Gå til innhold

Trenger hjelp til opsett av HTPC/ filserver

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har planer om å bygge meg en HTPC/ filserver, som skal stå tilkoblet TVen, og dele ut innhold til Mac og Apple TV. Jeg har et veldig stramt budsjett, - 1500,- (ikke inkl OS og HDD). Maskinen må kunne spille av 1080p.

Her er opsettet mitt hittil. Bruker jeg 500 kr til får jeg billigste i3, samt at jeg kan kjøre Mac OS + et hovedkort støtter mer RAM og er mer framtidsrettet, men vil jeg merke noe særlig ytelsesforskjell til dette bruksområdet?

NB: PSU mangler i lista, forslag?

post-250711-0-35957100-1330399199_thumb.png

Endret av Tastatur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkort og kabinett passer ikke i sammen, hovedkort er mATX og kabinett er mITX. Dvs. det er ikke plass til hovedkortet i kabinettet. Skal du ha et mITX kort må du regne med en 100 - 200 kr mer for det rimeligste. Eller du må velge et litt større kabinett med plass til mATX hovedkort.

Og at du i det hele tatt vurderer sokkel 775. Dette er 5 år gammel teknologi - som pris/ytelse er bortimot 100 % akterutseilt. Og hvor prosessoren ikke har innebygd GPU, og GPU-løsninga på hovedkortet er elendig i forhold til IGP-løsningene på sokkel 1155 samt AMD sin E-350 og E-450. Og du trenger ikke å bruke 500 kr mer for 1155 basert løsning. Intel Pentium G620 koster fra 449 kr, et mITX hovedkort for sokkel 1155 fra ca 500 kr (dvs i realiteten akkurat samme pris)

Til bruken din så trenger man ikke mye minne eller særlig kraftig CPU. En integrert løsning basert på AMD E-350 bør faktisk klare dette med helt grei margin. Dog er det så at avhengig av hvilket OS du skal bruke så er det løsninger som er bedre enn de andre, dette gjelder særlig den delen som går på avspilling av video. Men dette er nesten en vitenskap, og må sjekkes i diverse fora. Men AMD E-350 har en kraftigere GPU enn det som finnes integrert i Intel sine brikker, og når det gjelder avspilling av video betyr denne relativt mye. AMD E-350 montert på hovedkort koster fra 800 kr og oppover (ferdig løsning).

Kabinettet er helt greitt, dog opplever jeg litt resonans i det (fra vifte i PSU - som er den eneste viften).

Når det gjelder PSU-er så finnes det faktisk relativt mange å velge mellom. Til et slikt oppsett trenger man ikke mange watt. Et AMD E-350 oppsett med et par harddisker drar en 30 - 45 Watt, ett Inteloppsett basert på f.eks G620 drar under 100 Watt. Problemet er å finne en som er relativt stille. Seasonic S12-II 330/380 kan være aktuelle valg (knappe 500 kr). Corsair CX430 et annet. Antec, FSP Group, Chieftec har også små og rimelige PSU-er av OK kvalitet.

Oppsummert: Med unntak av kabinett og minne er den lista bare tull, om du da ikke liker å kjøpe en bil av årsmodell 2007 til ny pris.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar :) Var litt trøtt og desperat når jeg lagde den lista.

Hva tror du/dere om dette opsettet?

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1053713&su=A18D38C2-4050-43A2-888A-E2B848CCA22A

Jeg har bytta kabinett, som du sikkert ser :)

Dog er det så at avhengig av hvilket OS du skal bruke så er det løsninger som er bedre enn de andre, dette gjelder særlig den delen som går på avspilling av video.

Jeg kunne tenkt meg til å bruke Linux, men siden jeg må forholde meg til iTunes, som ikke er på Linux-plattformen, må jeg nok gå for Windows 7. Blir nok uansett W8 når det kommer :)

Min "største frykt" ang. dette er at maskinen blir treig. Vil den funke greit til å ha film og musikksamlingen på, konvertere film og stå under TVen?

Endret av Tastatur
Lenke til kommentar

Om du skal bruke Windows 7 så fungerer AMD E-350 bra til videoavspilling, men skal du konvertere en del videoer vil jeg nok satse på litt mer kraft. Konvertere videoer tar ressurser og da ville jeg valgt følgende:

Intel Pentium G620. Fra 450 kr.

Asus P8H61-M Pro B3. Fra 550 kr. Kabinettet du nå har valgt bruker mATX hovedkort, så vi har litt mer å velge i.

Dvs, avhengig av butikk koster det 100 - 250 kr mer, men til konvertering av videoer snakker vi om mangedobling av ytelse.

Jeg ville også skiftet PSU til denne:

Corsair CX430. Fra 320 kr.

Rimelig minne får du alle steder.

Jeg ville også droppet Komplett som butikk. Det ser klart ut som du kommer best ut av det med f.eks Dustin Home, jeg får et oppsett med de endringene jeg foreslår til å komme på 2 315 kr, dvs 200 kr mer for et langt bedre oppsett (måtte skifte minne til Corsair til omtrent samme pris).

Her har du listen, http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?list=639f743e12a141008727291d3368b724 . Ferdig satt opp for kjøp. Du vil måtte betale 2 593 hos komplett for omtrent det samme. Dvs de har ikke Pentium G620 så valget blir G630 i stedet, men ytelsesforskjellen er ikke særlig stor.

Eller bruk prisguide.no eller prisjakt.no.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...