Gå til innhold

Hvilken nettleser bruker du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er fordi annenhvert program man laster ned også installerer Chrome.

 

Så du laster ned programmer med bloatware altså - ikke en gang har dette vært en utfordring hos meg, så det har vel med hva man laster ned. Personlig hater jeg slike ting, uansett hvor godt prog det er man får i tillegg. Jeg skal selv bestemme - bare en grunn for å holde seg unna Crome dette egentlig for min del.

Lenke til kommentar

Hvilke programmer leveres med Chrome?

 

 

 

Et triks hvis du skal ha et dataprogram som kommer bundled med skitt, er å simpelthen velge det bort.

I stedet for å trykke på den digre DOWNLOAD NOW-knappen, trykker du på "Download options" som er der, litt mer skjult.

Da får du gjerne muligheten til å laste ned programmet UTEN drittprogramvaren.

 

 

Da slipper du denne situasjonen:

software.png

 

 

 

Et eksempel er dette CD-brenneprogrammet:

http://cdburnerxp.se/en/download

 

I stedet for den store knappen velger du Download options. Velg utgaven uten crapware.

 

 

Jeg tar forbehold om at jeg egentlig ikke har noe særlig peiling på dette programmer. Det hender jeg bruker det i Windows, men ellers er det Mac og Linux.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg har sjelden lest en tråd med mer motstridende påstander, rimelig tydelig at folk oppfatter samme greiene relativt forskjellig.

 

Sjæl bruker jeg mange fordi en ikke er best til alt.

Lenke til kommentar

Firefox til vanlig med diverse plugins satt opp slik jeg liker det, og ALT som har med facebook å gjøre er totalt blokkert,

en chrome til facebook når jeg skal logge på der en gang i blandt, som aldri brukes til noe annet,

opera til de tilfeller hvor det er kjekt å ha en nettleser stående dedikert inne på noe med auto-refresh, f.eks. online spill (ikke brukt det siste året).

 

Folk bruker dataen på jobb i arbeidstiden.

Dataen på jobb er sperret, så man ikke kan legge inn noe bedre.

 

Har vi noe statestikk som viser bruken av IE fra 09:00 til 16:00, kontra resten av døgnet?

Godt poeng, har selv lurt på dette.

 

De som jeg synes er lit pussig er at crome kom fra intet og så tok over på så kort tid .

Har det med markedsføring å gjøre ?

 

Det er fordi annenhvert program man laster ned også installerer Chrome.

meh.

er så lei av å alltid måtte huke vekk chrome og google toolbar.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Dette er en smule OT, men:

 

Kan legge til at når jeg bruker operativsystemet Haiku, bruker jeg nettleseren WebPositive.

Brukte det mye før, mens jeg hadde Acer Aspire.

Nå har jeg nyere maskinvare, som Haiku foreløpig ikke støtter. :(

Jeg har lyst til å prøve en haiku install, om ikke annet så pga. XKCD hadde en stripe (#806) om det som er en av mine favoritter (shibboleet :D). Tror du det vil kjøre på en snart 5 år gammel C2D laptop? (compal FL90)

Kan det kjøres fra minnepenn / boot cd, eller må man installere? Støtter det SSD skikkelig, og hvor mye plass tar det?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Info om Haiku:

 

 

Haiku kan, i likhet med de fleste Linux-distribusjoner, kjøre direkte fra CD eller minnepinne.

Det anbefales at du laster ned Haiku gcc2 nightly image.

(ny "betaversjon" med små forbedringer nesten hver natt)

 

Det enkleste er å laste ned en iso-fil og brenne den. Så booter du fra CD-plata.

Så kan du teste den litt, og eventuellt installere.

 

En bedre løsning er å bruke minnepinne.

Last ned anyboot image av Haiku nightly gcc2

Åpne zip-fila.

 

Følg guiden: https://www.haiku-os.org/guides/installing/making_haiku_usb_stick

 

 

Håper Haiku har drivere for din datamaskin.

ATI grafikkort er visst bedre støttet enn nVidia.

 

For nettverksdrivere for trådløst nettverkskort, prøv (i Haiku Terminal) install-wifi-firmwares.sh

Den laster ned nonfree drivere via kablet nettverk. Støtter noen trådløse kort, men ikke alle.

 

Kjør også installoptionalpackage -i webpositive

Den kommandoen installerer nettleseren.

 

Du får ikke installert særlig mye programvare hvis du kjører Haiku fra CD.

Det er ikke plass i ramdisken. Kjøring fra CD frarådes.

 

Kjører du fra minnepinne, eller installerer til harddisk før du begyner å legge inn nettleser og wifi-drivere, får du plass til dem.

 

Lykke til med Haiku!

Haiku tar ikke mye plass i det hele tatt. Det er svært effektivt og plassbesparende.

Vet ikke hvordan det er med SSD.

Har kun gammeldagse snurredisker selv.

Ifølge system requirements, krever Haiku minimum 700 MB harddiskplass. Jeg ville gitt den et par GB for sikkerhets skyld.

 

Det kan godt hende at det vil kjøre bra på en 5 år gammel maskin.

Det er gjerne nyere maskiner som er problemet, fordi utviklerne ikke har laget drivere ennå.

Haiku booter helt fint på både MacBook Pro og Asus g73sw som jeg har, men trådløst nett og lyd funker ikke.

De har nye deler som det ikke fins Haiku-drivere for.

Min gamle Acer var så gammel at drivere fantes.

 

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opera, siden den fungerer best til forumbruk, blir bare logget ut når jeg bruker andre nettlesere. Det eneste minuset med Opera er at jeg ikke får sett Finn-annonser, helt håpløst.

 

Har også Firefox og Chrome installert, synes de er greie å ha hvis det er noe som ikke fungerer i Opera.

Endret av LHUS
Lenke til kommentar

Windows 7: Firefox.

Android: Dolphin HD

 

For en 4-5 mnd testet jeg ut Chrome på en clean Windows-install, men det funket ikke i det hele tatt. Aner ikke hvorfor, men det lugget som faen, facebook og phb-forum-surfing gikk ikke og det hang seg som faen. Akkurat hva det kan ha vært aner jeg ikke, men føler ikke for å teste det igjen.

Lenke til kommentar

Den er genial... ShiboLEET ;)

For dere som falt av, en lettfattelig introduksjon til en bibelsk fortelling: <klipp fra westwing, en veldig interresant serie>

Jeg vet, genialt ordspill på Shibboleth og 1337 (aka leet). Sammenhengen det er brukt i er også genialt, som et hemmelig passord for nerder som ringer tech support og ikke ønsker å begå selvmord av frustrasjon fra folk som åpenbart ikke kan hjelpe deg men insisterer på å gå gjennom et skript.

 

Jeg husker å ha lest at det var et selskap som implementerte dette kodeordet i sin tech support for å viderekoble avanserte brukere som også kjente til det til 3. "tier" support, men jeg husker ikke hvem det var. Om jeg noen sinne får et ord inn hos noen som driver tech support vil dette kodeordet være på toppen av listen over ting jeg har å si / forespørre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har nylig (de siste ukene) begynt å bruke Firefox igjen etter lengre tid på Opera. Grunnen er CPU-bruk når den står ubrukt. Minne kan den bare spise for min del, det har jeg nok av, men ser gjerne at den lar CPU-en stå i fred så den ikke spiser batteri når jeg fokuserer på andre ting. Å lukke nettleseren er ikke aktuelt.

 

Aller helst vil jeg jo tilbake til Opera, men Firefox har kommet seg det siste året og er absolutt brukbart. Selv om jeg nå etter et par uker merker at det blir litt mye faner for Firefox å takle sånn rent praktisk om ikke ytelsesmessig.

Lenke til kommentar

Noen grunn til at du bruker Safari på Mac´en din?Selv om den følger med, er den ikke nødvendigvis best. Jeg opplever den som treg.Har inntrykk av at det er med Safari som med Internet Explorer:Man bruker den for å laste ned en bedre nettleser.Mobiltelefon: Dolphin HDMacBook Pro: OperaWindows 7: Firefox og MaxthonUbuntu: Firefox og Chrome

 

safari er den beste nettleseren (på mac) når siden er lastet inn, selve lese opplevelsen er så bra

Lenke til kommentar

Firefox @ Gjelder uansett.. WinXP, også på div. linuxdistroer.

Før dette så gikk det i netscape... Jeg har fra tid til annen hoppet inn i Opera, og har altid flere browsere tilgengelig på min maskin.

 

IE har aldri falt i smak. Den har ofte vært for "stiv" og den ganerelle opplevelsen er at den har ALTID vært "buggy". Selv om den ikke har krasjet ofte. Jeg har ikke testet ut den siste versjonen IE9.. Har ikke kompatibelt OS: XP.

~IE8 behandler heller ikke websider likt andre browsere: Safari, konquror, chrome, firefox, opera.. Alle nenvte klarer å behandle websidene likt. Håper dette er forandret i IE9, eller i den kommende 10ern.

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Regner med den var til meg?Grunnen er egentlig bare at jeg ikke har prøvd noe særlig annet. Og har blitt helt avhengig av neste/forrige side gestures. Er den innebygget i flere browsere til osx?

 

Innebygget i Opera som er støttet på alle de store nettleserne. Opera har også innebygget ad-blocker, IRC klient, mail og RSS leser, og har egentlig vært på fronten av nyvinning innen nettlesere hele tiden. Alt fra tabs til gestures er tatt rett ifra Opera av de andre nettleserne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...