Gå til innhold

Guide: Her kan du lære å lage spill

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og for å ha en ting klinkende klart; for å bli en god (spill)programmerer krever det bøttevis med tålmodighet og pågangsmot. Det er ikke noe du lærer deg på en kveld for å si det sånn. Regn med mye prøving og feiling! Når det er sagt er det særdeles moro når man får det til. Selv syns jeg det gikk greit med webscripting/markup, programmering (f.eks java) syns jeg var mye vanskeligere.

Lenke til kommentar

Synes godt dere kunne skrevet noe om folkehøyskolene også. I fjor var det kun en folkehøyskole i landet med én Spilldesign-linje og for alt jeg vet er det det fremdeles. Kunne dere ikke sett litt nærmere på det? Sikkert veldig mange som ville hatt en interesse av å lese en artikkel om nettopp dette. Veldig interessant for de som er litt usikre på om de vil studere spilldesign. En slipper liksom å måtte binde seg så lenge som en må for å få en skikkelig grad.

Lenke til kommentar

Hei!Gutt her på 16 år, som virkelig tenker på å utdanne meg innen noe som har med 3D, spilldesign, programmering å gjøre. Fortsatt litt usikker på akkurat hva jeg vil satse på, men tenker på et par spørsmål til dere:Jeg går nå VG1, studiespesialiserende og skal velge programfag for neste år. Det jeg har tenkt er R1 matte, fysikk, kjemi og informasjonsteknikk. (et programfag innen IT, du aldri vil få bruk for, sies det.)Det jeg lurer på er f.eks kjemi, om jeg vil trenge det for videre studier. Videre R2-matte, trengs det, og hva er egentlig vanskelighetsgraden?Jeg går nå teori-matte, og synes det er vanskelig. Det går så som så, men jeg mener jeg vil klare bedre om jeg bare skjerper meg. Ligger for tiden på 3-4. Videre spør jeg, hvor vanskelig matematikk møtte dere på i deres studier? Og generell vanskelighetsgrad i alt i studiene? Langt og kjipt innlegg, men håper jeg vil få svar.-Takk, Amund

Det du trenger kommer helt an på hva og hvor du skal søke. 3D og programmering er ganske ulike bransjer, som og i seg selv har ulike bransjer igjen (feks i 3D kan man drive med animasjon, modellering, rigging, rendring osv, mens innen programmering har man scripting, web programmering, mobil programmering, applikasjonsprogrammering osv)

Da jeg gikk på skole for å lære 3D trengte jeg ikke realfag fra vgs, jeg trengte faktisk ikke å ha gått på vgs i det heletatt. Da jeg senere gikk på en annen skole i utlandet for å lære 3D karakteranimasjon trengte jeg bare vgs bevis.

Når det kommer til programmering så krever de fleste ihvertfall matematikk r1 og generell studiekompetanse. Noen linjer krever også r2, fys1 og fys2, men dette tror jeg at er litt mer realfagsbasert dataingeniør linjer og de er muligens litt "tyngre" og litt mindre relatert til ting som feks. spillprogrammering, men dette kan jeg absolutt ikke si meg sikker på!

Dersom du tror du kan finne en skole som gjør en elev til "jack of all trades" innen programmering, 3D, og spilldesign, tror jeg du har litt urealistiske forhåpninger. Noen av programmeringslinjene har 3D som valgfag, men det er bare for å lære basic principles, hovedfokuset vil fortsatt ligge innen programmering.

Lenke til kommentar

Jeg er også en av de heldige som studerer Spillprogrammering på HiG. Simon og Jayson er de to mest engasjerte sjelene i skolenorge. De er de første som dukker opp på morgenen, og de siste som går om kvelden - alt for å legge til rette for en best mulig hverdag for oss studenter. Jeg tror Simon har planer om å flytte hjem til NZ, men Jayson blir igjen i tillegg til at det jaktes etter ny kompetanse og nye ildsjeler som skal inn.

Det skal sies at det er et krevende studie - klassen vår ble halvert i løpet av det første året. Mange har opplevd vanskeligheter med mattefagene, men hadde det vært lett kunne alle gjort det. Det jobbes for tiden med å få på plass en master hvis jeg ikke tar helt feil, men det er som kjent lettere sagt enn gjort.

Lykke til med søking!

Lenke til kommentar

tusen takk for svar, treigzak. Ja, ser jeg glemte et ELLER i oppsummeringen av hva jeg tenker på å jobbe med. Jeg vet det er god forskjell på områdene, men jeg har ikke fått nok kunskap om hva de forkjellige går ut på enda (noe jeg skal finne ut, selfølgelig) og er derfor noe usikker på hva jeg brude velge. Jeg har jo fortsatt 2 hele år på meg(eller mer), og i første omgang har du svart på akkurat det jeg trengte! Tusen takk! ;)

Lenke til kommentar

Det skal sies at det er et krevende studie - klassen vår ble halvert i løpet av det første året. Mange har opplevd vanskeligheter med mattefagene, men hadde det vært lett kunne alle gjort det. Det jobbes for tiden med å få på plass en master hvis jeg ikke tar helt feil, men det er som kjent lettere sagt enn gjort. Lykke til med søking!

Ja, dette med vanskelighetsgrad er spennende :p

Som sagt sliter jeg litt med matten, har foreløpig bare 3-4 i teori-matte. Og som sagt skal jeg gjøre det bedre fremover, men om du går ut ifra en slik middels karakter. Hvordan ville jeg da klart meg på ditt stuide? Hvor flink mener du at du er i matte, og hvordan føler du at det går da?

Hehe, litt teit spm, men jeg er veldig nysjerrig.

Lenke til kommentar

Dersom du tror du kan finne en skole som gjør en elev til "jack of all trades" innen programmering, 3D, og spilldesign, tror jeg du har litt urealistiske forhåpninger. Noen av programmeringslinjene har 3D som valgfag, men det er bare for å lære basic principles, hovedfokuset vil fortsatt ligge innen programmering.

Ikke nødvendigvis.

Spill- og opplevelsesteknologi ved HiNT gjør deg litt til jack of all trades innen programmering, 3D og spilldesign. Man tar også flere av fagene sammen med elever fra Multimedieteknologi.

Jeg gikk MMT og vi hadde mange fag med de som gikk softwaredesign (det gamle navnet), og når jeg ser på studieplanene nå, så er de to fagene enda mer inkorporerte i hverandre. Massevis av samarbeid.

Noen av fagene er bl.a. "Spilldesign"; "Design og animasjon for spill og media"; "Rike internettapplikasjoner"; "Introduksjon til 3D"; "Databaser og spillteknologi"; "Spillutvikling".

Lenke til kommentar

Argoniel: Eg har gått dei to åra på Idefagskulen og det er dei to beste åra i mitt liv. Som det står så er det ikkje noko spesielt fokus på dataspel, linjene fokuserar mest mot film, men det er fult mogleg å gjennomføra linjene med eit fokus på spel. Nokon kjem inn på skulen med eit spesielt fokus, til dømes visualisering, og kan då få løyse dei forskjellege oppgåvene mot dette. Eg og nokon andre klassekameratar lagde eit lite spel (FPS sjølvsagt ^^,) til semesteroppgåva på første året. Og om eg ikkje hugsar feil så er det ein eller to stk som held på med spel på andre året no.Om du eller nokon andre har meir spesifikke spørsmål når det kommer til Idefagskolen kan eg prøve å svare på dei. :)EDIT: Ein kompis som fekk jobb med spel under og etter Idefag.Her kan du lesa om tidlegare studentar. Der ein fekk jobb hos Funcom og han andre har jobba for EA.

Takk for svar! :D Jeg ser ingen priser på dette studie da :)

Hvordan følte du de to årene var? Var alt supergøy, var noe mer stress enn annet, var noe gørr kjedelig osv? :) Jeg er veldig interesert i det her.

Forresten, jeg trenger ikke generell studiekompetanse for å gå på Idefagskolen? Jeg gikk salg og service + fagbrev så jeg har ikke det =/

Lenke til kommentar

Argoniel : Idefagskolen og Noroff er begge to ekstremt dyre skoler å gå på. Det er strengt tatt ingenting du kan lære der du ikke kan lære deg selv via internett og tutorials. Viss du er veldig intresert, tålmodig og hardtarbeidene, så kan du rett å slett lære alt selv via internett og samtidig ha en liten jobb ved siden av eller noe.

Trenger du svar på noe eller personlig hjelp er det nok av frivillige som svarer deg på en forum post på 3dhue, storedyret, cgsociety, polycount, etc etc.

Jeg lærte selv 3d programmer i 2 år før jeg gikk idefagskolen. (3d studio max) riktig nok. Idefagskolen lærer bort maya.

Mitt første forsøk på å begynne på 3d var på et 28.8 bps modem og tutorials var hardt å finne, nå kryr det av dem. Bare se på Gnomon workshop eller eat3d. Informasjon og tutorials har blitt utrolig lettere å lage og gi ut. Gratis eller mot betaling. Jeg har selv lagd tutorials om UDK for.eks. Så du sitter i en litt heldigere posisjon enn det jeg gjorde :D

Viss du er ekstremt intresert i å lære deg 3d er idefagskolen uten tvil det mest riktige miljøet å gjøre det i. Du får også en del gode kontakter der som sannsynligvis kommer til å jobbe i 3d bransjen i norge årene fremover.

Miljøet er veldig bra, men anbefaler deg uten tvil å ta litt selv studie før du begynner.

Jeg gikk der selv i litt over et år (gikk til funcom og måtte slutte på skolen)

Tror også man nå må ha generell studie kompetanse for å gå på idefagskolen, tar jeg ikke feil. Det er noe de har inført etter jeg slutta. (riktig nok tror jeg ikke at jeg var årsaken til det :p)

Når alt det er sagt, så må jeg si at jeg fikk venner for livet på idefagskolen.. ;)

Endret av MarciahL
Lenke til kommentar

Argoniel : Idefagskolen og Noroff er begge to ekstremt dyre skoler å gå på. Det er strengt tatt ingenting du kan lære der du ikke kan lære deg selv via internett og tutorials. Viss du er veldig intresert, tålmodig og hardtarbeidene, så kan du rett å slett lære alt selv via internett og samtidig ha en liten jobb ved siden av eller noe.

Trenger du svar på noe eller personlig hjelp er det nok av frivillige som svarer deg på en forum post på 3dhue, storedyret, cgsociety, polycount, etc etc.

Jeg lærte selv 3d programmer i 2 år før jeg gikk idefagskolen. (3d studio max) riktig nok. Idefagskolen lærer bort maya.

I motsetning til når jeg begynte med 3d hvor jeg satt på et 28.8 bps modem og tutorials var hardt å finne, nå kryr det av dem. Bare se på Gnomon workshop eller eat3d.

Viss du er ekstremt intresert i å lære deg 3d er idefagskolen uten tvil det mest riktige miljøet å gjøre det i. Du får også en del gode kontakter der som sannsynligvis kommer til å jobbe i 3d bransjen i norge årene fremover.

Miljøet er veldig bra, men anbefaler deg uten tvil å ta litt selv studie før du begynner.

Jeg gikk der selv i litt over et år (gikk til funcom og måtte slutte på skolen)

Tror også man nå må ha generell studie kompetanse for å gå på idefagskolen, tar jeg ikke feil. Det er noe de har inført etter jeg slutta.

For øyeblikket sitter jeg på en kasseleder jobb, så jeg har ikke akkuratt den gode tiden på fritda. Så jeg tenker for meg selv at dersom jeg ønsker å begynne på noe slikt, så ønsker jeg å begynne for fullt. (Med skole og hele sullamitten)

Hvor er det beste stedet å begynne dersom jeg vil teste dette ut selv? Selvstudie som du kaller det ;)

Lenke til kommentar

Jeg begynte med 3d Studio Max. Jeg siktet på å lære meg å modellere først. Var mest betatt av det å kunne skape noe, lage noe fra bunnen av.

En av de første tingene jeg så på var en gratis tutorials, og denne tutorialen er faktisk like relevant i dag som den var den gangen.

http://www.3dtotal.com/index_tutorial_detailed.php?roPos=1&catDisplay=1&id=1344#.T0zi3_EaMsI

Det viktigste er kanskje for deg å finne ut hvilken del av 3d er du mest intresert i. Prøve litt her og der. Først bli kjent med UI i for.eks 3d studio max (som jeg føler er bedre å starte med enn Maya, overgangen er ihvertfall lettere senere)

Uansett, du kan gå til 3dtotal.com også gå på tutorials, det ligger enormt mye der. Det viktige er å starte med helt enkle ting og få en god forståelse for åssen uien fungerer, og hvordan du rett å slett gjør de basice tingene. Teste litt rendering, litt animasjon, litt modellering, litt partikler, etc :)

Nå til dags skulpturerer jeg i zbrush fremfor å modellere, så ting har forandra seg veldig, men jeg kan modellering fra gammelt av, og det er utrolig viktig enda.

Viss du da føler deg komfertabel med 3d studio max uien og synes dette var fantastisk shaiiitt, da kan du fortsette til http://www.thegnomonworkshop.com/ og ta noen basice tutorials der i hva enn du finner intresant.

De har veldig dyktige mennesker som forklarer veldig bra over video hvorfor du gjør en ting og åssen det fungerer.. Dette koster riktig nok penger..

Endret av MarciahL
Lenke til kommentar

Hei!

Gutt her på 16 år, som virkelig tenker på å utdanne meg innen noe som har med 3D, spilldesign, programmering å gjøre. Fortsatt litt usikker på akkurat hva jeg vil satse på, men tenker på et par spørsmål til dere:

Jeg går nå VG1, studiespesialiserende og skal velge programfag for neste år. Det jeg har tenkt er R1 matte, fysikk, kjemi og informasjonsteknikk. (et programfag innen IT, du aldri vil få bruk for, sies det.)

IT1 er (tilnærmet) verdiløst, men IT2 er veldig bra (der jeg gikk VGS trengte man ikke IT1 for å begynne på IT2. Men er et morsomt fag :)). IT2 er actionscript (som i seg selv ikke er så relevant), men det som er lekkert er at AS er et objektorientert programmeringsspråk, som er det som brukes for å lage spill. Jeg hadde null problemer (les: A på alle innleveringer og eksamen, uten å øve en eneste gang (men jeg synes prog er kjempegøy, så sitter på fritiden med det)) i første semester med Java da det var tilnærmet likt AS (tenk norsk/svensk), mens over en kvart av klassen strøk i faget. Har nå begynt med C#, som også er OOP, så går i samme baner. "Alle" AAA spill skrives i C++, som er, du gjettet det, OOP.

Det jeg lurer på er f.eks kjemi, om jeg vil trenge det for videre studier. Videre R2-matte, trengs det, og hva er egentlig vanskelighetsgraden?

Kjemi trenger du, så vidt jeg vet, ikke på informatikkstudier.

Personlig hadde jeg engelsk (i 2. og 3.), R1, R2, Fys1, IT1 og IT2, og vil påstå det er perfekt. R2 trengs på noen studier, men stort sett holder det med R1. Vil dog anbefale og ta det, primært sett siden matteforståelse (spesielt det som har med fysikk å gjøre) er veldig viktig i simulasjon (noe spill er), men også fordi du da har store valgmuligheter videre.

Engelsk vil jeg anbefale siden alt du vil komme over av lærebøker og ressurser er på engelsk.

Jeg går nå teori-matte, og synes det er vanskelig. Det går så som så, men jeg mener jeg vil klare bedre om jeg bare skjerper meg. Ligger for tiden på 3-4.

Videre spør jeg, hvor vanskelig matematikk møtte dere på i deres studier? Og generell vanskelighetsgrad i alt i studiene?

Langt og kjipt innlegg, men håper jeg vil få svar.

-Takk, Amund

Hvis du faktisk prøver i matten, og ligger på 3-4, kan du få en smell. Men hvis du er litt slapp og får 3-4 (sånn som jeg gjorde), vil jeg påstå du ikke vil få noen enorme problemer. Hvis du faktisk skjønner hva læreren sier, og forstår prinsippene, men gidder ikke øve til prøver og dermed får dårligere karakter burde det gå greit.

På skolen min er det i 2. klasse et fag som heter "Matematikk og fysikk". Ettersom jeg går i 1. nå vet jeg ikke hvordan det faget er, men de jeg har snakket med sier det ikke er kjempevanskelig, hvis du er stødig i det du hadde i R1 og R2/Fys1 (derivasjon og integrasjon, vektorer etc.)

Uansett, det viktigste grunlaget du kan ha er å faktisk begyne å øve. Enten det er programmering, grafikk eller design (designere som bare har idéer uten anelse om implementasjon er tilnærmet verdiløse) du har lyst til er det bare å begynne å øve. Last ned programmer og les online tutorials, og prøv så godt du kan!

EDIT: Går forresten spillprogrammering på NITH, hvis du lurte ;)

Endret av King_of_Universe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, Gnomon er fantastisk. Kjenner et par som har tatt utdannelse ved skolen deres i California. Ei jobber nå med karakter-design hos Blizzard Activision og den andre var 3D-læreren min på HiNT, til han sluttet og fant seg en bedre gig.

Dette er den nåværende læreren i 3D ved HiNT. Ganske flink han også.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke juge og si at veien til å drive med 3d har vært lett, fordi det har det ikke vært. Spesielt for en kar som meg som hadde absolutt ingen erfaring eller talent.

Ting tar tid altså, men brenner du for det, er det verdt det. Jeg har hatt en fin stødig utvikling hele veien siden jeg begynte med det, enten jeg satt på internett, eller gikk på skole, eller jobba. Kun fordi jeg var intresert og satte meg inn i det.

Jeg har desverre vært også den personen som har vært veldig lite intresert i alt det tekniske, men veldig mye mer intresert i det artistiske med 3d. Rett å slett bare bli flink i anatomi, skulpturering, modellering og karakterer etc. Fordi det er dette jeg brenner for.

Jeg har kanskje brukt 7-8 år (dette er inkludert alle jobber jeg har hatt innenfor 3d, skole innenfor 3d, selv studie), men i dag kan jeg skulpturere og modellere ting jeg kun kunne drømme når jeg først begynte. Jeg har også vært med på utrolig mye gøye produksjoner innenfor spill og film. Det tok meg 3 år med skole og selvstudie for å lande meg en jobb i funcom.

Jeg føler jeg har akkurat begynt, og har enda 10 år til med utvikling ;) For meg så har alt egentlig bare kommet ned til lidenskap, øving, tålmodighet, interesse og stahet..

Endret av MarciahL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du faktisk skjønner hva læreren sier, og forstår prinsippene, men gidder ikke øve til prøver og dermed får dårligere karakter burde det gå greit.På skolen min er det i 2. klasse et fag som heter "Matematikk og fysikk". Ettersom jeg går i 1. nå vet jeg ikke hvordan det faget er, men de jeg har snakket med sier det ikke er kjempevanskelig, hvis du er stødig i det du hadde i R1 og R2/Fys1 (derivasjon og integrasjon, vektorer etc.)Uansett, det viktigste grunlaget du kan ha er å faktisk begyne å øve. Enten det er programmering, grafikk eller design (designere som bare har idéer uten anelse om implementasjon er tilnærmet verdiløse) du har lyst til er det bare å begynne å øve. Last ned programmer og les online tutorials, og prøv så godt du kan!EDIT: Går forresten spillprogrammering på NITH, hvis du lurte ;)

Tusen takk, utrolig bra svar og godt å høre dine opplevelser. Det med matten, ja jeg skjønner lett alt jeg holder på med i timene, og det går lett som en lek, men jeg har til nå ikke jobbet med det hjemme, og glemmer da selvsagt altfor lett når det kommer på prøvene, hehe.

Så det var virkelig oppmuntrende å høre at det er håp for meg! :'D

Det med engelsk/kjemi, jeg husker ikke hvilke programfag som krasjer med hvilke (med tanke på at de holder på i samme timer), så tror du jeg bør vurdere å bytte ut kjemi med et annet, enklere valg om jeg finner det? F.eks engelsk er jo veldig greit, har alltid vært god i engelsk... Er det flere som vil være enige i å bytte ut kjemi med noe enkelt? (hvor vanskelig er liksom kjemi, forresten?)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke hatt kjemi, så aner ikke om det er vanskelig, men etter hva jeg har forstått er det ikke spesielt vanskelig. Hvis det er informatikk du skal gå er jeg 99% sikker på at du ikke kommer til å bruke det du lærer i kjemi (og det ikke er opptakskrav). Du får riktignok realfagspoeng, noe som kan være viktig, alt ettersom.

Av valgfag du bør ta, er det IT (hvertfall i 3.), R1 og R2 samt Fys1. Da har du et "bonusfag" som du kan fylle med hva du vil. Jeg anbefaler som sagt engelsk (både språkmessig og 2 (*2) lette karakterer), men kan godt hende du vil ha nytte av kjemi, eller fysikk i 3. også.

EDIT. Hvis du ikke vet hva du vil drive med (prog., grafikk eller design (du nevnte ikke lyd, så det overser vi)), vil jeg anbefale å titte på NITH. Der er førsteåret felles for alle, før man velger studieretning for 2. og 3. klasse. Du kan velge mellom 2 prog.-linjer (spill og "vanlig"), Spilldesign, 3D grafikk (eksempel på hva du kan få til), apputvikling, osv.. Så kan du prøve litt av alt, og snakke med andre studenter, før du bestemmer deg. Uansett, lykke til videre! :D

Endret av King_of_Universe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar! :D Jeg ser ingen priser på dette studie da :)

Hvordan følte du de to årene var? Var alt supergøy, var noe mer stress enn annet, var noe gørr kjedelig osv? :) Jeg er veldig interesert i det her.

Forresten, jeg trenger ikke generell studiekompetanse for å gå på Idefagskolen? Jeg gikk salg og service + fagbrev så jeg har ikke det =/

Ett års utdanning ved Idefagskolen koster for skoleåret 2011-2012 kr. 99.800,-. Dette gjelder alle avdelingene ved skolen. Alt teknisk utstyr og materiell du har behov for er inkludert i prisen.

For meg var det supergøy, men sjølvsagt så var det jo mykje stress og. Slik er det jo alltid med skule eller jobb, men eg vil ikkje sei at det var noko i faget, lærarane eller skulen som gjorde at det var kjedeleg. Det er jo alltid nokon oppgåver som er meir "piss" enn andre, men det varierar jo frå person til person.

Idefagskolen er også flinke på å hente inn folk frå industrien i Noreg og har fleire foredrag gjennom året. Det er veldig mange folk som har gått Idefag som no jobbar i industrien i Noreg.

Du trenger eigentleg studiekomp, men har muligheten til å fikse dette mens du går på Idefag. Veit ikkje om det du har gått kan funke i stadenfor studiekomp. Eg ville tatt kontakt med skulen om du manglar dette, det pleier ikkje vera noko problem og dei er uhyre hjelpsame. Eg hadde heller ikkje studiekomp på eg starta der.

Det er som MarciahL seier, du bør kunne noko før du kommer der. Det gjer ikkje noko om du ikkje har peiling, men du kommer til å læra så mykje meir om du faktisk kan meir frå før. Fleire i min klasse hadde ein del erfaring med 3D frå før og dei lagde heilt fantastiske ting. Og det var dei som nesten ikkje hadde brukt ein PC før og var heilt n00b i starten, men til slutt så lagde dei nydeleg ting. Og det er heilt uvuderleg å ha ein god klasse rundt seg. Ikkje at Henning eller nokon av dei andre lærarane er dårleg, men ein lærer så steikje mykje frå medstudentar når ein sit på skulen til 23.00-00.00 fleire dagar i veka (helgene inkludert).

Har absolutt fått vener for livet på Idefag, og ikkje minst lært fantastisk mykje.

Send ein epost til dei, ta turen innom og besøk dei og så startar du til hausten ;-) Neste infomøte for interesserte og søkere blir torsdag 8. mars klokken 10.00. Ville anbefalt å ta turen der!

Endret av Saihtam_en
Lenke til kommentar

Har gått årsstudium i medieteknologi ved HiG, som også tar for seg en del programmering. Har ingen erfaring med spillprogrammeringsstudiet, annet enn at vi hadde Simon McCallum som gjesteforeleser i et par emner. Utrolig dyktig fyr som VIRKELIG brenner for det han driver med. Men skal ikke han slutte og dra tilbake til NZ? Mener jeg hørte det for en tid tilbake. Utrolig trist for HiG isåfall, han er en kjemperessurs.

Simon here. Thanks for the nice comments. Gjovik is very keen to keep me in Norway as much as possible and as long as possible. We are also hiring more people to focus on game programming. The Media Technology Lab in Gjovik have made a strategic decision to focus on games, and particularly games used beyond mere entertainment. This should make the game courses at Gjovik even better. We also have a new Masters degree where you can focus on game development at a graduate level.

I generally do not like to promote my own courses on forums like this. Every school will promote itself with similar promises, and it is hard to pick out the truth from the advertising. All I will say is that the degree is hard, but that is because the industry is hard, and if you want to be really good at something you have to work hard and be committed.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ønsker å gi noen tips utifra egne erfaringer. Jeg har selv lurt på hva jeg skal gjøre, og hvilken skole jeg skal gå på. Så da har jeg funnet ut at man må orientere seg om alle mulighetene, snakke med andre om deres erfaringer, og det viktigste, ta det valget som føles riktig akkurat for deg. :) Har selv valgt å ta valg som mange er uenig i, men det har ingenting å si, fordi det føles riktig for meg. :)

How nice of you to involve you in this discussion, Simon. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...