GNUfan Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Sitter og vurderer et kjøp av bærbar. Vil ha så lang batterikapasitet som mulig, et brukbart grafikkort (ikke et killer kort, men heller ikke av typen integrert med 16mb delt minne) minimum 512 ram og minimum 60GB harddisk. Centrino er absolutt kult, bortsett fra WLAN kortet, som ikke er støttet. Skal helst også komme uten OS. Jeg har sett på Whitebox CL50, da denne kommer uten OS, er billig i forhold til spec'sa, og har WLAN-kort fra en linuxvennlig produsent. Men, så var det all den kritikken som Whitebox har fått. Er det noe poeng i å kjøpe et annet sted? Det er bare det at tilbudet er så forbaska godt... Er det eventuelt noen andre gode laptoper dere kan anbefale? Lenke til kommentar
roff Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Mener at enkelte av Zepto's modeller kommer utstyrt med Zeptux om du ønsker dette, men fant lite om dette hos zepto nå. Kanskje de har tenkt å gå vekk fra å ha linux på sine laptoper igjen? Lenke til kommentar
Duronator Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Har whitebox CL50 med debian. Fungerer helt fint, og fant wlan drivere etter en liten google search. Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 IBM T40P koster kun 17990 (+ moms) og skal være meget linuxvennlig. Lenke til kommentar
pearlj Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 IBM er et alternativ da. Topp Linux bærbar etter min mening, (ikke bare fodi den har midt tast på musen). (R40 virker knall bra!) MEN så er det prisen da. hvorfor må IBM være så dyr i forhold til konkurrentene.. Lenke til kommentar
Goonah Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Er det eventuelt noen andre gode laptoper dere kan anbefale? En 12" apple ibook med 640MB RAM og 60GB disk koster 12.280 kr. Verken cpu'en (G3) eller gpu'en (mobility radeon 7500) er vel av den siste eller beste sorten, men bør være MER enn nok for å kjøre linux. Liten, stilig og solid er den også. En bakdel er at det er litt færre distribusjoner å velge mellom for PPC-plattform, men man har ihvertfall 3 svært solide å velge mellom: Debian, Mandrake og Yellow Dog. Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Ta ein kikk på ECS Green 1400 (G551) hos Multicom. Eg har nettopp fått meg ein slik, og har lagt inn SuSE. Det ser ut til at det meste funkar veldig bra; bortsett frå ACPI (power managment), som Linux seier at eg må rekompilere kernelen for å få til. Men det bør jo ikkje vere noko problem? Lenke til kommentar
pearlj Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Har du fått WLAN til å fungere m Linux på ECS Green G551?? Å hvordan er viftestøyen på denne maskinen? (lest at den går hele tiden.. hørbar??) Lenke til kommentar
Stim Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 Kjøre selv en amilo d fra FSC Det eneste jeg ikke har fått til på den er: ACPI (Følger med på utviklingen der) WLAN 22Mbps (11 fungerer, annet kort) Delvis OK: ATI Radeon Mobility 9000 (9M). Her jobber ATI med beta-drivere for XFree86. Regner med å melde meg på testeprogrammet når jeg får tid. Kjører Redhat med XD2. Skulle jeg hatt en annen laptop så ville jeg gått for en på den andre siden av størrelses/vekt skalaen. Du kan ikke bruke shorts og regne med å ha den på fanget uten å få brannskader Når jeg valgte laptop så valgte jeg ut fra følgende kriterier: Linux kompatibelt HW (Fungerende om ikke med alle features) Desktop killer (2.8Ghz P4) Separat skjerm og ram minne. (64MB og 1024MB) Stor HD. (60 GB) Bra skjermkort (ATI M9, her angrer jeg litt og ikke gikk for en maskin med Nvidia skjermkort pga egne erfaringer av ATI vs Nvidia drivere. Krysser fingrene for de ny ATI driverne og da 3D og TV-UT spesielt.) Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 Har du fått WLAN til å fungere m Linux på ECS Green G551?? Nei, det er foreløpig ingen WLAN-Linux-støtte på maskiner som er Centrinobaserte. Å hvordan er viftestøyen på denne maskinen? (lest at den går hele tiden.. hørbar??) Vifta er hørbar, om du konsentrerar deg om det. Det er heilt greit støynivå på den, det einaste negative eg kan tenke meg med at vifta går heile tida må vere at det brukar nok ein god del batteri. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 24. august 2003 Forfatter Del Skrevet 24. august 2003 Takker for alle svar! Skal sjekke ut Multicom. Jeg skal ikke ut med over 15k. Mac er også kult... Jeg er ikke noen gamer. Trenger ikke de pheteste GFX-korta og hotteste prosessorene. Vil bare ha en portabel, kjapp maskin som alt funker på. WLAN er ikke et must, men hadde vært gøy. Edit: denne så ikke så ille ut... Den har ikke enorm disk, men man kan jo altids kjøpe no firewire/USB2.0 greier... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå