And-reas Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Hei Jeg er ferdig med lærlingtiden min om ett år og har derifra lyst å ta forkurs til ingeniør for så å fortsette med en bachelor. Det jeg lurer på er hvor mye en må regne med å svi av i løpet av hvert studieår, eventuelt om det er mest gunstig å kjøpe egen leilighet eller leie? Eie: Jeg skjønner det slik at jeg må betale minst 15% av leilighetens totalverdi for å få et gunstig boliglån og så derifra betale ned lån. Dvs at en leilighet verdt 2 mill må jeg ha 300.000 kroner på bok pluss nedbetalingen av lånet og andre utgifter. Men hva vil nedbetaling av lån koste i forhold til leie av bolig utover det engangsbeløpet på 15%, evt hvor mye av det vil et studielån kunne dekke? Takker for alle informative og reflekterte svar Lenke til kommentar
Nokkefeita Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Skal ikke uttale meg så mye i og med jeg bare går vg2, men kanskje hvis du hadde jobbet et år som det du har fagbrev i. Da hadde du spart ganske mye som du kunne brukt når du skal studere Lenke til kommentar
And-reas Skrevet 28. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2012 Skal ikke uttale meg så mye i og med jeg bare går vg2, men kanskje hvis du hadde jobbet et år som det du har fagbrev i. Da hadde du spart ganske mye som du kunne brukt når du skal studere Det vil nok være den mest sannsynlige måten å få til dette på ja, men jeg er ute etter en sammenligning mot leie og et overslag på hvor mye jeg må regne med å bruke per år for å se ca hvor mye det vil koste og om det kan bli aktuelt for meg Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 (endret) Du finner alt det du trenger av informasjon når det gjelder Lånekassen sine støtteordninger på Lånekassen sine nettsider. Når det gjelder utgifter til egen bolig vil det være: Renter og avdrag på lån Fellesutgifter (de fleste leiligheter er i bygg der man betaler for en del tjenester og eventuelt felles lån) Kommunale avgifter Forsikring Strøm med mer. Når det gjelder renter og avdrag vil det være 8 - 10 000 kr pr måned når lånet er 1,7 mill kr (avhenger av nedbetalingstid). Om man klarer å få avdragsfrihet under studiene så kan man regne med 5 500 - 6 000 kr i måneden i renter. Andre utgifter vil fort komme opp i et par tusen kroner pr måned (egen bolig koster). Altså vil ikke studielån/stipend kunne dekke dette - og man får ikke noe ekstra for å kjøpe leilighet. Men for 2 mill kr bør man vel de fleste steder (om man ikke må bo i helt spesielle bydeler/områder) få en akseptabel 3-roms. Da har man muligheten til å "leie" ut til en kompis/venn og fort dekke rundt 50 % av kostnadene. Da blir det faktisk akseptabelt å kjøpe. De 300 000 du må ha i egenkapital er i realiteten ingen kostnad, det er en investering som du kan regne med å få igjen senere. Edit: Kortsiktig vil det nok koste mer å kjøpe en leilighet, du må ha en egenkapital og månedskostnadene blir en del større. Men samtidig kan du regne med å få tilbake alt du har betalt i egenkapital og renter/avdrag når du er ferdig og selger leiligheten om 4 - 5 år (kanskje mer også). Leier du så betaler du ut penger som du ikke får igjen. Så har du økonomi, eller kan skaffe deg økonomi til å kjøpe, samt dekke løpende kostnader er dette alltid det beste alternativet. Endret 28. februar 2012 av Bolson Lenke til kommentar
Aksjebloggeren Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Først til leie og eie spørsmålet. Her har Dinepenger en ok, kalkulator for å regne på dette: http://kalkulator.vg.no/kalkulator.php?id=1132. Med den lave renten som er per i dag så vil det i mange tilfeller kunne lønne seg å eie hvis en tenker på rente vs. leie, særlig hvis du tar inn en leieboer i boligen din. Ellers når det kommer til forbruk så er det nok veldig veldig varierende fra person til person. Jeg har studert i snart 5 år nå og har greid meg fint på lån og stipend fra lånekassen + lønn fra sommerjobb (ca 30K) spredt utover året. Lenke til kommentar
Skovskyn Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Jeg eier en leilighet og betaler roughly 3tusen pr måned inkl fellesutgifter. Dog jeg hadde veldig mye i egenkapital når jeg faktisk kjøpte leiligheten. Som nevnt over, det er ikke lurt å investere i bolig dersom en ikke bor der over lengre tid- det koster å kjøpe en bolig (dokument avgifter) og det oppstår rundt 40.000 kroner bare å overta boligen. Leste i en artikkel at det lønner seg å kjøpe bolig, dersom en bor der 3år +. Vet ikke hvor, sikkert dinepenger- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå