staalulla Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 (endret) Satt på ubetjent vogn på lokaltoget fra Kongsberg til Eidsvoll her om dagen, det var ikke lange strekningen jeg skulle, da jeg så det var kontroll pågang i toget, fant jeg fram det gyldige miljøkortet mitt. For dere som kjenner til miljøkortet i Buskerud så veit dere at dette ikke fungerer med NSB sine systemer, og du må derfor gå rundt med en j**** kvittering hele tiden. Da kontrolløren kommer til meg ser jeg at jeg mangler min kvittering, og da får jeg bot for ugyldig billett, selv om kortet mitt er gyldig og jeg er innfor sonen jeg har lov å reise i. Spørsmålet er som følgende: Har jeg noe grunnlag til å klage på denne boten, slik at jeg slipper å betale de 900 kronene? Endret 27. februar 2012 av staalulla Lenke til kommentar
The_Tom Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 (endret) Uten kvittering får du ikke bevist noe som helst. Det spiller ingenrolle om den er gyldig eller ikke, du får bot anyway. Null kvitering, null sparepenger. edit; i ettertid hjelper det ikke noe å klage. Men jeg hadde klaget høl i huet på dem anyway Endret 27. februar 2012 av The_Tom 1 Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Betalte du for reisen? Lenke til kommentar
staalulla Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2012 (endret) Betalte du for reisen? Det blir jo 900 kr for reisen da, + det jeg i tillegg betaler hver måned for miljøkort Endret 27. februar 2012 av staalulla Lenke til kommentar
fenele Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Fuck that shit. Kjøp deg bil Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Spørsmålet er om du kan sannsynliggjøre at du i kontrolløyeblikket har gyldig billett. Bevisbyrden ligger faktisk på deg. I dette tilfellet består dokumentasjon for gyldig billett av tre deler - billetten, kvitteringen, og legitimasjon (for å påvise at du er ung nok til å kunne reise med ungdomskort/miljøkort). Du manglet én av dem. Det er da ikke sannsynliggjort at du har gyldig billett. 1 Lenke til kommentar
staalulla Skrevet 28. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2012 Jeg siterer fra NSB sin informasjon om bruk av ubetjent vogn " For å kunne ta plass i en av NSB sine ubetjente vogner må du ha gyldig validert billett/kort for hele strekningen" Og som informasjonen tilsier kan jeg "ta plass i en av NSB sine ubetjente vogner" siden jeg har oppfylt kravet om "gyldig validert kort" Hvorfor står det ikke opplyst gyldig validert kort m/kvittering? Hvorfor har ikke NSB noen slags for for "glemmegebyr"? NSB slår alle over en kam, de som ikke har betalt og de som har betalt men har glemt kort? Jeg føler meg fristet til å drite i å betale hver måned og heller bare betale bot når det en sjelden gang er kontroll. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Poenget her er jo at billetten ikke er gyldig og validert uten kvitteringen. Å fremvise en ugyldig billett går ikke gjennom hos noen billettkontrollør noe sted. Lenke til kommentar
artie Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Hva skjer når man validerer kortet for å få kvittering? Begynner en ny periode å løpe da? Evt. blir man belastet noe? Eller handler valideringen kun om at selskapet skal få vite akkurat hvem som reiser? Dersom sistnevnte er tilfellet ville jeg klaget om jeg var deg. Lenke til kommentar
hean Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 (endret) Spørsmålet er om du kan sannsynliggjøre at du i kontrolløyeblikket har gyldig billett. Bevisbyrden ligger faktisk på deg. I dette tilfellet består dokumentasjon for gyldig billett av tre deler - billetten, kvitteringen, og legitimasjon (for å påvise at du er ung nok til å kunne reise med ungdomskort/miljøkort). Du manglet én av dem. Det er da ikke sannsynliggjort at du har gyldig billett. Viser man 2 av 3 mener jeg at man har sannsynliggjort at man har gyldig billett, problemet er at man ikke skal sannsynliggjøre men rett å slett BEVISE at man har gyldig billett ved å vise den frem. Endret 28. februar 2012 av Nasciboy Lenke til kommentar
staalulla Skrevet 28. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2012 (endret) Hva skjer når man validerer kortet for å få kvittering? Begynner en ny periode å løpe da? Evt. blir man belastet noe? Eller handler valideringen kun om at selskapet skal få vite akkurat hvem som reiser? Dersom sistnevnte er tilfellet ville jeg klaget om jeg var deg. Jeg må kjøpe billett på en nettbuss som reiser innenfor Buskerud, idet vi betaler får vi to kvitteringer, en kvittering som viser at vi har betalt, og en kvittering som forteller oss når kortet utløper. Det er kun den andre kvitteringen jeg må ha på toget + det ubrukelige miljøkortet. Jeg har ingen mulighet for å kjøpe eller kontrollere miljøkortet mitt på toget. Hvis du mister kvitteringen skal det egentlig bare være å spørre om en ny kvittering på en nettbuss, det har hendt med meg at de ikke vil gi meg en ny kvittering. EDIT: Legger også til at kortene vi bruker er 100% anonyme, de har kun et tall. Endret 28. februar 2012 av staalulla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå