Niklasp Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Selv med økende produksjon i 2012, vil prisene forbli høye, ifølge analytikere. ? Harddisker vil være mangelvare i to år til Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 HDD holder dyre prisen, SSD går ned. 256GB SSD koster fra 1800 512GB fra 4200kr.. Glad jeg har en 500GB ubrukt disk liggende for mer trenger ikke jeg sammen med en 60GB+ SSD til eventulet ny maskin.. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Dette er en av "hardware" krisene jeg har følt og kjent på. Vanligvis går slikt raskt over (som RAM priser, CPU etc). Jeg har til en hver tid 26 harddisker snurrende og det er jo bare snakk om tid før en av dem ryker. Før var det liksom ingen big deal om en 500 GB eller 1.5 TB gikk i stykker. 500 GB kostet 300 kroner og 1.5 TB under 500 kroner. Av prinsipp ønsker jeg ikke å betale 699-799 for en 500 GB, men ryker noe vesentlig så må jeg jo. Før flommen hadde jeg alltid en 2-3 disker liggende, de er brukt opp nå. Ingen reservelager lengre. Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Jeg har igjen 950 GB på ene disken og 800 GB på en annen disk , pluss en 1 TB disk som ligger og venter på dårligere tider , hvordan skal nå dette gå Lenke til kommentar
Populært innlegg TMB Skrevet 27. februar 2012 Populært innlegg Del Skrevet 27. februar 2012 Hva i all verden bruker du 26 disker til? Har du backup av halve TPB eller noe? 14 Lenke til kommentar
hean Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Merkelig, ikke lenge siden jeg så en 3 TB ekstern disk på lefdal til 999 kr. Synes ikke det er høy pris! Lenke til kommentar
GnuNix Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Jeg har alt for mange disker allerede, så jeg holder ut ganske mange år hvis de ikke blir ødelagt. Surt med høye priser uansett! Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Hva er det folk trenger så sykt mange terabyte til? Våres familie har ca 4 tb lagrinsplass og det er nok? Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Kan være så mangt, laste ned uten å slette ting etter hvert, kanskje de har en stor dvd samling som har blitt digitalisert osv Lenke til kommentar
hean Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Kan være så mangt, laste ned uten å slette ting etter hvert, kanskje de har en stor dvd samling som har blitt digitalisert osv Digitaliserer man en BD uten å komprimere får man plass til ca 20 filmer på 1 TB. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 (endret) Ja jeg rakk ikke slette de, var ikke hjemme ol. Digitalisering av video/lyd samlinger (eller backup av disse om de allerede er på digital form) kan ta mye plass. Jeg har mistanke om at det er mange som har mye mer plass enn de trenger pga. duplikater eller fordi de aldri gidder å rydde opp. Digitale hoarders om man vil. EDIT: jeg har hatt alt som ikke er langtidslagring ("kald lagring") på SSDer i godt over et år, og er kjempefornøyd med det, selv om det er noe unødvendig Endret 27. februar 2012 av GullLars Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Jeg er en mappefreak uten like og har system på alt på alle disker 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): Kanskje på tide å rydde opp i pr0n steam-samlingen... Dette er jo ikke nødvendigvis et stort problem, streaming og lagring i nettskyen blir mer og mer vanlig for hver dag. Harddiskprodusentene bidrar også sterkt til nettskyen når prisene på HDDer holdes høye, det kan kanskje ses på som å grave sin egen grav Lenke til kommentar
Dellers Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 (endret) Nettsky er sikkert vel og bra, helt til firmaet går konk og du mister alt eller må laste ned til harddisk igjen og er like langt. Jeg kommer aldri til å benytte meg av tjenester der jeg ikke har full kontroll selv, og trenger derfor disker. Endret 27. februar 2012 av Dellers 2 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Nettsky er sikkert vel og bra, helt til firmaet går konk og du mister alt eller målaste ned til harddisk igjen. Jeg kommer aldri til å benytte meg av tjenester der jeg ikke har full kontroll selv. This. Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Men er det så dyrt egentlig? Ca 1000-1200kr for 1TB og en 120GB SSD disk koster borti mot 1500kr, grovt regna. Den dagen jeg får SSD som har 1TB til 1000 lappen skal jeg juble, blir det i morra? Eeeeeeeh, nei. Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Eh nå må vel forsåvidt denne "nettskyen" også ha noe slags medie til å lagre brukernes data på vel ? På den annen side tviler på at Hard disk produsentene kommer til å stresse voldsomt for å få opp noe økt produksjon. for da vil prisene gå ned. Så dem vil nok passe på å holde prisene oppe så lenge dem kan. Profit is King! Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): Kanskje på tide å rydde opp i pr0n steam-samlingen... Dette er jo ikke nødvendigvis et stort problem, streaming og lagring i nettskyen blir mer og mer vanlig for hver dag. Harddiskprodusentene bidrar også sterkt til nettskyen når prisene på HDDer holdes høye, det kan kanskje ses på som å grave sin egen grav Hva tror du alt som plasseres i nettskyen lagres på? Og hvem tror du kjøper mest redundans? (= fler TB solgt pr brukt plass) Nettsky er sikkert vel og bra, helt til firmaet går konk og du mister alt eller må laste ned til harddisk igjen og er like langt. Jeg kommer aldri til å benytte meg av tjenester der jeg ikke har full kontroll selv, og trenger derfor disker. Megaupload er kanskje ikke beste eksempelet på long-term cloud storage, men viser at det kan gå galt. Jeg foretrekker å ha 2 fysiske (og logisk adskilte) kopier av all viktig data lokalt, og ha en kopi som lagres off-site. Jeg har bare i område 50-60GB som er i denne kategorien ATM, så foreløpig holder det fint med store minnepenner og litt avsatt plass på en harddisk. Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Harddisker kommer til å bli en vare man må søke om å få lov til å kjøpe, like strengt som å kjøpe våpen. Er vel eneste måten man kan få bort piratkopiering. Men ser ikke det skje med det samme, forhåpentligvis! Men on topic: Jeg har 2TB av 3TB ledig, (snart 2 år gammel pc) så jeg klarer meg. Vil nok ikke få brukt for nye med det samme. Når jeg engang skal ha nye, så blir SSD det eneste valget for min del, og når det skjer, så er prisene så pass lave at det er overkommelig for min pengepung. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Hva i all verden bruker du 26 disker til? Har du backup av halve TPB eller noe? Stuepcen har 8 interne disker = 12 TB. Inneholder bla 1.350 DVD plater (DVD5/DVD9) SERVER1 har 8 interne disker + 3 i USB HDD kabinett. Serveren brukes til VMWare virtuelle pcer, nokså komplett Technet katalog (av .iso filer) etc. SERVER2 har 3 interne disker + 4 i eSATA/USB kabinetter (denne brukes til VMware virtuelle pcer) Så har jeg vel like mange disker, om ikke flere der jeg har backup av alle DVD filmene fra stuepcen. Disse diskene ligger utenfor huset, så jeg ikke mister alt ved brann. Med såpass store datamengder så er all online backup tjenester nokså både upraktisk og utrolig dyrt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå