Gå til innhold

Hva hadde skjedd om Tyrkia skulle ha skaffet seg atomvåpen?

Anbefalte innlegg

Hvordan ville USA/Russland/Israel/du ha reagert om Tyrkia hadde planer om å skaffe seg atomvåpen?

Vi har hørt mye om at hvis Iran skaffer seg atomvåpen så skjer det og det blablabla..

Men hvordan hadde Du/USA/Russland/Israel hvis Tyrkia hadde startet å produsere atomvåpen?

Noen meninger/synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tyrkia har skrevet under på NPT og har selvfølgelig overhodet ingen grunn til å ha noe ønske om å skaffe seg atomvåpen. Attpåtil så er de medlem av NATO.

På den andre siden så er det selvfølgelig mulig at Tyrkia, i et fremtidig våpenkappløp i Midt-Østen setter seg til bords, med det kommer til å skje etter Saudi Arabia og Egypt.

Lenke til kommentar

De eneste landene som ikke har skrevet under NPT er Israel India og Pakistan og Nord-Korea har trukket seg ut av den så det å ha signert den er ikke spesielt sigende.

Men HVIS Tyrkia hypotetisk sett skulle får atom-ambisjoner hadde det kommet veldig ann på hvem som satt ved makten. Er det den tradisjonelle sekulære faksjonen hadde man stilt spørsmål og diplomatisk prøvd å forhindre det. Hadde det derimot vært de mer radikale islamistiske kreftene som sto for en push hadde nok tonen vært en helt annen. NATO-medlemskap hadde nok lett forsvunnet og enhver ambisjon om EU hadde blitt lagt i grus. Handel hadde nok avtatt og Tyrkias meget gode økonomiske vekst hadde stoppet opp.

Tyrkia har for øvrig huset ganske mange av USAs atomvåpen en gang i tiden. Det var den direkte årsaken til Kuba-krisen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Heehe.. Det jeg liker med Tyrkia, ikke altfor religiøse og skjeggete folk bak makten.

Blir litt feil å sammenligne Tyrkia med Iran, Tyrkia har ikke trua noen land, men har sagt at de er klar til krig mot Israel (Det var den gangen Israel drepte sivile tyrkere i en båt, og tyrkia tolka det som tegn på at israel ville ha krig).

Tyrkia blir også mer og mer demokratisk synes jeg.

Jaja. selvom ikke Tyrkia har a-våpen så er de en av de sterkeste landa, vi må fjerne atomvåpen.

Jeg vil at USA/Russland/Kina lager en organisasjon, der de jobber med å få unna asteorid nedslag, så de kan bruke atombomber på de.

Tyrkia blir også mer og mer demokratisk synes jeg.

Ingen land fortjener A-Våpen, ikke USA, ikke Israel, ikke Storbritania.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...