vill panda Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 En annen ting, offisielt så har USA en veldig liberal våpen lov, men i Norge så er den nok strengere, men noe gjør meg litt betenkt. Det Norske regelverket som setter krav til hvor kraftig et våpen skal være i forhold til det vilt som skal felles. det vil si et minimum kaliber , utløpshastighet i sek. osv. fører til at en må ha et våpen for småviltjakt, som oftest ei hagle,til rev så må en ha ei finkalibret rifle feks.kal.223 For rådyr og elg kanskje kal.30-06. Og er en med i en pistol klubb så kan en fort skaffe seg enda et våpen. Da har en 4 våpen i personlig eie, og har en ektefelle og voksne barn som også driver med samme interesse boende hos seg så kan det bli ganske stor samling til slutt. Så at det er en forskjell mellom Amerika og Norsk våpen lovgiving er helt klart, bare at følger en Norsk lov så blir man fort i besittelse av mye kraftige våpen enn i USA. Mulig det er blitt som jeg skrev i forrige innlegg, at våpenfabrikantene påvirker et lands regjering, de kan ha sagt, dere må selvfølgelig ha en strengere våpenlov enn USA, men ikke la det være et hinder for oss og selge like mye våpen til dere som vi gjør i USA. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 (endret) Angående halvautomatiske våpen vill panda, så er dette en stor fordel i jaktsituasjoner hvis man trenger et oppfølgingsskudd. Kan forresten du vise til at det reklameres helautomatiske våpen til sivile i Norge? Nå tror jeg du er på dypt vann. Endret 29. februar 2012 av Quote Lenke til kommentar
vill panda Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Angående halvautomatiske våpen vill panda, så er dette en stor fordel i jaktsituasjoner hvis man trenger et oppfølgingsskudd. Kan forresten du vise til at det reklameres helautomatiske våpen til sivile i Norge? Nå tror jeg du er på dypt vann. Ved jakt så er det kun tillatt med to skudd i magasinet, dette oppfølgings skuddet du nevner kan bare bli til ved å lade på nytt. Men skyter man storvilt så holder det som regel med ett skudd og da har en jo skudd nr2 som et eventuelt oppfølgings skudd. Når det gjelder helautomatiske våpen så har jeg aldrig sett de er blitt reklameret for de noen gang. Men jeg har sett de blitt beslaglagt av politi noen ganger, så de kan være i besittelse av sivile likevel.Svartebørs handel av våpen er dessverre et faktum også i Norge. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Ved jakt så er det kun tillatt med to skudd i magasinet, dette oppfølgings skuddet du nevner kan bare bli til ved å lade på nytt. Nå er du litt på dypt vann her. Under jakt på elg, hjort og rådyr kan man ha tre skudd i magasin og ett skudd i kammer. Fire skudd, altså. Ved øvrig jakt, så er det mulig med to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Her har man altså tre skudd. Hva i all verden snakker du om med å lade om ved oppfølgingsskudd? Det er jo dette man har magasinet for. Man skyter ett skudd, og hvis jegeren ser at skuddet ikke hadde den virkning den skulle ha - så kan han skyte igjen. Dette for å forhindre at dyret lider unødvendig. Med en boltrifle så må man ta et manuelt ladegrep. Dette vil kunne føre til at skytestillingen blir forstyrret, og man må "sikte seg" inn igjen. Dette tar tid, og på den måten er halvautomat til å foretrekke. Derfor mener jeg at halvautomatisk våpen er noe vi fremdeles burde ha. Men skyter man storvilt så holder det som regel med ett skudd og da har en jo skudd nr2 som et eventuelt oppfølgings skudd. Ja, nettopp. Hvis man trenger et eventuelt oppfølgingsskudd så er dette enklere med et halvautomatisk våpen enn med et våpen hvor man må ta manuelt ladegrep. Selv bruker jeg boltrifle på jakt, og trivs med det. Når det gjelder helautomatiske våpen så har jeg aldrig sett de er blitt reklameret for de noen gang.Men jeg har sett de blitt beslaglagt av politi noen ganger, så de kan være i besittelse av sivile likevel.Svartebørs handel av våpen er dessverre et faktum også i Norge. Javel, du har aldri skrevet at helautomatiske våpen har blitt reklamert for? Det er en forskjell på sivilt eide våpen, og illegale våpen. En annen ting er våpenes egenskaper, hvorfor produseres hel og halvautomatiske våpen til folk som bare skal skyte på blink? Jaktvåpen i Norge skal ikke ha mere enn 2 skudd i magesinet, likevel så markedsføres det hel og halvautomatiske hagler som kan romme flere skudd enn tillatt. For sivile, ut i fra det jeg vet, så er helautomatisk forbudt. Dette gjelder vel ikke for våpensamlere, men da tror jeg regler for plombering gjelder. Dette er utenfor mitt kunnskapsområde, men det er i hvert fall ikke lov for vanlige skyttere og jegere. Lenke til kommentar
vill panda Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 (endret) Ved jakt så er det kun tillatt med to skudd i magasinet, dette oppfølgings skuddet du nevner kan bare bli til ved å lade på nytt. Nå er du litt på dypt vann her. Under jakt på elg, hjort og rådyr kan man ha tre skudd i magasin og ett skudd i kammer. Fire skudd, altså. Ved øvrig jakt, så er det mulig med to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Her har man altså tre skudd. Hva i all verden snakker du om med å lade om ved oppfølgingsskudd? Det er jo dette man har magasinet for. Man skyter ett skudd, og hvis jegeren ser at skuddet ikke hadde den virkning den skulle ha - så kan han skyte igjen. Dette for å forhindre at dyret lider unødvendig. Med en boltrifle så må man ta et manuelt ladegrep. Dette vil kunne føre til at skytestillingen blir forstyrret, og man må "sikte seg" inn igjen. Dette tar tid, og på den måten er halvautomat til å foretrekke. Derfor mener jeg at halvautomatisk våpen er noe vi fremdeles burde ha. Men skyter man storvilt så holder det som regel med ett skudd og da har en jo skudd nr2 som et eventuelt oppfølgings skudd. Ja, nettopp. Hvis man trenger et eventuelt oppfølgingsskudd så er dette enklere med et halvautomatisk våpen enn med et våpen hvor man må ta manuelt ladegrep. Selv bruker jeg boltrifle på jakt, og trivs med det. Når det gjelder helautomatiske våpen så har jeg aldrig sett de er blitt reklameret for de noen gang.Men jeg har sett de blitt beslaglagt av politi noen ganger, så de kan være i besittelse av sivile likevel.Svartebørs handel av våpen er dessverre et faktum også i Norge. Javel, du har aldri skrevet at helautomatiske våpen har blitt reklamert for? Det er en forskjell på sivilt eide våpen, og illegale våpen. En annen ting er våpenes egenskaper, hvorfor produseres hel og halvautomatiske våpen til folk som bare skal skyte på blink? Jaktvåpen i Norge skal ikke ha mere enn 2 skudd i magesinet, likevel så markedsføres det hel og halvautomatiske hagler som kan romme flere skudd enn tillatt. For sivile, ut i fra det jeg vet, så er helautomatisk forbudt. Dette gjelder vel ikke for våpensamlere, men da tror jeg regler for plombering gjelder. Dette er utenfor mitt kunnskapsområde, men det er i hvert fall ikke lov for vanlige skyttere og jegere. Jeg har skrevet at jeg har sett hel automatiske våpen har blitt reklamert for, men det er feil, jeg har ikke det. Når det gjelder storviltjakt så skal jeg sjekke nøye dine påstander om antall skudd i magasinet, så det kommer jeg tilbake til. Endret 29. februar 2012 av vill panda Lenke til kommentar
Quote Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 (endret) Jeg har skrevet at jeg har sett hel automatiske våpen har blitt reklamert for, men det er feil, jeg har ikke det. Når det gjelder storviltjakt så skal jeg sjekke nøye dine påstander om antall skudd i magasinet, så det kommer jeg tilbake til. Du skal få slippe. http://www.lovdata.no/for/sf/md/td-20020322-0313-005.html Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Det ser ut som om det har blitt en misforståelse her. Dette gjelder for rifle, for hagle så er det to patroner man kan ha. Dette gjelder i jaktsituasjoner. Endret 29. februar 2012 av Quote 1 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Fra forskrift om jakt, felling og fangst § 15. Våpen under jakt og felling Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen. Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe eller felling av bjørn og ulv er det kun tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i særskilt bukkejaktperiode. Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Salongrifle (salonggevær) kaliber 22 LR kan bare brukes under jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare. Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt. Så hagle: 2 skudd (1+1) Småvilt med rifle: 3 skudd (2+1) Storvilt: 4 skudd (3+1) Lenke til kommentar
Quote Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Men fremdeles så ser jeg ingen restriksjoner på haglevåpen på skytebane. Nå begynner lovteksten å bli uklar, men fra en kommentar fra DN så blir det sagt: "Under jakt og felling med haglevåpen er det ikke tillatt med mer enn to skudd, det vil si ett i magasinet og ett i kammeret. Dette betyr at det må settes magasinsperre på magasinhagler/pumpehagler før de er lovlige under jakt og felling. Dette må gjøres på en slik måte at det ikke kan fjernes ved et enkelt håndgrep." Så ut i fra dette er det lovlig å kjøpe en hagle med større magasin dersom man skal bruke denne på skytebane. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 (endret) Men fremdeles så ser jeg ingen restriksjoner på haglevåpen på skytebane. Nå begynner lovteksten å bli uklar, men fra en kommentar fra DN så blir det sagt:[...] Det er fordi DN og "forskrift om jakt, felling og fangst" ikke har noe med hva du gjør på skytebanen. Da må du heller se på våpenforskriften med tilhørende rundskriv fra POD Hvor du vil finne: 3.6.3.1 Generell godkjenning for erverv av halvautomatiske skytevåpen[... denne delen omhandler pistoler til konkurranseskyting...] Politidirektoratet vil videre i medhold av våpenforskriften § 7 annet ledd i forskrift gi en generell godkjenning for halvautomatiske hagler med lovlig løpslengde og fast (eller innfellbar kolbe, jf. våpenforskriften § 4 første ledd, annet punktum) som kan erverves av personer som fyller vilkårene, både med hensyn til vandel og dokumentert behov. Denne generelle godkjenningen omfatter ikke våpen som fyller ett eller flere av følgende kriterier: * Bare pistolgrep uten skulderstøtte * Pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet * Muligheter for magasinkapasitet større enn fem patroner i tillegg til patronen i kammeret * Tillater bruk av avtagbare magasiner Så halvautomatiske hagler kan ikke ha plass til mer enn 5+1 skudd, selv om de ikke skal brukes på jakt. Edit: ryddet opp i quote-tags og la til noen uthevinger. Endret 29. februar 2012 av M98kF1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Takk, M98kF1. En annen ting, offisielt så har USA en veldig liberal våpen lov, men i Norge så er den nok strengere, men noe gjør meg litt betenkt. Det Norske regelverket som setter krav til hvor kraftig et våpen skal være i forhold til det vilt som skal felles. det vil si et minimum kaliber , utløpshastighet i sek. osv. fører til at en må ha et våpen for småviltjakt, som oftest ei hagle,til rev så må en ha ei finkalibret rifle feks.kal.223 For rådyr og elg kanskje kal.30-06. Og er en med i en pistol klubb så kan en fort skaffe seg enda et våpen. Da har en 4 våpen i personlig eie, og har en ektefelle og voksne barn som også driver med samme interesse boende hos seg så kan det bli ganske stor samling til slutt. Så at det er en forskjell mellom Amerika og Norsk våpen lovgiving er helt klart, bare at følger en Norsk lov så blir man fort i besittelse av mye kraftige våpen enn i USA. Hvorfor blir du betenkt over at regelverket setter krav til hvilket våpen man skal ha? Grunnen til at man har dette er for å sikre at våpenet som blir brukt er egnet. Dette for å skape en så human jakt som mulig. Det finnes forøvrig ingen minimumskaliber, men minimumskrav til prosjektilvekt og anslagsenergi. .30-06 på rådyr er nok ikke så vanlig, men det er mulig. Det er ikke uvanlig at en jeger har flere våpen, da han gjerne jakter forskjellige vilt. Vi i familien har seks våpen hjemme, tre "grovkalibrede" rifler, én kombi, én salong og én hagle. Alt dette har sin forskjellige nytte. Så hvis du er så betenkt over dette, har du noen grunn til det? Kan du vise til at dess flere våpen ett hjem innehar - dess større sjanse er det for at noe går galt? Jeg tviler sterkt på at du klarer dette. Jeg tror egentlig ikke det er noe som hindrer en amerikaner i å skaffe seg for eksempel .30-06 og det som kraftigere er, så jeg vet ikke helt om jeg er med på den siste påstanden din. Norge er et av de landene med høyest tetthet av våpen ift populasjon. Og her til lands er det vel flere som blir drept med kjøkkenkniv enn med våpen som er sivilt eid.. Lenke til kommentar
vill panda Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Takk, M98kF1. En annen ting, offisielt så har USA en veldig liberal våpen lov, men i Norge så er den nok strengere, men noe gjør meg litt betenkt. Det Norske regelverket som setter krav til hvor kraftig et våpen skal være i forhold til det vilt som skal felles. det vil si et minimum kaliber , utløpshastighet i sek. osv. fører til at en må ha et våpen for småviltjakt, som oftest ei hagle,til rev så må en ha ei finkalibret rifle feks.kal.223 For rådyr og elg kanskje kal.30-06. Og er en med i en pistol klubb så kan en fort skaffe seg enda et våpen. Da har en 4 våpen i personlig eie, og har en ektefelle og voksne barn som også driver med samme interesse boende hos seg så kan det bli ganske stor samling til slutt. Så at det er en forskjell mellom Amerika og Norsk våpen lovgiving er helt klart, bare at følger en Norsk lov så blir man fort i besittelse av mye kraftige våpen enn i USA. Hvorfor blir du betenkt over at regelverket setter krav til hvilket våpen man skal ha? Grunnen til at man har dette er for å sikre at våpenet som blir brukt er egnet. Dette for å skape en så human jakt som mulig. Det finnes forøvrig ingen minimumskaliber, men minimumskrav til prosjektilvekt og anslagsenergi. .30-06 på rådyr er nok ikke så vanlig, men det er mulig. Det er ikke uvanlig at en jeger har flere våpen, da han gjerne jakter forskjellige vilt. Vi i familien har seks våpen hjemme, tre "grovkalibrede" rifler, én kombi, én salong og én hagle. Alt dette har sin forskjellige nytte. Så hvis du er så betenkt over dette, har du noen grunn til det? Kan du vise til at dess flere våpen ett hjem innehar - dess større sjanse er det for at noe går galt? Jeg tviler sterkt på at du klarer dette. Jeg tror egentlig ikke det er noe som hindrer en amerikaner i å skaffe seg for eksempel .30-06 og det som kraftigere er, så jeg vet ikke helt om jeg er med på den siste påstanden din. Norge er et av de landene med høyest tetthet av våpen ift populasjon. Og her til lands er det vel flere som blir drept med kjøkkenkniv enn med våpen som er sivilt eid.. Vi blir nok ikke enige, men nå har jeg som jeg skrev tidligere at jeg ville komme tilbake til at det er kun tillatt med 2 skudd i magasinet for både rifle og hagle. De fleste rifler har plass til flere skudd, men til jakt så plikter jegeren å sette inn en sperre anordning for å hindre misbruk. http://www.lovdata.no/all/hl-19810529-038.html#20 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Vi blir nok ikke enige, men nå har jeg som jeg skrev tidligere at jeg ville komme tilbake til at det er kun tillatt med 2 skudd i magasinet for både rifle og hagle. De fleste rifler har plass til flere skudd, men til jakt så plikter jegeren å sette inn en sperre anordning for å hindre misbruk. http://www.lovdata.no/all/hl-19810529-038.html#20 "Kun tillatt med 2 skudd i magasinet for både rifle og hagle" Halvsannhet. Som sagt, man har også mulighet for 3 skudd i magasinet. Nå vet jeg ikke hvordan dette med plombering av halvautomatiske rifler blir praktisert med halvautomatiske rifler. Denne tråden på kammeret.no sier at det er ingen praksis på plombering av halvautomatiske rifler - i motsetning til hagler. Noe som svarer til min oppfatning av lovteksten, hvis det hadde gjeldt for halvautomatiske rifler så hadde det også stått der. Du kan gjerne vise til lovtekst som sier noe om den siste påstanden din. Lovteksten du linket til er irrelevant. Lenke til kommentar
vill panda Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 (endret) Vi blir nok ikke enige, men nå har jeg som jeg skrev tidligere at jeg ville komme tilbake til at det er kun tillatt med 2 skudd i magasinet for både rifle og hagle. De fleste rifler har plass til flere skudd, men til jakt så plikter jegeren å sette inn en sperre anordning for å hindre misbruk. http://www.lovdata.no/all/hl-19810529-038.html#20 "Kun tillatt med 2 skudd i magasinet for både rifle og hagle" Halvsannhet. Som sagt, man har også mulighet for 3 skudd i magasinet. Nå vet jeg ikke hvordan dette med plombering av halvautomatiske rifler blir praktisert med halvautomatiske rifler. Denne tråden på kammeret.no sier at det er ingen praksis på plombering av halvautomatiske rifler - i motsetning til hagler. Noe som svarer til min oppfatning av lovteksten, hvis det hadde gjeldt for halvautomatiske rifler så hadde det også stått der. Du kan gjerne vise til lovtekst som sier noe om den siste påstanden din. Lovteksten du linket til er irrelevant. En skal selv være ansvrlig for at det bare er to skudd i magasinet for rifle, men det er klart mulighet for å ha tre skudd i magasinet eller magasinet helt fult om du vil. Lovteksten omkring dette virker noe uklar. Dette var et veldig stort tema på 80 tallet en gang i forbindelse med at enkelte jegere fyrte løs med hele magasinet mot flokker av reinsdyr, noe som førte til mange skadde dyr dengang.Så denne saken virker glemt nå. Endret 29. februar 2012 av vill panda Lenke til kommentar
Quote Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 En skal selv være ansvrlig for at det bare er to skudd i magasinet for rifle, men det er klart mulighet for å ha tre skudd i magasinet eller magasinet helt fult om du vil. Lovteksten omkring dette virker noe uklar. Dette var et veldig stort tema på 80 tallet en gang i forbindelse med at enkelte jegere fyrte løs med hele magasinet mot flokker av reinsdyr, noe som førte til mange skadde dyr dengang.Så denne saken virker glemt nå. Ja, nettopp. Man skal være ansvarlig for at man har antall riktig skudd i magasinet selv. Slik er det i dag. Ut i fra det jeg forstår så var det lovlig å ha 3 skudd i magasinet og 1 i kammer på villreinjakt. Slik er det ikke i dag, så det er altså 2+1 som vanlig (elg, hjort og øhm.. rådyr). Mange skadde dyr? Vær så snill og legg frem lovtekst som tilsier dette. Du er fæl til å legge frem påstander uten å vise til kilder. Dette fenomet er IKKE noe som fremmer en debatt. Lenke til kommentar
vill panda Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) En skal selv være ansvrlig for at det bare er to skudd i magasinet for rifle, men det er klart mulighet for å ha tre skudd i magasinet eller magasinet helt fult om du vil. Lovteksten omkring dette virker noe uklar. Dette var et veldig stort tema på 80 tallet en gang i forbindelse med at enkelte jegere fyrte løs med hele magasinet mot flokker av reinsdyr, noe som førte til mange skadde dyr dengang.Så denne saken virker glemt nå. Ja, nettopp. Man skal være ansvarlig for at man har antall riktig skudd i magasinet selv. Slik er det i dag. Ut i fra det jeg forstår så var det lovlig å ha 3 skudd i magasinet og 1 i kammer på villreinjakt. Slik er det ikke i dag, så det er altså 2+1 som vanlig (elg, hjort og øhm.. rådyr). Mange skadde dyr? Vær så snill og legg frem lovtekst som tilsier dette. Du er fæl til å legge frem påstander uten å vise til kilder. Dette fenomet er IKKE noe som fremmer en debatt. Ja , det var mange skadde dyr på 80 tallet, men det var før vi fikk oblikatorisk jegerprøve for alle. Og grunnen til at jeg ikke kan legge fram dukumentasjon på mye av det jeg skriver om er at internett ikke var særlig utbredt på 80 tallet i forhold til nå hvor nesten alle hendelser blir lagt inn på nettet med en gang. Endret 1. mars 2012 av vill panda Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå