Roedal Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Hei! Har endelig klart å sette igang med planlegging av en reise jorda rundt. Jeg ser for meg en reise som vil vare opp mot 1 år, og det jeg gjerne vil ha fra dere er tips til steder dere mener er verdt et besøk. Jeg har jo en del ønsker og tanker om plasser jeg vil til, men er interessant å få innspill fra andre. Tar også imot tips om andre ting, alt fra planleggingsfase til spesielle ting man må huske i diverse land etc. Jeg elsker forresten god mat, så om tar gjerne imot tips på hva jeg bør spise i forskjellige land Har du en reiseblogg, gi meg en link, elsker å lese om reiser og skal selv opprette en så fort som mulig. Sett gjerne opp dine tips ut ifra verdensdel. Lenke til kommentar
robsen Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 jeg kjenner noen som har reist jorda rundt, å han mente at carnival i rio ska vist være det rååste han har opplevd. Lenke til kommentar
Roedal Skrevet 28. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2012 Karnivalet i Rio er notert, har hørt mye bra om det. Det kinkige med det er at det er basert på tid, så må få det til å passe inn i resten av reisen, men det er ikke umulig! Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Husk å sette en dato og et sparebudsjett. Stick to it. Det burde være alt. God tur. Lenke til kommentar
Roedal Skrevet 28. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2012 Det er det som har vært det vanskeligste til nå, sparingen! Men har du noen tips til hvor mye man burde spare opp for ett års reise? Har regnet ca 10.000 pr mnd som et ganske reelt budsjett på reisen? Det vil jo variere stort etter hvor i verden jeg er også. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 10k per måned er et bra tall. Med mindre jeg har noen grunn til å tro at en tur blir spesielt dyr eller billig pleier jeg å regne 10k + eventuelle spesielt dyre utgifter. (Lange flyreiser etc.) Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 10.000 per måned? Skal du sove på gata? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Jeg har ikke hatt for vane å gjøre det, nei. Hender jeg har sovet i telt, men da har jeg brukt langt mindre enn 10k. Lenke til kommentar
Roedal Skrevet 28. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2012 10.000 per måned? Skal du sove på gata? Hvorfor mener du det er lite? Det vil jo variere etter hvordan man reiser og i hvilke land man er i. I de billigste landene kan man jo sikkert bruke mindre enn 10k også? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Jeg vurderer et månedsforbruk på 10.000 inklusive mat og husrom, reisekostnader og eventuelle suvernirer med mer for å være et svært beskjedent estimat. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Det er ikke enormt mye penger, det skal vi lett klare å enes om. Det er imidlertid rundt det nivået de fleste nordmenn jeg vet om som reiser over lang tid holder seg på, og nordmenn har en tendens til å være blant de med romslige budsjetter. Som sagt har jeg klart meg finfint på et slikt nivå, selv om jeg av og til har brukt betydelig mer. Man bruker stort sett det man har uansett. (Men du gjør ikke femstjerners hoteller til en vane på en slik tur, det er klart ...) Lenke til kommentar
Roedal Skrevet 28. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2012 Jeg har også hørt at de fleste har rundt 10.000 kr i mnd som utgangspunkt, så det blir nok det jeg vil sette som utgangspunkt for en spareplan også. Det kan selvfølgelig bli endringer på det etter som at turen blir satt osv. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Ca 300 kroner dagen, da bør man mange steder være forberedt på sovesal eller å prøve coach surfing. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 jeg kjenner noen som har reist jorda rundt, å han mente at carnival i rio ska vist være det rååste han har opplevd.Har opplevd karneval mange steder og det kan være en stor opplevelse. Husk at mange av øyene i karibien og byene i Brasil i tillegg til det faste lokale karneval en bestemt tid på året slik at man kan reise rundt og oppleve et nytt karneval hver måned. Var for eksempel med på Jab Jab på Grenada i august. http://www.spicemasgrenada.com/ Det som holdes i Trinidad er enda mer kjent. I Brasil er det 3 hovedtyper karneval: 1) Parade med sambaskoler. Det beste stedet for dette er sambadromen i Rio hvor man betaler dyrt for å stå på en tribune og se paraden med store pappfigurer langt unna. man kan også betale enda mere og være med en sambaskole, men da må man vanligvis betale for drakten til seg selv og sponse en annen og bruke tid på å lære det et par steg. Det går i tradisjonell samba her. 2) Parade med trio electrico som er de hotteste brasilianske gruppene som spiller på digre rigger på store semitrailere. Salvador de Bahia er det beste stedet for dette. Her kan man betale for å komme innenfor tauet nærmest en av bilene. Her går det mest i Axé aka Bahia Pop. 3) Mer uorganiserte gatefester med perkusjonsgrupper som marsjerer og spiller på kryss og tvers og folk som er utkledt som alt mulig. Det beste stedet for dette er Olinda. Ellers er jo Mardi Gras i New Orleans greit å oppleve en gang. Youtube sensurerte videoen som jeg la ut derifra... :!: Lenke til kommentar
Roedal Skrevet 28. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2012 SKal sjekke litt rundt de karnevalene du nevner og se om jeg kan tilpasse turen så jeg får oppleve minst ett av de på turen, virker gøy! Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 SKal sjekke litt rundt de karnevalene du nevner og se om jeg kan tilpasse turen så jeg får oppleve minst ett av de på turen, virker gøy!Pass på at du ikke er den eneste med den planen. Alt av hotellrom kan være gått ett halvår i forveien. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Det er det som har vært det vanskeligste til nå, sparingen! Men har du noen tips til hvor mye man burde spare opp for ett års reise? Har regnet ca 10.000 pr mnd som et ganske reelt budsjett på reisen? Det vil jo variere stort etter hvor i verden jeg er også. Det virker for meg urealistisk med mindre enn 1000 kr per dag. Du skal vel oppleve noe også? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 (endret) Det virker for meg urealistisk med mindre enn 1000 kr per dag. Du skal vel oppleve noe også?Det kommer ann på hvor man er det og hva man skal gjøre. Skal noen for eksempel til Rio under karneval så er 1000 kr dagen urealistisk lavt bare for overnatting mens man kan ha det utmerket for 300 kr dagen i Filippinene. 300 kroner dagen i New York betyr vel at man må være uteligger. Endret 29. februar 2012 av robertaas Lenke til kommentar
Roedal Skrevet 29. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2012 Har satt 10.000 som et utgangspunkt, så får jeg heller planlegge litt ekstra når det er blitt bestemt hvor jeg har lyst å reise og kanskje hvor lenge jeg blir på hvert sted isåfall. Er vel mulig å finne ut hvor det er billig og hvor det er litt dyrerere og så sette et realistisk budsjett utifra det. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Hei, kjenner ei som er på reise jorda rundt for øyeblikket. Hun blogger på http://www.charlottebekkevold.com og skriver om stedene hun besøker samt reiserute osv. Kan være fordel å sjekke ut couchsurfing.com i tillegg - global side for overnatting hos fremmede mennesker, men er mange sikkerhetstiltak som gjør at det er trygt så lenge man følger anbefalinger fra andre. (Vennligst ikke spor av en diskusjon ang. sikkertheten rundt dette, opprett egen tråd i så fall). Lykke til med reisen din Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå