner virkelig på på iPadden, Zite, Flipboard, Pulse News og Reeder er nå fast inventar i lag med morgenkaffen.

Min andre store grunn for å anskaffe en padde var muligheten for å fjernstyre musikkbiblioteket mitt. Jeg benytter foobar2000 på den stasjonære maskinen til å håndtere musikkavspilling på anlegget, og med en snedig plugin kan jeg bruke Apple sin Remote app til å kontrollere det hele fra sofakroken - en løsning som fungerer utmerket. Jeg benyttet tidligere iPhone utgaven av Remote, iPad utgaven er naturlig nok langt bedre. Dette visste jeg riktig nok om før kjøpet, det jeg ikke visste var utvalget av suverene XBMC fjernkontroller. Jeg har testet Constellation, XBMC Remote og XBMC Commander; så langt er det helt klart sistnevnte som har utmerket seg. Grensesnittet er virkelig lekkert og i motsetning til tidligere når jeg benyttet XBMC Remote til iPhone for å styre XBMC på skjermen, styrer jeg nå alt direkte på iPadden. Det siste som gjenstår for at alt er på stell i forhold til multimedia er at Spotify får ut fingeren og lager en iPad app. Jeg kan fjernstyre Spotify med en app som heter Remoteless, den er imidlertid relativt dårlig. Det ideelle hadde vært en native iPad app satt til å strømme i 320 kbps og sende dette direkte til PCen via AirPlay. Jeg er nesten i mål ved hjelp av Shairport4w som gir AirPlay funksjonalitet til Windows, men en iPad app hadde virkelig gjort iPaden til den ultimate fjernkontrollen.

All annen normal bruk fungerer også helt ypperlig, igjen hovedsakelig pga skjermen. Safari er ikke den raskeste nettleseren jeg har vært borte i, den fungerer imidlertid helt fint til normal sofasurfing. Epost og kalender appene til iPad er også svært gode. Til twitterbruk har jeg lenge sverget til Tweetbot på iPhone, og iPad utgaven er helt fantastisk.

Det eneste jeg har å utsette så langt er den glossy skjermen. Jeg har aldri likt blanke skjermer, og iPadden er rene speilet til tider. Det er mulig jeg trenger litt mer tid til å tilpasse meg, jeg føler imidlertid at jeg ofte må konsentrere meg for å ignorere gjenskinnet. Det har ikke vært et stort problem i praksis, men det er helt klart merkbart.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...