Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål angående nedbetaling av bidragsgjeld og krav fra Nav innkreving.

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Spørsmål angående nedbetaling av bidragsgjeld og krav fra Nav innkreving.

Siden vår sønn ble født ble jeg og min nåværende samboer enig om at jeg skal jobbe og sørge for inntekt, mens hun er hjemme (uten jobb og inntekt) for å passe hus og barn. Vårt felles barn er nå 12 år og hun har vært hjemmeværende mesteparten av tiden.

Jeg har fra tidligere av et barn som nå er voksent (født 1990). Har også derfor bidragsgjeld som jeg betaler på.

Har i lang tid betalt et mindre beløp pr/mnd, men nå forlanger Nav innkreving at jeg skal betale minimum 2000,- pr/mnd selv om jeg er alene om inntekten hjemme. (har ca 27.000,- brutto pr/mnd) Jeg forsøker å forklare dem at vi har blitt enige om at samboer er hjemme og passer barn og hus, mens jeg er i arbeid. De sier at det taes ikke hensyn til samboer da jeg ikke har noen forsørgelsesplikt overfor henne.

Mitt spørsmål er: Vil det hjelpe om vi gifter oss? (noe vi har snakket om en stund nå). I følge loven har man jo gjensidig underholdningsplikt (plikt til å forsørge hverandre). Vil ikke forsørgelse for oss hjemme komme før nedbetaling av bidragsgjeld om vi gifter oss?

Min hensikt er ikke å unnlate å betale gammel gjeld, men få til en løsning der min samboer fortsatt kan være hjemme uten å bli tvunget ut i jobb for at jeg skal betale gammel gjeld.

Mvh

Postet av anonym: 37c0353d9bfaacd72844013eb3bc4376

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snodig argument. I de fleste andre saker følger man prinsippet i dekningsloven § 2-7 første ledd som fastslår at det skal tas utgangspunkt i det som overstiger et nøkternt underhold for skyldneren og hans husstand. Husstandsbegrepet inkluderer såvidt jeg vet samboer.

Men jo -- hvis argumentet til NAV Innkreving er at de ikke tar hensyn til henne fordi du ikke har forsørgelsesplikt vil argumentet falle bort hvis du får forsørgelsesplikt (f.eks. ved å gifte deg med henne). Det er ikke dermed sagt at dette er det eneste argumentet NAV Innkreving har -- bare at det er det første.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...