Gå til innhold

Noen som har lykkes innen import og e-salg?

cppdude

Anbefalte innlegg

Når jeg var student så drev jeg på med import (kjøpte brukte gjenstander fra privatpersoner, solgte brukt på qxl.no, finn.no etc) for å spe på studielånet...dette gikk faktisk helt greit, men var ikke en holdbar strategi da jeg både måtte ty til noen heller ulovlige knep(få sender til å oppgi lavere verdi på sending) for å holde alt gående.

Hadde jeg valgt å gjøre det på den korrekte måten, så hadde rett og slett alt av fortjeneste forsvunnet i MVA og tollavgifter...hadde jeg startet opp enmannsforetak for å få refundert MVA, hadde salgsinntektene forsvunnet i skatt.

Generelt virker det ekstremt demotiverende å drive på med import/kjøp og salg i Norge, sammenlignet med f.eks USA og andre land.

Hva må så til for lykkes med import i Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Först og främst måste du hitta din marknad,

sen så handlar det om pris vs kvalitet.

för o tjäna pengar må du ha ett pris som betaler både skatt, mva osv og samtidigt ger dig en förtjänst.

viss du ikke kan konkurera på pris så måste du försvara ditt pris med kvaliteten

viss du ikke kan göra det så har du valgt feil varer eller feil leverantör.

Lenke til kommentar

Hei.

Hvis man skal drive firma i Norge v kjøp / salg må man i utgangspunktet får varen svært billig og selge den med 2 ganger innkjøpsprisen inklusiv moms(ihvertfall) for at det skal være noe vits..

feks.

En gjenstand som koster 1000 i utlandet og vil selge denne for 2000kr her i Norge.

2000-1000(innkjøpspris) = 1000-(400kr i moms) = 600kr som må beskattes. Har man et enmannsforetak og en marginal skatt på 40% så sitter man igjen med kun 360kr.

360kr fortjeneste, men så har man kanskje utgifter til regnskapsfører(DYRT, 600-700kt timen eks moms) + andre utgifter som trekker ned inntekten enda mer ned.

Da sitter man igjen med svært lite og masse arbeid egentlig. Man må selge veeldig mye ihvertfall for at dette skal være noe å holde på med..

Slik som du gjør det nå da er jo kjempe lønnsomt og ganske ulovlig(?)

1000kr innkjøpspris uten moms/toll og kan selge for 2000kr med 1000kr fortjeneste :)

Stor differanse mellom disse hvis man vinkler det på den måten jeg har gjort det nå :)

Fordelen med firma er man har frakktrekk på div ting, men kan aldri kompenseres mot MVA byrden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...