Gå til innhold

FrP Budsjett 2012 POPULISTISK Bestillingsverk fra SSB for å skaffe seg et radikalt alibi.

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Du er i full gang med å slå den rekorden. Om lenkene dine er semantiske overlater jeg til andre å vurdere.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Som sagt fint at du holder liv i høyst relevante temaer. Jeg håper hele Norge leser disse to trådene (her er den andre) der du leker deg i ditt selvoppnevnte spill der du definerer reglene.

Lenke til kommentar

Ja er det ikke irriterende når det ikke er du som definerer reglene?

Du understreker din "siste innlegg vinner" mentalitet for hvert eneste nye innlegg du skriver...

Også som vanlig litt mer semantikk:

http://www.diskusjon...

Hvilket liv er et liv verdt å leve for en tråd herr Übermensch? (se jeg har også funnet et nytt ord, jippi :whistle: )

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Man kan diskutere politikk til man blir Blå i ansiktet -

Men kommer ikke utenom at "bordet fanger".

I denne situasjon er den RødGrønne regjering nå kommet.

Ikke all verden lovnader - lovt i panikk fra bla. AP hjelper, folk rømmer unna AP som den rene syndefloden.

Høyre,s popularitet ser jeg ikke på som noen popularitet grunnet deres politikk.

Deres Politikk fikk velgere til nettopp å rømme til den RødGrønne regjering i 2005

Men ett sted må disse velgere gå - de som forlater AP og deres forbundsfeller.

Jeg håper FRP blir så stort at de får en stor rolle i en kommende regjering.

Så - får vi vite om de står ved lovnader, og har en politikk for folk flest.

Vist ikke - så går det samme vei med FRP som det har gått med SV og KRF og SP de siste åra.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Finnes det noe sånt når det gjelder Venstre på SSB? Link?

Sikkert ikke.

Det burde vært slik at alle partier kunne simulert ulike budsjettalternativer på

1. SSBs og
  2. Norges Banks modeller.

Man trenger ikke få samme resultat med identiske virkemidler på de to institusjonenes modeller. Det er ikke vanskelig å få til i dagens digitale verden.

Finansdepartet godtar nok ikke blindt de resultatene de får fra SSB eller Norges Bank. Økonomene der kan nok ha egne oppfatninger om effekten av ulike virkemidler. Noen økonomer mener også at man legger for mye vekt på matematiske modeller og for liten på økonomisk teori.

I tillegg har IMF og OECD egne modeller som kan være bedre på noen problemstillinger ettersom handelstrømmene er bedre modellert i deres globale modeller. Et lands eksport eller kapitaleksport er jo import i et annet land.

Lenke til kommentar

Sikkert ikke.

Det burde vært slik at alle partier kunne simulert ulike budsjettalternativer på

1. SSBs og
  2. Norges Banks modeller.

Man trenger ikke få samme resultat med identiske virkemidler på de to institusjonenes modeller. Det er ikke vanskelig å få til i dagens digitale verden.

Finansdepartet godtar nok ikke blindt de resultatene de får fra SSB eller Norges Bank. Økonomene der kan nok ha egne oppfatninger om effekten av ulike virkemidler. Noen økonomer mener også at man legger for mye vekt på matematiske modeller og for liten på økonomisk teori.

I tillegg har IMF og OECD egne modeller som kan være bedre på noen problemstillinger ettersom handelstrømmene er bedre modellert i deres globale modeller. Et lands eksport eller kapitaleksport er jo import i et annet land.

Okei. Akkurat.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det er ikke bare å velge et datasett nær regjeringens referansebane og dra ned til SSB og få en gjennomkjøring.

Jeg synes for øvrig disse modellene burde være fritt tigjengleige på nettet, endog for deg og meg. De vil oppdra politikere fra alle partier og oss til å tenke konsistent og om man gjør fortegnsfeil, vil modellene oppdage det. Grunnen at de ikke er tilgjengelige for offentligheten kan være at det begynner å virre altfor mange tallsett og budsjettforslag - budsjettanarki - hvor man vil overby hverandre i å ha produsert det beste forslaget.

1. En regjeringsperiode varer i fire år og man kan gjerne ha et svært gunstig budsjett det første året (valgflesk).
  2. Det er politikken over fireårsperioden som er avgjørende når fasit skal gjøres opp for hva en regjering har utrettet eller latt være å utrette.
  3. Ansvarlige politiske partier bør derfor være svært varsomme med å foreta slike kjøringer og publisere dem.
  4. Man tror man får et alibi ved å bruke SSBs modeller til slike kjøringer.
  5. Det kan lett virke mot sin hensikt, slik at man bli oppfattet som populisitsk ved å legge sitt forslag nært opptil en sittender regjering slik Fremskrittspartiet gjorde i nevnte kjøring. De kan komme til å lure seg selv.

Uansett, det er finansdepartementet som utøver finanspolitikken, mens det er Norges Bank som utøver pengepolitikken.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare å velge et datasett nær regjeringens referansebane og dra ned til SSB og få en gjennomkjøring.

Jeg synes for øvrig disse modellene burde være fritt tigjengleige på nettet, endog for deg og meg. De vil oppdra politikere fra alle partier og oss til å tenke konsistent og om man gjør fortegnsfeil, vil modellene oppdage det. Grunnen at de ikke er tilgjengelige for offentligheten kan være at det begynner å virre altfor mange tallsett og budsjettforslag - budsjettanarki - hvor man vil overby hverandre i å ha produsert det beste forslaget.

Er jo ikke sikkert det ville vært en negativ ting... Partiene innad kunne jo hatt avstemning på hvilket man ville ha dersom det var flere, for eksempel. Så hadde man kanskje endt opp med noe enda bedre igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Er jo ikke sikkert det ville vært en negativ ting... Partiene innad kunne jo hatt avstemning på hvilket man ville ha dersom det var flere, for eksempel. Så hadde man kanskje endt opp med noe enda bedre igjen.

Enig i det, før de kom ut med sitt endelige budsjette som ville vært bindende om partiet kom i posisjon. Man burde da om det var et sterkt brudd med tidligere budsjetter eller politikk:

1. Begrunne hvorfor.
  2. Begrunne om det var en permanent endring av politikken i tråd med det siste budsjettet.

Ansvarlige partier vifter ikke med tall og spytter ikke på blyanten. De er fastere i fisken og mer forutsigbare. Vi vet hva vi har, men ikke hva vi får.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jepp. :)

Da er du enig med meg og uenig meg FrP som løper til SSB med tall som ligge nært opp til regjeringenss forslag i den hensikt å lage et alibi for sin markedsliberalistiske politikk?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du vet vel hva et falskt og et sant alibi er i en rettssak? Jeg er ikke så sikker på at flertallet av norske økonomer ville kalt FrPs forslag til statsbudsjett for et sant alibi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...