Peez Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Hvordan ville USA/Russland/Israel/du ha reagert om Tyrkia hadde planer om å skaffe seg atomvåpen? Vi har hørt mye om at hvis Iran skaffer seg atomvåpen så skjer det og det blablabla.. Men hvordan hadde Du/USA/Russland/Israel hvis Tyrkia hadde startet å produsere atomvåpen? Noen meninger/synspunkter? Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Det er jo et veldig abstrakt spørsmål, hva ville f.eks deres resonnement for å skaffe dette i bunn og grunn offisielt vært i så fall? Det er viktig å huske at Tyrkia er et veldig "vesternisert" land, Iran er ikke. Lenke til kommentar
Peez Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2012 Du har et poeng der. Jeg vedder 100% på at Israel sier nei til dette (fordi de føler seg truet uansett hva) og resten av verden sier at det er greit siden Tyrkia er med i Nato og har USA som kan passe på. Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Hvorfor skulle resten av verden syntes dette var greit? her må du nesten elaborere, det er ingen grunn til at Tyrkia skulle hatt atom-program per i dag. Lenke til kommentar
MaxStafford Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Tyrkia har skrevet under på NPT og har selvfølgelig overhodet ingen grunn til å ha noe ønske om å skaffe seg atomvåpen. Attpåtil så er de medlem av NATO. På den andre siden så er det selvfølgelig mulig at Tyrkia, i et fremtidig våpenkappløp i Midt-Østen setter seg til bords, med det kommer til å skje etter Saudi Arabia og Egypt. Lenke til kommentar
MegaMagnus Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 De eneste landene som ikke har skrevet under NPT er Israel India og Pakistan og Nord-Korea har trukket seg ut av den så det å ha signert den er ikke spesielt sigende. Men HVIS Tyrkia hypotetisk sett skulle får atom-ambisjoner hadde det kommet veldig ann på hvem som satt ved makten. Er det den tradisjonelle sekulære faksjonen hadde man stilt spørsmål og diplomatisk prøvd å forhindre det. Hadde det derimot vært de mer radikale islamistiske kreftene som sto for en push hadde nok tonen vært en helt annen. NATO-medlemskap hadde nok lett forsvunnet og enhver ambisjon om EU hadde blitt lagt i grus. Handel hadde nok avtatt og Tyrkias meget gode økonomiske vekst hadde stoppet opp. Tyrkia har for øvrig huset ganske mange av USAs atomvåpen en gang i tiden. Det var den direkte årsaken til Kuba-krisen. 1 Lenke til kommentar
MaxStafford Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Enig med deg i det. Man kan sakte men sikkert komme til den dagen hvor NPT ikke betyr noe som helst og hvor atomvåpen «demokratiseres» og dessverre fører til et nytt atom kappløp. Dette er nok spesielt mulig i Midt-Østen Lenke til kommentar
Peez Skrevet 29. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2012 Heehe.. Det jeg liker med Tyrkia, ikke altfor religiøse og skjeggete folk bak makten. Blir litt feil å sammenligne Tyrkia med Iran, Tyrkia har ikke trua noen land, men har sagt at de er klar til krig mot Israel (Det var den gangen Israel drepte sivile tyrkere i en båt, og tyrkia tolka det som tegn på at israel ville ha krig). Tyrkia blir også mer og mer demokratisk synes jeg. Jaja. selvom ikke Tyrkia har a-våpen så er de en av de sterkeste landa, vi må fjerne atomvåpen. Jeg vil at USA/Russland/Kina lager en organisasjon, der de jobber med å få unna asteorid nedslag, så de kan bruke atombomber på de. Tyrkia blir også mer og mer demokratisk synes jeg. Ingen land fortjener A-Våpen, ikke USA, ikke Israel, ikke Storbritania. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Jeg vil at USA/Russland/Kina lager en organisasjon, der de jobber med å få unna asteorid nedslag, så de kan bruke atombomber på de. FN, tenker du på? Lenke til kommentar
Peez Skrevet 29. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2012 lettere sagt, ja Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Tyrkia har lyst til å bli med i EU. Da må de oppføre seg pent. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå