Gå til innhold

WiFi fra Ventelo, får bare lokal tilkobling

Anbefalte innlegg

Er nå koblet til naboens trådløse nett, h*n kjører på en Belkin router, dette fungerer strålende. Hadde i min forrige leilighet en Airlink router, og hadde aldri noen problemer med dette. Men i dag støtte jeg derimot på problemer.

Ventelo har satt opp en modemrouter av typen Thomson TG789ivn. Jeg sitter på en cq70 laptop med Windows Vista Home Edition. Jeg har prøvd å flushe DNS, release/renew av IP, og skru av brannmur og avinstallering av Avast! antivirus. Intet hell. Får kun lokalt/begrenset tilkobling.

Jeg vet at nettet fungerer bra, fordi dama kommer på med sin Mac og jeg kommer meg på med min LG-telefon.

Noen tips hadde blitt satt veldig stor pris på. Har ventet i en måned på nett, så dette var en liten nedtur.

M.v.h

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, "begenset tilkobling" eller kun lokal tilkobling betyr kort sagt at maskinen ikke har fått en IP.

Det kan være ruteren sin feil dersom DHCPen i den tuller og ikke gir ut automatiske adresser som den skal. Det sagt så burde vi kunne utelukke denne muligheten dersom som du sier at andre enheter (mobilen) får fin tilgang uten problem.

Ergo må da problemet ligge i PCen (at den har problemer med å ta imot adressen). Det er et par forskjellige mulige måter å prøve å deale med det problemet:

- Du kan ta "brute force" metoden ved å sette en statisk IP adresse. Dette vil forbigå all automatikken både i PCen og fra ruteren sin side og ergo vil du ikke berøres av om det er noe som går feil i den automatiske prosessen. Dette vil som regel fikse problemet - men det har den ufordelen at du da i praksis låser maskinen til å kun fungere på dette nettverket (ved midnre du setter instillingene tilbake på automatisk igjen senere selvfølgleig). For en stasjonær maskin er det ikke egentlig noe problem. For en mobil maskin som benyttes også på arbeid eller skole f.eks. på daglig basis så er det jo dog veldig upraktisk da du må slå av og på manuelle instillinger hver gang.

- Alternativt kna du prøve å rette det som går galt i automatisk tildeling av IP fremfor å bypasse problemet som beskrevet over. Det er da en del forskjellige ting som kan være årsaken - men jeg ville alltid annbefale å begynne med å avinstallere nettverkskortet, restarte, og la windows installere det på nytt. Å finne frem de aller nyeste driverene til kortet i samme slengen er også lurt - dog det er som regel ikke nødvendig for å løse problemet. Ved å resintallere kortet så kan du løse en haug med otensielle problemer da det vil resette alle instillinger (i tilfelle noe der er feil) samt rette opp evt. feil som kan ha oppstått i drivere osv. Det er ihvertfall det første du bør prøve dersom du ikke går for statisk IP som jeg beskrev over.

Lykke til, og si i fra om du trenger videre assistanse :)

Post gjerne tilbake om du får løst problemet, så kan andre lære av det.

-Stigma

Lenke til kommentar

Det hjalp lite med reinstall av nettverkskortet dessverre.post-39367-0-37539000-1330470644_thumb.jpg

Noterer meg forøvrig at windows vista ikke er oppført på ventelos sider under support. Trøblete OS? :p

Ser at Belkin (som jeg kobler meg på uten problemer) er oppført med gammel standard 802.11b/g og thomson modemrouter er satt opp med 802.11n ..

Endret av haswonit
Lenke til kommentar

Det hjalp lite med reinstall av nettverkskortet dessverre.post-39367-0-37539000-1330470644_thumb.jpg

Noterer meg forøvrig at windows vista ikke er oppført på ventelos sider under support. Trøblete OS? :p

Ser at Belkin (som jeg kobler meg på uten problemer) er oppført med gammel standard 802.11b/g og thomson modemrouter er satt opp med 802.11n ..

beklager sent svar - men det du da i neste omgang kan teste er å sjkke instillingene på ruteren. Det første du kan teste er å ta av krypteringen helt (midlertidig) og se om dette hjelper på situasjonen. Om du da får IP uten problem så test et par alternative krypteringsmetoder. Noen ganger så vil spesifikke nettverkskort tulle seg litt mot visse rutere. Sjekk også at du ikke bruker kanal 13 som sendekanal på ruteren. Kanal 13 er noe som ikke brukes alle steder i verden (bare 1-12 mange steder) og dermed er det ikke alle nettverkskort som vil akseptere å koble til et nettverk på kanal 13 i det hele tatt.

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Sikker på at din "gamle" PC støtter n? Kanskje prøve med b og deretter g på router?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...