Hasselnøtta Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 (endret) Hei, her kommer enda en hjelp meg med studievalg tråd... Jeg ønsker å få hjelp ved at DU skal si noen ord om hva du tror jeg kan passe til å utdanne meg som og jobbe med. Er SVÆRT usikker på studievalg, og kanskje en av de største vinglepetterne i historien når det kommer til dette. Har bladd utdanningssidene opp og ned, og tenkt så det knaker, men blir ikke klok på hvordan valget mitt skal ende.Den ene dagen er det en ting som frister veldig, mens den neste dagen kan det være et helt annet yrke som frister. Derfor trenger jeg litt input! Er så usikker på valget, med tanke på at dette faktisk kan handle om hva jeg skal drive med de neste 40 åra. Kan skrive litt om meg selv og så ønsker jeg at dere sier hva dere trur jeg kan passe til. 21 år gammel i år, jobber til dags dato i Forsvaret som vervet instruktør. Trives greit i jobben, men ønsker meg ut i det sivile og ønsker å studere til høsten. Har ikke planer om å gjøre en militær karriere. Har idrettslinja fra videregående, og kun generell studiekompetanse. Har aldri hatt noen realfag, det nærmeste jeg har er T matte. Har 52,8 poeng i førstegangsvitnemål kvota og 58,8 i ordinær kvote. Interesser er idrett, med hovedvekt på styrke, løping og volleyball. Har tidligere drevet en god del med data, var ivrig på gamingfronten før jeg kom inn i militære. Her har jeg i liten grad fortsatt med det, men er fortsatt interessert. Synest at undervisning i den daglige jobben min er ganske morsomt. Får ofte høre at jeg er flink til å fikse ting, og blir av familien min sett på som "altmuligmann". Når det gjelder framtidig arbeid må jeg ikke ha rutinearbeid, for det går jeg fort lei. Er og glad i utfordringer, svært konkurranse orientert. Liker og å være ute og jobbe, og er ikke redd for å ta i et tak og bli skitten på hendene. Kommer fra gård med dyr, og jobber og i det daglige med hunder i Forsvaret. Men har heller ingen ting i mot å ha en jobb som betyr at jeg må være inne og drive på teoretisk. Det som er viktig for meg er variasjon, og at det føles meningsfyllt. Lønn er ikke veldig viktig, men ønsker ikke å utdanne meg til en jobb med veldig dårlige jobbutsikter. Glad i å jobbe med mennesker, så det er heller ikke noe negativt. Når det gjelder studiene, er jeg svært motivert for å jobbe hardt og kan godt studere til master. Er glad i å reise, så en jobb med reisemuligheter ser jeg bare på som positivt. Samfunnsmessig følger jeg med i nyhetsbildet, men er ikke politisk engasjert eller noe utover det, foreløpig. Ellers er jeg og teknisk interessert i ting som feks elektro. Studiested spiller ingen rolle, da jeg er åpen for det meste! Hovedproblemet mitt, er at jeg føler at det er alt for mange muligheter og at interessene mine er for brede. Har ingen interesser der jeg har en ekstrem lidenskap. Dog heller ingen jobb som jeg har tenkt - dette er drømme jobben, den vil jeg ha. Men er heller interessert i mye forskjellig. Når jeg spør familie hva de tror jeg passer til, får jeg som oftest til svar. Det må du finne ut, og det er du som kjenner dine egne interesser best. Det er jo og faktum, men jeg har som sagt ingen som jeg brenner så sterkt for. Kan godt ta opp fag eller ta ekstra fag, dersom det kreves for å få "drømmejobben". Har du noen forslag til hva dere tror kan være en passende jobb for meg? Fint om dere sier litt om jobben og daglige arbeidsoppgaver hvis det er noe litt utenom det vanlige eller du vil fremheve noe ved yrket som ikke alle tenker på. Ble litt rotete og mye kluss det her, men til dere som tar dere tid til å svare - på forhånd takk ! Endret 27. februar 2012 av Sn4tch Lenke til kommentar
Stereotypisk bergenser Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Hva med lege? 1 Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 elektroingeniør. altmuligmann ingeniør 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Kan du tenke deg å prøve deg i hotellbransjen? Jeg har ingen erfaring der selv, men det finnes sikkert gode karrieremuligheter og mye variasjon. Du får sikkert jobbet med både kunder og markedsføring, og får muligheter til å reise rundt på seminarer for å lære nye ting. Lenke til kommentar
Hasselnøtta Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2012 Takk for innspill, ønsker flere og Hotellbransjen har jeg egentlig ikke tenkt noe på, men du har kanskje et poeng. Er det isåfall egen linje for hotellbransjene, eller er det en økonomisk utdannelse som gjelder da? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Det er sikkert mange utdannelser innenfor markedsføring, økonomi og ledelse som kan føre deg inn i hotellbransjen. Jeg vet ikke om noen konkret utdannelse du bør velge, så det må du nesten finne ut av selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå