Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Noen med IT1-erfaringer fra vgs?

Gjest medlem-207017

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-207017

Hei. Lyst til å velge dette faget neste år. Noen med erfaringer? Hvordan er faget? Er det vanskelig? Hvordan blir man vurdert?

Vil ikke si jeg er den med største it-interessene, men hørte at det var litt grafikk, animasjon, photoshop... Altså den kanskje noe mer estetiske delen, som jeg har enorm interesse for. Er det mye av dette?

Lest litt rundt, hører det er enkelt, men samtidig ikke lærerrikt. Er dette riktig?

Har fra før R1, kjemi, fysikk og biologi. Skulle jo egentlig fortsette med biologi - men da anatomien er helt fraværende tredjeåret falt interessen min for det flere kilometere for å si det sånn. Fortsatt usikker på hva jeg skal fortsette med - med bare 2 dager igjen å bestemme meg... Men fortsetter med R2, trolig kjemi, og kanskje et nytt fag - IT?

Vær så snill, fyr løs :)

- Victoria

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anta at det dreier seg om valgfag på studiespesialiserende.

Vet ikke om dere leste hele posten, men det er ikke mye matematikk og kjemi på IKT, og det er en linje, ikke et fag.

Jeg ville hørt med de som har faget i år, eller har hatt det tidligere, da det kan være veldig forskjellig fra skole til skole hva elevene får ut av det. Spørs veldig på hvordan det er lagt opp, hva som er fokusområder og hvilken lærer en har.

Jeg hadde det som het 1A Brukersystemer fra Reform 94 og det var en del matnyttig, men også en del jeg aldri har hatt bruk for.

Forhør deg med de som går der nå. :)

Lenke til kommentar

Informasjonsteknologi er et relativt enkelt fag, og lite omfattende med tanke på at du faktisk får realfagspoeng for det.

Design i og bruk av Photoshop og evt. Flash er en relativt liten del av pensum, og dette er helt ubrukelig om du ikke kan bruke det i sammenheng med nettsider som er hovedfokuset i faget. Det varierer fra skole til skole, men helst lærer man seg å kode i HTML + CSS (enten fra bunnen av eller ved bruk av WYSIWYG-programvare som Dreamweaver) og datamodellering/databaser i Access eller MySQL. Det er ganske mye enklere enn det kanskje høres ut som.

En del av pensum består også av ganske overkommelig lesestoff om informasjonsteknologien, som kan dukke opp på eksamen (kun muntlig eksamen i faget).

Aner ikke hvordan andre skoler har det, men stort sett fikk jeg skriftlige prøver i lesedelene og ellers større prosjekter som gikk ut på å utvikle sammensatte nettsteder med databaser og hele pakka.

Uansett, har du vurdert Fysikk 2? Litt vanskeligere og mer omfattende enn Fysikk 1, men utrolig artig og lærerikt. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Er det snakk om IKT-servicefag? Har det skiftet navn eller snakker du om noe helt annet?

Ah, glemte å ta med hele navnet... Informasjonsteknologi! :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Informasjonsteknologi er et relativt enkelt fag, og lite omfattende med tanke på at du faktisk får realfagspoeng for det.

Design i og bruk av Photoshop og evt. Flash er en relativt liten del av pensum, og dette er helt ubrukelig om du ikke kan bruke det i sammenheng med nettsider som er hovedfokuset i faget. Det varierer fra skole til skole, men helst lærer man seg å kode i HTML + CSS (enten fra bunnen av eller ved bruk av WYSIWYG-programvare som Dreamweaver) og datamodellering/databaser i Access eller MySQL. Det er ganske mye enklere enn det kanskje høres ut som.

En del av pensum består også av ganske overkommelig lesestoff om informasjonsteknologien, som kan dukke opp på eksamen (kun muntlig eksamen i faget).

Aner ikke hvordan andre skoler har det, men stort sett fikk jeg skriftlige prøver i lesedelene og ellers større prosjekter som gikk ut på å utvikle sammensatte nettsteder med databaser og hele pakka.

Uansett, har du vurdert Fysikk 2? Litt vanskeligere og mer omfattende enn Fysikk 1, men utrolig artig og lærerikt. :)

Tusen takk for svar! Vet dette er veldig individuelt, men opplevde du det som et spennende fag?

Har vurdert fysikk 2 ja, har hatt kjempelyst da fysikk faktisk er det realfaget jeg liker best (bortsett fra når ting er helt uforståelig til tider... men ønsker man nok finner man logikken i det meste tilslutt)

Grunnen til at jeg dropper det er at jeg hører det er nokså krevende, og at ingen studier krever faget. Dessuten hadde det vært så mye artigere om de hadde det jeg interesserer meg absolutt mest for på 3.året, nemlig astrofysikk :)

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Personlig likte jeg mest å planlegge, utforme og ferdigstille komplette nettsteder. Resten av faget var så som så, mye tørrstoff som jeg egentlig kunne fra før av (men så er jeg også over snittet interessert i datamaskiner).

Fysikk 2 er ikke mye mer krevende enn Fysikk 1, men inneholder mer matte og mindre puggestoff - noe jeg personlig foretrekker.

Velg et fag du tror du kommer til å trives med. Om du finner ut at det ikke er din greie så burde det ikke være et problem å bytte.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

(Litt sent svar! Men bedre sent enn aldri? :D )

Jeg tar et fag som heter informasjonsteknologi 1 (IT1), vg2, som jeg stortrives med! Jeg er én av 3 jenter i en klasse på 15. Det er et meget interessant fag, hvor vi lærer å bruke programmer som photoshop (bilderedigering), Flash (animasjon/spill), Dreamwever (Lage hjemmeside) og Access (lage tabeller(gjestebok ^^)) Altså, for de som interesserer seg (litt) for data, og som jeg som har bare realfag (Matte, Kjemi og Fysikk) er dette faget supert i tillegg. Det er virkelig det man kan kalle "chill". Man får bruke kreativiteten sin og komme med egne ideer. Og får man den rette læreren så har man nesten ingen prøver heller. Jeg fikk heller flere innleveringer (lærer mente det var lettere å vurdere). Og innleveringene fikk vi alt fra 1-2 uker på, så for å si det milt, ganske "chill".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...