Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Et slags frivillig aksjeselvskap

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vet ikke om jeg har valgt riktig forum, men flytt det gjerne om det må til :)

Jeg og noen venner bruker for tiden mye tid på å arrangere LAN/dataparty for personer i nærmiljøet og vi som styrer dette sitter å ser på organisasjons form.

Altså det logiske valget ville vel vært Frivillig organisasjon. Det som er tingen er at vi misliker mye av reglene som er rundt FriOrg i norge.

Det mest ekstreme eksempelet jeg har hørt i en seriøs diskusjon med en av våre sponsorer er organisasjoner hvor årsmøtet er rigget og noen rett og slett kupper styret ved å ta med folk som gir dem flertall.

Vi som jobber hardt med dette føler nemmelig at vi først og fremst ikke kan være satt opp slik at vi kan miste alt vi har jobbet for.

Det vi ønsker å gjøre, eller det jeg ønsker å finne ut med denne posten er om det er mulig å kjøre dette som et aksjeselvskap, nå er minimumskapitalet senket til 30 000 kroner og det er ikke revisor plikt under x antall tusen i omsettning.

Dette blir da et frivillig selvskap, som ikke noen tar ut lønning eller kapital, men som bare bygger seg oppover.

Om dette er en mulighet blir det jo også slik at de som er ordentlig med vil investere egne penger for å få det opp å gå og får en helt annen følse av eierskap.

Problemstillingen jeg kan se for meg er vel at da blir det plutslig snakk om momsing av billett salg og kantine salg selvom det er frivillig arrangement?

Er det noen som har noe synspunker, informasjon som kan være nyttig eller noe i det heletatt info om en slik løsning?

Vet allerede at UNINETT er registrert som et ikke-kommersielt aksjeselvskap.

Takker for hjelp:)

mvh

kradalby

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde jo vert en tanke, og faktisk hvis det er veldig intressangt og sitte i styret ville faktisk aksjekursen steget alt etter etterspurselen om å sitte i styret. MEN det som kansje hadde vert en lettere vei og gå, var og se hvem som faktisk var intressert i og sitte i styret, og heller hatt lodd trekkning, ingen som kan kuppe seg, og ingen som kan kjøpe seg en plass i styret. Da hadde det vert ett rettferdig valg som ble tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...