Gå til innhold

Athlon 64-detaljer lekker ut

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som dermed gjør de nye duron prosessorene mer aktuelle for AMD fans som meg..

Lurer på hvordan det blir med overklokkingsegenskaper (mp, fsb, modding osv.). De kjører jo på en veldig lav volt, som sikkert kan økes endel :D

Hvis du ser på Intel's Celeron serie, som forøvrig yter svært dårlig, tror jeg nok ikke Duron skal være så mye å satse på hvis du driver med noe annet enn tekstbehandling :wink:

Disse ryktene om Athlon 64 behøver vel ikke være sanne :shrug:

Lenke til kommentar

Hvis du ser på Intel's Celeron serie, som forøvrig yter svært dårlig, tror jeg nok ikke Duron skal være så mye å satse på hvis du driver med noe annet enn tekstbehandling   :wink:  

Disse ryktene om Athlon 64 behøver vel ikke være sanne   :shrug:

Men hvis du samtidig ser på benchmarks mellom gamle duron og celeron, så er jo duron bedre og billigere! Håper dette skjer nå også da...

Lenke til kommentar
Oj, det var stive priser, får håpe dem synker raskt det vil neppe vere så mange som er villig å betale så mye.

Tjaa.. Det er jo på ingen måte offisellt ennå og så er det jo toppmodellene pris-gjettingen gjelder. Til jul vil sikkert prisene ha kommet over de værste introduksjons-prisene og vi kan begynne å kjøpe.

Bunnmodellene blir selvfølgelig billigere, og det som er mest spennende er vel hvor lav PR-rating de kommer til å lansere, hva prisen på de blir og hvor overklokkbare de blir.

Jeg venter i hvertfall til jeg ser november-prisene her i norge før jeg konkluderer med noe.

Lenke til kommentar

Kommer nok ikke noen bunnmodeller av noe Athlon med 1MB cache iår, neppe før 90nm prosessen til AMD (eller de som lager chippene) er klar, til de er die-size'n altfor stor.

Når AMD taper penger på tbred/barton med mye mindre core så er det ganske natulig at de vil holde kostbare produkter unna "lavpris markedet" og heller pese på med barton og duron-64 (liten cache=liten core).

På sikt (klar de må jo se ann hva markedet vil gi) så ønsker nok AMD å legge seg på linje med Intel som tar ca 1500 for en liten P4 - opptil 5000-6000 for en stor.

Lenke til kommentar

Håper vi kan få opp en test her, på en av disse prosessorene.. Tror neppe jeg kommer til å kjøpe en for jeg har lest en test et sted.. :)

Er det fortsatt aktuelt å kjøpe en socket A xp2500+ prosessor eller vil det være 'outdated' nå.. skal de nye amd prosessorene komme på ny socket? intel sin socket?

Lenke til kommentar

Hvis du ser på Intel's Celeron serie, som forøvrig yter svært dårlig, tror jeg nok ikke Duron skal være så mye å satse på hvis du driver med noe annet enn tekstbehandling

Hvem sier at celeron er så dårlig? de er meget overklokkingsdyktige.. ihvertfall de med 400fsb, og kan klokkes lett opp til en ytelse opp mot en p4 med samme orginal hz... +halv pris!! oss emd budsjett liker celeron, så ikke noen hakking ned på den! :D

min 2ghz går på 2900 uten å blunke, med bare luftkjøling ;)

Lenke til kommentar
Kommer nok ikke noen bunnmodeller av noe Athlon med 1MB cache iår, neppe før 90nm prosessen til AMD (eller de som lager chippene) er klar, til de er die-size'n altfor stor.

Når AMD taper penger på tbred/barton med mye mindre core så er det ganske natulig at de vil holde kostbare produkter unna "lavpris markedet" og heller pese på med barton og duron-64 (liten cache=liten core).

På sikt (klar de må jo se ann hva markedet vil gi) så ønsker nok AMD å legge seg på linje med Intel som tar ca 1500 for en liten P4 - opptil 5000-6000 for en stor.

AMD tjener penger på salget av CPU-er, men ikke NOK til å dekke inn faste kostnader. Dette er det liten tvil om. Husk at det er STOR forskjell på å tjene penger på salget av CPU-er og det å gå med overskudd!

AMD vil lansere Athlon 64 på 2.0 GHz og trolig 1.6 og 1.8 GHz. Videre kommer det muligens en 2.2 GHz versjon samtidig. Så kommer det hele tiden raskere Athlon 64 CPU-er. Ettersom de kommer vil prisene falle de øvrige modellene. 2.0 Ghz skal få 3200+ modellbetegnelse. Athlon 64 skal vel ha en 20-30% bedre ytelse pr MHz enn Barton og derfor vil Athlon 64 3200+ yte ca 10-20% bedre enn Barton gjør i dag som da blir en del bedre enn P4 3.2 / 800.

Athlon 64 skal, i følge AMD, ta over alle markedssegmentene som Athlon XP har i dag. Det betyr også innen budsjett. Klart at dette kommer til å ta litt tid, men Athlon64 kommer til å finnes i alle markedssegementer.

Lenke til kommentar

Å blande inn P4 Celeron i Duron sammenheng går dårlig, fordi P4 er mye mer avhenging av cache en K7.

uten SMP-muligheter

Ingen A64 kommer vel med SMP-muligheter, så den komentaren var vel lite vits. (Ikke at det var feil å ta den med, men den kunne sikkert vært formulert slik at det ikke virker som om noen A64 kommer SMP-enabled)

Lenke til kommentar

Hvem sier at celeron er så dårlig? de er meget overklokkingsdyktige.. ihvertfall de med 400fsb, og kan klokkes lett opp til en ytelse opp mot en p4 med samme orginal hz... +halv pris!! oss emd budsjett liker celeron, så ikke noen hakking ned på den! :D

min 2ghz går på 2900 uten å blunke, med bare luftkjøling ;)

Forrige testen jeg så var det en 2.4 GHz celeron som fort nærmet seg ytelsen til en XP 1600+.

Lenke til kommentar
Har veldig lyst til å kjøpe ny prosessor og hovedkort snart. Skal jeg gå for en Athlon XP, eller vente på Athlon 64?

Det kommer vel ann på hvor mye cash du har. Hvis du sliter litt er jo en 2500+ og Volcano 11 det beste kjøpet. Under 1-lappen og klokkes opp til 3200+++. Har du tonnevis kan det lønne seg å vente på A64 og se hvor bra den faktisk er...

Lenke til kommentar
OK. Jeg har aldri overklokket før, og er egentlig ingen stor fan av det heller. Forkorter ikke det prosessorens levetid? Men det hadde jo vært moro å prøve også da ...

Det forkorter ikke levetiden noe vesentlig så lenge du klokker med fornuft, det som kan ta knekken på den er når du begynner og øke volten. Av den grunn har jeg som prinsipp å aldri røre volten, jeg klokker kun med denne på std

Lenke til kommentar
OK. Jeg har aldri overklokket før, og er egentlig ingen stor fan av det heller. Forkorter ikke det prosessorens levetid? Men det hadde jo vært moro å prøve også da ...

Det forkorter ikke levetiden noe vesentlig så lenge du klokker med fornuft, det som kan ta knekken på den er når du begynner og øke volten. Av den grunn har jeg som prinsipp å aldri røre volten, jeg klokker kun med denne på std

men levetiden blir vel ikke så utrolig kort selv om du setter opp volten langt? selv har jeg min xp2500+ på 1.85. skal ta en voltmod på den slik at jeg kan få volten høyere. tror nok at cpuen vil leve noen år til for det? eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...