Fibonacci Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 (endret) Hei Roedal. Eg har både backpacka i Asia og haika i Europa. Ikkje la deg skremme av dei som seier 10.000 kroner per månad er for lite. Greier du deg med hostels der du må dele rom med andre, held det lenge. Meir sosialt er det også. Hadde eg vore deg ville eg satsa på å vere ei stund i Asia. Der greier du deg fint på 200 kr per døgn. I Europa/Australia/New Zealand er det sjølvsagt mykje dyrare, men også her kan du leve billeg. Kanskje telt kan vere eit alternativ om du reiser om sommaren? Eg budde ein del i telt i Paris og i Pamplona. Det gjekk heilt fint. Du kan lese litt om turane på www.jordarundt.net. God tur! Endret 29. februar 2012 av Kjell Arne Steinsvik Lenke til kommentar
Roedal Skrevet 29. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2012 Herlig! takk for linker og tips Lenke til kommentar
Roedal Skrevet 29. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2012 Telt kan nok fungere fint, men er vel ikke noe som er så kjekt å dra med seg overalt, eller hvordan gjorde du det? Fikk du tilsendt eller kjøpte du på reisen? Ja, jeg tenker som så at i perioder i f.eks asia vil man kanskje bruke en god del under budsjett, og da har man jo mer til dyrere områder. Alt handler om god planlegging, og gode tips fra folk som har reist hjelper veldig godt på! Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Teltet hadde eg med i ryggsekken, som du uansett treng på ein slik tur. Når det er sagt: ikkje ta med for mykje ting!! Då eg først landa i Bangkok i 2004 hadde eg med nesten 20 kg bagasje i sekken. Då eg kom heim eit halvt år etter hadde eg 6 kg. Hadde eg reist til Asia i dag, hadde eg berre teke med handbagasje og kjøpt alt eg trengde på Khao San Road. Stikk også innom butikkar som Nomaden i Oslo eller Chillout i Bergen og sjekk utvalet av smart reiseutstyr (men ikkje kjøp ting som berre er "kjekt å ha"). I Thailand kostar ein heilt OK bungalow ca 80-100 kroner per døgn. Maten kostar nesten ingenting, og ølet like så. Eg kan ikkje uttale meg så mykje om andre land enn dei i Europa og Sør-aust Asia, men om eg skal anbefale nokre plassar må det vere: Kambodsja, Australia og Estland. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Jeg rister på hodet når jeg ser folk som drar med seg strandmadrasser når de starter reisen fra Norge. Ja, jeg ser stadig folk som gjør dette. Reiste rundt i Filippinene i fjor og det var en positiv opplevelse. Jeg tok riktignok luksus-varianten, men traff på mer vanlige backpackere og de var også fornøyde. Bare kom deg raskt unna Manilla. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Ca 300 kroner dagen, da bør man mange steder være forberedt på sovesal eller å prøve coach surfing. Med 10k i måneden blir nok default mode i de fleste verdensdeler sovesal, ja. Overnatting i NY får man forresten fra en 200-lapp eller så. Lenke til kommentar
Roedal Skrevet 29. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2012 Teltet hadde eg med i ryggsekken, som du uansett treng på ein slik tur. Når det er sagt: ikkje ta med for mykje ting!! Då eg først landa i Bangkok i 2004 hadde eg med nesten 20 kg bagasje i sekken. Då eg kom heim eit halvt år etter hadde eg 6 kg. Hadde eg reist til Asia i dag, hadde eg berre teke med handbagasje og kjøpt alt eg trengde på Khao San Road. Stikk også innom butikkar som Nomaden i Oslo eller Chillout i Bergen og sjekk utvalet av smart reiseutstyr (men ikkje kjøp ting som berre er "kjekt å ha"). I Thailand kostar ein heilt OK bungalow ca 80-100 kroner per døgn. Maten kostar nesten ingenting, og ølet like så. Eg kan ikkje uttale meg så mykje om andre land enn dei i Europa og Sør-aust Asia, men om eg skal anbefale nokre plassar må det vere: Kambodsja, Australia og Estland. Telt kan være en fin ting å ha med uansett ja, da har man en plass å sove uansett hvor man måtte være. Hva er Khao San Road forresten? Skal ha det i bakhodet når jeg er i oslo eller bergen neste gang! Har de noen hjemmeside? Kambodsja og Australia var vel de landene jeg satt på ønskelista først, fint å høre du kan anbefale de, men Estland har jeg hørt mindre om. Hva bør jeg få med meg der? Jeg rister på hodet når jeg ser folk som drar med seg strandmadrasser når de starter reisen fra Norge. Ja, jeg ser stadig folk som gjør dette. Reiste rundt i Filippinene i fjor og det var en positiv opplevelse. Jeg tok riktignok luksus-varianten, men traff på mer vanlige backpackere og de var også fornøyde. Bare kom deg raskt unna Manilla. hehe, blir nok ingen strandmadrass med i min sekk Fillippinene/Malaysia er noe av det jeg ser fram til, hørt det er veldig gjestfritt der? Noen steder du kan anbefale, noe mat jeg bør spise f.eks? Ca 300 kroner dagen, da bør man mange steder være forberedt på sovesal eller å prøve coach surfing. Med 10k i måneden blir nok default mode i de fleste verdensdeler sovesal, ja. Overnatting i NY får man forresten fra en 200-lapp eller så. Tipper det blir en god blanding av hostel, coachsurfing, telt og kanskje litt luksus innimellom Lenke til kommentar
Roedal Skrevet 29. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2012 Noen som har noen tips til nyttige "reise-apps" til android eller iPod forresten? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Noen som har noen tips til nyttige "reise-apps" til android eller iPod forresten? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1237942 Lenke til kommentar
Roedal Skrevet 29. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2012 Noen som har noen tips til nyttige "reise-apps" til android eller iPod forresten? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1237942 Takk! Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 men Estland har jeg hørt mindre om. Hva bør jeg få med meg der? Estland og Talliin er fin for en helgetur eller lengere, men det er ikke så veldig taktisk å ta destinasjoner man lett kan komme til for en helgetur som en del av en reise verden rundt. Jeg vil si det samme om new york og hele Europa. Hele poenget med en reise verden rundt er jo å se steder man ellers ikke ville få sett og da drar man ikke til Estland, København eller Drammen. BTW det er ofte tilbud på flighter til Estland for bare noen hundrelapper. Fillippinene/Malaysia er noe av det jeg ser fram til, hørt det er veldig gjestfritt der? Noen steder du kan anbefale, noe mat jeg bør spise f.eks? Har hatt bare positive opplevelser i både Malaysia og Philippinene, men kom deg som sagt raskt unna Manilla hvor jeg så det var mange miljøer og personer jeg ikke ønsket å ha noe å gjøre med. Anbefaler deg å få tak i noen guidebøker og lese deg opp for å se hva du ønsker å få med deg. I Malaysia kommer du deg billig rundt med Air Asia og i Filippinene med Cebu Pacific. Jeg mener de var flinkere til å ta bare på naturen i Philippinen og at det var mindre søppel rundtomkring, men det er et veldig subjektivt inntrykk. I Filippinene er Boracay en sikker vinner med en strand som er med på mange lister over verdens beste. Var også på den lille øyen Apo med fantastiske koraller og klart vann, og på øyen Bohol hvor jeg fikk tat i avtaren min. Mange her har vært på andre og sikkert enda bedre steder i Filipinene. Også Malaysia er det mange småøyer og spennende steder. Selv har jeg bare vært i Kuala Lumpur som man kanskje ikke skal bruke særlig tid på, Brunei og Sipadan utenfor Borneo for det mange regner blandt de absolutt beste dykkesitene i verden. Der var det realtivt dyrt, men Kota Kinabalu er en mer baqckpackervennlig by med masse spennende øyer utenfor. Begge land har en skikkelig blandig av forskjellige kulturer og du for all slags mat her. Noe dårlig fikk jeg imidlertid aldri. Du har mange spennende opplevelser forran deg. Du kan jo begynne å grave her: http://wikitravel.org/en/Philippines http://wikitravel.org/en/Malaysia Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Hvor jeg bodde på Sipadan, var enda bedre i virkeligheten. :-) Lignende steder kan man finne flere steder i Malaysia, men neppe til 300 kr natten. Lenke til kommentar
Luminos Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Jeg og samboeren min planlegger også en lignende tur, bare den skal vare i 6 mnd i stedet for 12. Vi planlegger å ha ca. 10k per mnd. Hovedparten av turen vil foregå i Sørøst-Asia, hvor det er rimelig å leve og bo. I Asia vil vi nok ikke behøve fullt 10 000 på en mnd., noe som betyr at vi har mer penger å bruke i fks. USA Anbefaler at du laster ned Viber til telefonen din forresten, veldig kjekt program du kan ringe og sende SMS med gratis, så lenge du er tilkoblet internett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå