Gå til innhold

Hva skjedde med Nightwish egentlig?

vikingkylling

Anbefalte innlegg

Jeg har vært stor fan av Nightwish i flere år og har alle platene de har gitt ut så langt, så jeg ble ikke så glad da Tarja forlot bandet. Eller fikk sparken, rettere sagt. Men det jeg lurer på er hva i helv... som egentlig skjedde etterpå? Den første platen med Anette som vokalist var grei nok, men ikke det helt store. Noen bra sanger er det, men det er mye møl der også. Nå nylig fikk jeg den siste platen (Imaginarium), men jeg klarer ikke å høre gjennom den i strekk en eneste gang. Jeg hørte Storytime (første singel) på Spotify og trengte en stund på å like den, men nå synes jeg den er veldig bra. Men resten er alt fra greit nok til ganske dårlig. Men hvorfor?

Det letteste er jo selvsagt å si at Tarja aldri skulle ha fått sparken. Men jeg synes det blir feil, siden Anette gjør en glimrende jobb og er minst like bra til å synge som Tarja. Den eneste måten jeg kan si hvem jeg synes er best vil være om Anette synger noen av sangene til Tarja, og hun synger noen av sangene til Anette. Når de synger forskjellige sanger er det for mye annet som påvirker kvaliteten. Men om vokalisten ikke har noe å si for kvaliteten, hva sitter vi igjen med? Har de mistet inspirasjonen, eller gidder de ikke mer? Jeg håper virkelig den neste platen blir bra, men jeg tviler litt.

Evanescense lider av noe av det samme. Den første platen er en klassiker, men jeg klarer ikke å høre gjennom de to neste i strekk. Den andre platen har en og annen sang jeg liker, men den tredje er ganske ræva. Men der har de hatt god tid på å lage den første, og neste plate er veldig vanskelig å få til. Men Nightwish har holdt det gående lenge, helt til Tarja fikk sparken. Etter det fikk de en bedre vokalist, men ræva sanger. Men hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns all rock/metal har falt i kvalitet de siste åra.

Nickelback (jo eldre jo bedre, de to siste albuma er junk, spesielt det siste), Sonata Arctica ("The Days of Grays" er ikke i nærheten så god som de andre, håper på et bra "Stones Grow Her Name") og mye av musikken beveges i en retning der det prøves og eksperimenteres med nye lydstiler for å prøve å tilnærme seg mainstream for å selge flere plater. Infected Mushroom's "Vicious Delicious" var helt fantastisk, mens det siste albumet deres som kommer ut i mai, "Army of Mushrooms" høres ut som et dubstep helvete.

Men Soundgarden er jo tilbake, håper på et bra album derifra en gang i tiden.

Lenke til kommentar

Imag er ett konseptalbum, med de fordeler og ulemper det bringer med seg. Selv digger jeg hele plata. Scaretale og Last ride of the day er favorittene, men også de roligere sangene er solide i mine ører.

Konsept? Ah, det må være det. Håper de gjør en bedre jobb neste gang.

Btw er enig i at rock/metal har blitt en del kjedeligere i det siste, men det er mye bra nytt også. Favorittbandet mitt for tiden er helt klart Holyhell. De har bare en plate ute (men neste kommer i år), og det er også et konseptalbum. Men jeg synes det er ekstremt bra hele veien. :) Ellers går det veldig mye i Motörhead for tiden på Spotity. Skjønt i skrivende stund dundrer Paradise City ut av høytalerne litt i høyeste laget. Har hørt på den platen siden tidlig 90-tall og er ennå ikke lei. ;)

Lenke til kommentar

jeg har inntrykket av at metal ikkee er så populært som det brukte å være så mange band har "myket opp" stilen sin for at de skal appellere til flere, andre band hviler på laubærbladene eller hva det heter og produserer møl

Lenke til kommentar

Jeg har vært stor fan av Nightwish i flere år [...]

Du må gjerne prøve ut Epica om du ønsker noe lignende Nightwish. Veldig bra band, med bra kvalitet på det de gjør, etter min mening.

Litt mer on topic; syntes nesten alltid at de nye albumene til bandene mine har falt i kvalitet ved første gjennomlytting, men tror det er mer det at de forandrer stil eller prøver nye teknikker som gjør meg urolig for å ha mistet 'mitt' band, for etter å ha blitt vant med forandringene, merker jeg jo at kvaliteten som oftest er like høy. Sålenge de ikke forandrer stilen sin helt, er det greit. De må jo få lov til å eksperemitere litt, ellers kan albumene fort bli døve og repetetive, eller?

Lenke til kommentar

Metalen har utviklet seg hele tiden siden begynnelsen. På 80-tallet var det kult for 80-talls ungdom, mens unger nå om dagen syns det er latterlig å høre på. Og dagens emo-metal og screamo og whatever er tilpasset dagens unge, ikke oss gamlinger. 60/70-talls Led Zep og Deep Purple-metal var "kjedelig" for 80-talls ungdommen, så det utviklet seg. 90-talls metal utviklet seg for datidens ungdommer som hovedsaklig ville ha grunge og ikke gammeldags hårmetall. Osv osv.

Det eneste som har vært omtrent likt hele tiden side 80-tallet er powermetal-genren. Og Iron Maiden.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det eneste som har vært omtrent likt hele tiden side 80-tallet er powermetal-genren.

Tull og tøys. Power metal har utviklet seg like mye som alle andre sjangere.

Power metal da:

http://www.youtube.com/watch?v=M8WFl4Mo1yM

http://www.youtube.com/watch?v=5RhJ2hBNerc

Power metal i dag:

http://www.youtube.com/watch?v=h8SEblfB2mA

http://www.youtube.com/watch?v=0jgrCKhxE1s

http://www.youtube.com/watch?v=5yszaOJHPjA

Lenke til kommentar

Jeg har vært stor fan av Nightwish i flere år [...]

Du må gjerne prøve ut Epica om du ønsker noe lignende Nightwish. Veldig bra band, med bra kvalitet på det de gjør, etter min mening.

Litt mer on topic; syntes nesten alltid at de nye albumene til bandene mine har falt i kvalitet ved første gjennomlytting, men tror det er mer det at de forandrer stil eller prøver nye teknikker som gjør meg urolig for å ha mistet 'mitt' band, for etter å ha blitt vant med forandringene, merker jeg jo at kvaliteten som oftest er like høy. Sålenge de ikke forandrer stilen sin helt, er det greit. De må jo få lov til å eksperemitere litt, ellers kan albumene fort bli døve og repetetive, eller?

Jeg har hørt en del på Epica, men det falt ikke helt i smak. Vet ikke helt hvorfor, men jeg trenger noe med skikkelig trøkk, samtidig som de må være flinke til å lage bra melodiøse sanger. For å ta et eksempel har vi jo Running Wild med Pirate Song (

). Den går rett på sak med fullt turbo, men samtidig er det en "catchy" låt det er lett å like. Vokalisten gjør også en meget bra jobb, og har en bra stemme det er lett å høre på i lengden.

Et annet eksempel er Motörhead, merkelig nok. Første gang jeg hørte på dem var albumet Ace of spades, men det ble nesten litt for mye av det gode. Her snakker vi tunge saker fra start til slutt, så det ble slitsomt å høre hele albumet i strekk. Men da jeg fikk Spotify gav jeg dem en ny sjanse (mye takket være filmen om Lemmy), og begynte å ta noen få sanger om gangen. Etter å ha hørt en del begynte jeg å høre hvor talentfull de er, spesielt Lemmy selv. Hør for eksempel låten God was never on your side (

) eller merkelig nok Don't let daddy kiss me (http://www.youtube.c...h?v=wASamUoV-Bc) (ja, det handler om det du tror det gjør.) Eller hva med Ace of spaces i sløv, akustisk versjon, med Lemmy på munnspill? :p (
) Poenget er at Motörhead er mest kjent for full trøkk hele veien fra start til slutt, men de er veldlig flinke musikere som kan gjøre mye rart om de vil. King Diamond gjør mye av det samme. Han var satanist før, er kjent for metal og så videre, men han er først og fremst en svært bra låtskriver og vokalist. Resten av begge bandene hans er minst like bra på sine områder, så resultatet blir klassisk. Holyhell er ganske nye og har bare et album ute så langt, men også de gjør en meget bra og variert jobb. Jeg vil gjerne ha tips til bra band, men det må være band der alle sammen er med på å dra lasset, og hvor de ikke har problemer med å gjøre litt av hvert.

Edit: Og så har vi de som feiler totalt og/eller aldri burde ha prøvd i første omgang. Dere er advart. :p

Snoop Dog - Sad but true

Avril Lavigne - Fuel

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Lurer litt på hvorfor jeg leser denne tråden, men det får nå bare være. :p

Infected Mushroom's "Vicious Delicious" var helt fantastisk, mens det siste albumet deres som kommer ut i mai, "Army of Mushrooms" høres ut som et dubstep helvete.

Nå hører ikke jeg noe særlig på metal, men jeg må bare presisere at Legend of the Black Shawarma er ett dårlig album det også. Vicious Delicious var det siste albumet jeg likte fra IM, favoritten min er fortsatt B.P Empire, selv om Heavyweight er topp på favoritt-listen min fra IM.

jeg har inntrykket av at metal ikkee er så populært som det brukte å være så mange band har "myket opp" stilen sin for at de skal appellere til flere, andre band hviler på laubærbladene eller hva det heter og produserer møl

Eller at det muligens har blitt mer populært. Jeg har merket at når ting blir "mainstream" har kvaliteten en tendens til å synke. Det er bare en observasjon, etter hva jeg har sett i musikk-utvikling innenfor goatrance.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

In flames er et eksempel på et band som jeg vil påstå at har holdt kvaliteten men endret stil, det er nesten ikke mulig å forstå at det er samme band som spiller på lunar strain plata og på sounds of a playground fading men begge delene er god musikk.

Children of bodom derimot har det gått nedover med, ser du tilbake til hatebreeder æraen så var det mye fet gitar men også en god del bra tekster. nå så står aleksi møkkings og runker en gitar og ræler om dritt

Lenke til kommentar

Interessant. Har aldri hørt om dem før, og etter tre sanger (disse to og en på hjemmesiden deres) er det for tidlig å si noe om de holder kvaliteten oppe over tid. Men skal definitivt sjekke dem nærmere. Jeg kan fint høre tre, fire Nightwish-album på rad, men det er ikke ofte det skjer med andre band. (unntaket er Holyhell, der jeg satte albumet på repeat og hørte det fire ganger på rad.) ;)

Personlig vil jeg si Maria Breon (vokalisten i Holyhell) er en av de beste. Hun klarer å gjøre selv Aerosmith hørbart. :p

http://www.youtube.com/watch?v=Nt4dsjanIPk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...