Gå til innhold

Syklister og bilister: Samme ulykke, ulik reaksjon?


snillekim

Anbefalte innlegg

Takk jakke!

 

jeg vet at jeg har bevisbyrden , men er ikke i stand til finne beviser som jeg mer er gode nok.

jeg er også usikker på om det du har legt frem er godt nokk.

 

Problemet er som dere sier at man ikke gjør en skikkelig jobb når man først skal fikse en vei.

Da holder ikke reparasjonen mere en ca 1 år.

 

nå var det også et tilfelle der en nye vei hadde for dårlig fundament

her er enda et tilfelle

 

 

Så hvis man skal komme asjur så må man i en periode bruke mye penger på å fikse veier.

 

Et problem jeg ser er at i denne sammenhengen er at det virker som om de rundt blir høyre prioritert en de som er lenger nord.

Man prioriter altså ikke etter risiko men etter hvor mange som bor i landsdelen

årsaken skal vær at man rett og s et ikke har de midlene som må til.

 

Hvis man ser på sikkerhent for de myke trafikantene ( siden det er det debatten dreier seg om) . hvor i landet er det man har flest sykkelveier ?

 

jeg vil jo tro at behovet er til stede i alle byene her i landet

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Idioter av sykelister som ikek forstår at de har vikeplikt i rundkjøringen!

Det er ingen spesielle regler for syklister i rundkjøringer. Den som skal inn i rundkjøringen har vikeplikt for de som alt er der, det betyr at også bilister skal vike for syklister i rundkjøringen (Og omvendt naturligvis).

 

Forøvrig: Feil tråd.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Istedet for å klage på at det er dyrt med ulykker, fiks veiene! Vi har latterlig dårlige veier i Norge, se på E8 fra Nordkjosbotn til Tromsø. En haug med ulykker hvert år, noen av dem dødsulykker. Den veien skulle vært fikset for lenge siden!

 

Problemet i norge er at vi er et ekstremt tynnbefolket land med veier som går ut på alle nes. Alle har en eller annen vei de vil ha fikset. Skal man ta alt blir det vanvittig dyrt i forhold til nytten. Slik ting gjennomføres i dag er ikke størrelsen på bevilgningene som er den største hemskoen, men hvordan og hvor de brukes Man klatter litt her og der uten evne eller vilje til å prioritere de prosjektene som har størst effekt.

 

Når det gjelder sikkerhet mener jeg det er først og fremst et kulturproblem. Man kan skjule symptomer med ekstremt dyre veikonstruksjoner, men den vesentlige effekten er nødt til å komme fra veibrukerne.

Vel, nå er det snakk om en av Norges større byer her, det er snakk om en Europavei.

 

Visste du at mange av Europaveiene i Norge kan bli diskvalifisert som Europavei om de ikke blir oppgradert? Som E6 i Nordland, og E10? To av de viktigste veiene i Norge for transport sørover, f.eks fisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, nå er det snakk om en av Norges større byer her, det er snakk om en Europavei.

Det er kanskje en 'større' by i norsk målestokk, men det er fortsatt en veldig liten by, og den ligger i et ekstremt tynnbefolket omeråde.

 

Visste du at mange av Europaveiene i Norge kan bli diskvalifisert som Europavei om de ikke blir oppgradert? Som E6 i Nordland, og E10? To av de viktigste veiene i Norge for transport sørover, f.eks fisk.

Å ha en gitt vei klassifisert som europavei er ikke et mål i seg selv.

Jeg sier ikke at ikke noe skal gjøres med disse veiene, men som alle andre prosjekter må kostand/nytte vurderes og de må prioriteres oppp mot andre prosjekter.

 

Akkurat nå tviler jeg på særlig mange prosjekter kan vise til så høy kost/nytte* som oppgradering av jernbaneinfrastruktur i intercity triangelet i osloregionen. Dette dekker 1-2 millioner mennesker og regionen er i sterk vekst.

 

*) Eneste jeg kan komme på som er der oppe er utbygging av sykkelveinett, hovedsaklig fordi det er så ekstremt billig, men også fordi trafikken det kan ta fra lokal kollektivtrafikk og bilkjøring er betydelig.

 

P.S: Sammenligninger med sverige er populært om dagen, de som lurer på hvorfor sverige har bedre infrastruktur bør ta en kikk på to nøkkelfaktoirer: 1. Distriktene i sverige ble helt bevisst nedbygd og avfolket etter 2 verdenskrig. 2. Prioritering av utbygging blir ikke gjort av politikere men av en oppnevnt organisasjon. Lokalpolitikere som vil kjøpe seg stemmer med å bygge en bro til ingensteds kommer dermed ingen vei i sverige.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Nå virker du å være veldig negativ mot de som bor lit ute i distriktet.

( selv om jeg forstår argumentet)

 

Det blir feil å bare basere det på hvor folk bor , man må jo også ta hensyn til produksjonen ( mest det etter min mening ) .

 

Vi forlanger ikke motorveier i klasse A , men en vei som har en akseptabel standard , som ikke skalper problemer hele tiden.

dessverre så er alt for mange veier under pari

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, nå er det snakk om en av Norges større byer her, det er snakk om en Europavei.

Det er kanskje en 'større' by i norsk målestokk, men det er fortsatt en veldig liten by, og den ligger i et ekstremt tynnbefolket omeråde.

 

Visste du at mange av Europaveiene i Norge kan bli diskvalifisert som Europavei om de ikke blir oppgradert? Som E6 i Nordland, og E10? To av de viktigste veiene i Norge for transport sørover, f.eks fisk.

Å ha en gitt vei klassifisert som europavei er ikke et mål i seg selv.

Jeg sier ikke at ikke noe skal gjøres med disse veiene, men som alle andre prosjekter må kostand/nytte vurderes og de må prioriteres oppp mot andre prosjekter.

 

Akkurat nå tviler jeg på særlig mange prosjekter kan vise til så høy kost/nytte* som oppgradering av jernbaneinfrastruktur i intercity triangelet i osloregionen. Dette dekker 1-2 millioner mennesker og regionen er i sterk vekst.

 

*) Eneste jeg kan komme på som er der oppe er utbygging av sykkelveinett, hovedsaklig fordi det er så ekstremt billig, men også fordi trafikken det kan ta fra lokal kollektivtrafikk og bilkjøring er betydelig.

 

P.S: Sammenligninger med sverige er populært om dagen, de som lurer på hvorfor sverige har bedre infrastruktur bør ta en kikk på to nøkkelfaktoirer: 1. Distriktene i sverige ble helt bevisst nedbygd og avfolket etter 2 verdenskrig. 2. Prioritering av utbygging blir ikke gjort av politikere men av en oppnevnt organisasjon. Lokalpolitikere som vil kjøpe seg stemmer med å bygge en bro til ingensteds kommer dermed ingen vei i sverige.

Så du mener at livene til de 25.000 lofotingene, og de 250.000 turistene er mindre verdt selv om vi er færre totalt?

 

Du er fra en større by eller Oslo-området er du ikke? (nå sier du vel nei siden jeg spør men)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener at ny E6, E18 gjennom Oslo, E6 mot Hamar, E18 mot Tønsberg, Oslofjordtunnellen, hele 23a ikke er bygd?

 

Så du mener at våre veier på 5 meters bredde skal tåle 250.000 feite tyskere i sine 2 meter brede bobiler, at trailerne som går ut med fisk til hele verden, mye av det som skaper Norges velstand (dette gjelder også vestlandet, fisken og turismen), det skal man ikek bry seg om, selvom Osloområdet sett alene ikke skaper en dritt annet en NOX-gasser og mer papirmølle å gå igjennom for hver lille ting?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener at ny E6, E18 gjennom Oslo, E6 mot Hamar, E18 mot Tønsberg, Oslofjordtunnellen, hele 23a ikke er bygd?

 

Så du mener at våre veier på 5 meters bredde skal tåle 250.000 feite tyskere i sine 2 meter brede bobiler, at trailerne som går ut med fisk til hele verden, mye av det som skaper Norges velstand (dette gjelder også vestlandet, fisken og turismen), det skal man ikek bry seg om, selvom Osloområdet sett alene ikke skaper en dritt annet en NOX-gasser og mer papirmølle å gå igjennom for hver lille ting?

 

Jeg ser ingen påstå noe slikt, forhold deg til det som blir skrevet og la vær med å legge meninger i andres munn. Den slags retorikk er usaklig og utidig.

 

Hva verdiskapning angår så klarer jeg meg med å refere SSB: http://www.ssb.no/09/01/fnr/

 

Utvalgte linjer:

Fylke, BNP/innbygger, BNP/sysselsatt

Oslo/Akershus 529942 824756

Troms Romsa 326914 620612

 

Jeg understreker at jeg har ikke knyttet noen prioriteringskriterier til disse tallene.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Nei, han sier at livene er verd like mye. Og da er den naturlig følgen at man gjør mest der det hjelper flest. Følger man ikke det, så sier man at livene til de der det er få er verd mere enn andres.

 

AtW

 

Her må man da klare å se det fra flere retninger .

slik retningen i debatten har tatt så blir befolkningen i OSlo området fremstilt som mere verdifull enn de som bor lenger nord ( jo lenger nord jo mindre verd) .

Hvis man da ser på arbeidsplassen og firmaene som er avhengig av gode veier så virker det som om de er mindre verd her nord , til tross for at de er med på sikre matresursene

 

hvis man skal ha turister til Norge så må de få lov til reise dit de ønsker.

hvi fremkommeligheten på veien er for dårlig så blir jo disse turistene i praksis nektet adgang.

og det synes dere på forumet er bra ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ikke en diskusjon om forholdet mellom nord og sør.

 

Da må man først kutte ut forskjells behandlingen

 

Nå er debatten lit mere nyansert en forholde mellom nord og sør , det er mer snakk Oslo eller resten av landet.

hvorfor har man råde til å bruke milliarder av kr til "mindre" prosjekter der enn å bruke noen millioner for å gjøre veiene farbare på vestlandet og i Nord Norge ? Da er menneskene mindre verd . alle fortjener jo å ha like sikre veier.

Lenke til kommentar

Siden jeg tydeligvis ikke gjorde meg forstått:

 

Moderatormelding

Dette er ikke en diskusjon om forholdet mellom nord og sør. Det er heller ikke en diskusjon om veibygging og -prising. Diskusjonen handlet opprinnelig om syklister, forholdet til trafikkreglene, og en oppfattet forskjellsbehandling mellom bilister og syklister.

Lenke til kommentar

Idioter av sykelister som ikek forstår at de har vikeplikt i rundkjøringen!

Det er ingen spesielle regler for syklister i rundkjøringer. Den som skal inn i rundkjøringen har vikeplikt for de som alt er der, det betyr at også bilister skal vike for syklister i rundkjøringen (Og omvendt naturligvis).

 

Forøvrig: Feil tråd.

 

De kan ikke bare sykle ut i rundkjøring heller. Konsenkvensen er vel å dø eventuelt. :s Neste gang gidder jeg ikke engang å bremse så får jeg heller se hva som skjer med sykelisten. Har skjedd fem ganger på rad på fire dager begynner å bli lei!

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Idioter av sykelister som ikek forstår at de har vikeplikt i rundkjøringen!

Det er ingen spesielle regler for syklister i rundkjøringer. Den som skal inn i rundkjøringen har vikeplikt for de som alt er der, det betyr at også bilister skal vike for syklister i rundkjøringen (Og omvendt naturligvis).

 

Forøvrig: Feil tråd.

 

De kan ikke bare sykle ut i rundkjøring heller. Konsenkvensen er vel å dø eventuelt. :s Neste gang gidder jeg ikke engang å bremse så får jeg heller se hva som skjer med sykelisten. Har skjedd fem ganger på rad på fire dager begynner å bli lei!

 

Nå får du bli litt mer presis, når noen kjører ut i en rundkjøring er vedkomne så avgjort ikke i rundkjøringen. Når man er i rundkjøringen får man bare vikeplikt hvis man bytter felt inne i den.

 

Forøvrig er det ikke dødsstraff for å gjøre feil og du er ingen dommer & bøddel. Du er pliktig til å unngå ulykker selv når andre gjør feil, så du får finne igjen 'gidda' igjen, bare fordi en syklist ikke er noen trussel for deg betyr ikke at du får true de. (For jeg tror ingenting på at du hadde truet med det samme ovenfor en annen bil)

 

Jeg tar det imidlertid ikke for gitt at det er de du møter som er de som egentlig gjør feil. Fellesnevneren for alle hendelsene er deg, og hvis man kommer ut for de samme hendelsene ofte kan det være verdt å evaluere ens egen kjøring.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...