Santaking Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Hei. Jeg har et lite problem med diskplass på min primær hdd, som er en SSD 120GB. Kingston HyperX.. Saken er som jeg hinter til i trådtittel. "pagefile.sys" er på 32.7GB og "hiberfil.sys" er på 24.5 GB. Disse to spiser jo opp utrolige 57GB av SSD min.. Noe jeg synes er ekstremt mye. Med tanke på at jeg ønsker å bruke denne disken til programmer og spill som krever litt. Er det noen måte jeg kan endre størrelsen på disse filene, til et mer passende nivå? Så jeg får frigjort mer plass på harddisken min..? Eller må dem være så store? Takker på forhånd til dere som er villige til å hjelpe meg med dette. Og om dere trenger mer informasjon om pc specs for å kunne bli no smartere på problemet mitt, så si ifra. Lenke til kommentar
phlake Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 (endret) "hiberfil.sys" er hibernation cache. Hvis du slår av hibernation som alternativ slipper du dette. Pagefile var også meget stor. Hvor mye ram har du? Hvis du trykker "Windows+Break" får du opp systemalternativer. Gå på avansert > avansert > ytelse > paging file og sett ned størrelsen på den hvis den står på "systemstyrt". Personlig har jeg 8GB RAM og har satt pagefile (virtual memory) til 8190MB For å deaktivere hibernation, gå i kommandolinjen (Windows+R) og skriv: powercfg -h off Endret 28. februar 2012 av phlake Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 For å skru av Hibernation: cmd -> powercfg -h off Juster også ned pagefile til rundt 8-16GB, men det er ikke lurt å skru denne av. Lenke til kommentar
johome Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 (endret) 8-16 GB pagefil er jo altfor mye. Jeg har ikke pagefil i det hele tatt. Aldri opplevd problemer. Det må også nevnes , at jeg har 8 GB RAM. Lite RAM > bruk Pagefil Mye RAM > slå av eller sett den til et minimum. F.eks 0,5 - 2 GB Vet ikke om det fremdeles finnes noen spill som krever pagefil Endret 28. februar 2012 av johome Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Jeg har 16GB ram installert . Og med en 80GB SSD var jeg nødt til å disable hibernate . Samt også reduserte pagefile til 4GB . Default win installasjon ble hiberfil eq installert RAM. Og pagefile på Installert RAM * 1,5 . 16GB + 24GB = ~ 40GB bare på dette. Hibernate er jeg ikke så veldig avhengig av siden dette er en Desktop. Og rekonfigurere til minidump krever heller ikke pagefile = installert RAM + . Lenke til kommentar
Santaking Skrevet 28. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2012 Okey, takker for kjappe svar. Lenke til kommentar
Santaking Skrevet 28. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2012 8-16 GB pagefil er jo altfor mye. Jeg har ikke pagefil i det hele tatt. Aldri opplevd problemer. Det må også nevnes , at jeg har 8 GB RAM. Lite RAM > bruk Pagefil Mye RAM > slå av eller sett den til et minimum. F.eks 0,5 - 2 GB Vet ikke om det fremdeles finnes noen spill som krever pagefil Jeg har 32GB ram.. Burde det da gå helt greit å "gi faen" i pagefil da? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 8-16 GB pagefil er jo altfor mye. Jeg har ikke pagefil i det hele tatt. Aldri opplevd problemer. Det må også nevnes , at jeg har 8 GB RAM. Lite RAM > bruk Pagefil Mye RAM > slå av eller sett den til et minimum. F.eks 0,5 - 2 GB Vet ikke om det fremdeles finnes noen spill som krever pagefil Pagefile brukes balnt annet til å forbedre oppstartstid og lagre minnedumper fra BSODs. Skrur du av pagefile med denne kunnskapen er du ærlig talt en idiot. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Nei ikke gi faen , sett den til 4GB e.l . Microsoft Windows liker å ha den der (i en viss størrelse) for 'housekeeping'. Kan lese om dette hos knowledgebase til petri.co.il Lenke til kommentar
johome Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 (endret) Du får bare prøve deg frem. Selv har jeg kjørt uten pagefil i 4 år , ingen problemer. Endret 28. februar 2012 av johome Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 (endret) Pagefile brukes balnt annet til å forbedre oppstartstid og lagre minnedumper fra BSODs. Skrur du av pagefile med denne kunnskapen er du ærlig talt en idiot. Pagefila lages etter at OS'et er startet. Der finnes en bryter man kan sette i registret som slette pagefila hver gang man slår av maskinen. BSOD memory dump filer lagres i C:\Windows\Minidump\ Du skal være svært forsiktig med å kalle folk for idiot. Spesielt når du fremsetter kunnskaper som er direkte feil. Angående Pagefile. Slå den av om du har mye minne. Om der er programmer som trenger swapfil, så får du melding om det. Det med å sette swapfil til 1.5X fast minne, er fra den tiden vi var langt unna grensen på 4GB. Endret 28. februar 2012 av Slettet-t8fn5F 2 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 (endret) Pagefile brukes til å "lage" memory dump. Det går via dennes innhold og til kreert fil i \windows mappen. Slår man størrelsen ned til under totalt RAM mister man mulighet til bsod complete memory.dmp. Man kan windbg'e med small dumps men ... Endret 29. februar 2012 av syar2003 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Kun hvis du skal ha en komplett memorydump at du må ha swapfile. http://support.microsoft.com/kb/254649 Bruker denne når jeg en sjelden gang skal sjekke hva som har stønta. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 (endret) Kun hvis du skal ha en komplett memorydump at du må ha swapfile. http://support.microsoft.com/kb/254649 Bruker denne når jeg en sjelden gang skal sjekke hva som har stønta. 1) http://support.microsoft.com/kb/254649 Både kernel (a) , small (b) krever en pagefile (liten) iflg microsoft. a) You must have a pagefile large enough to accommodate your kernel memory. b) This option requires a paging file of at least 2 MB on the boot volume Complete krever selvfølgelig som jeg sa størrelse = installert memory (+1MB). Hvilke windows versjoner dette gjelder for står i Applies To: Forskjell er det også om den må eller ikke må være på boot volume. "New behavior in Windows Vista and Windows Server 2008" In Windows Vista and Windows Server 2008, to get a Memory Dump, the paging file does not have to be on the same partition as the partition on which the operating system is installed as was the requirements of previous versions. http://support.microsoft.com/kb/969028 2) Den bruker jeg også. Endret 29. februar 2012 av syar2003 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Er det ikke et poeng å unngå unødige skriveoperasjoner på en SSD? Hvis man har 8-16 GB ram burde jo pagefile med fordel kunne deaktiveres med mindre man har spesielle behov. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Kommer an på. Dawn of War 2 for eksempel funker ikke uten pagefile tilstede med 1,5* RAM (fant på google i sted). Finns også mange andre applikasjoner som ikke fungerer uten tilgang til vir memory. Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Flytt pagefila til ein anna disk, gjer den so liten som mogleg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå