Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Straff for brutt av åndsverkloven eller KOPINOR?


Niinja47

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på hva man eventuelt kan få som straff hvis man bryter åndsverkloven eller diverse KOPINOR regler? Planen er å gi en utgave en bok i en annen form for å si det sånt og selge det ganske billig.

 

Direkte fra boka:

"Det må ikke kopieres fra denne boka i strid med åndsverkloven eller avtaler om kopiering inngått med KOPINOR, interesseorgan for rettighetshavere til åndsverk. Kopiering i strid med lov eller avtale kan medføre erstatningsansvar og inndragning, og kan straffes med bøter eller fengsel.

 

Kan noen vennligst fortelle meg hva som skjer hvis jeg tar innholdet i boka og lager en utgave elektronisk og selger det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm har det noe å si om jeg legger det ut gratis? Eller med samme navn?

 

Enda ulovlig, så lenge det er under x år siden forfatteren døde(tror det er 80 år, men er usikker) så har enda forfatter evt. arvinger til forfatter opphavsretten på boken. Er det lenger enn det siden så har du lov til å utgi boken om du har lyst.

Lenke til kommentar

Kan du ikke i det minste lese innleggene og lovteksten som det linkes til? For der har du svaret.

 

Utgangspunktet er bøter og fengsel inntil 3 år, men om det foreligger forsett (og det gjør det åpenbart her), og skjerpende omstendigheter (Det vet jeg ikke hva er), så er straffen inntil 3 år. I tillegg så blir det erstatningssøksmål, så i praksis så taper du ganske mye penger på det her. Derav det praktiske rådet: La være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da får jeg skaffe en leiemorder og vente 80 år :dribble:

 

Vet noen hva straffen er? Skjønner at det er ulovlig selv, men vil vite straffen og ikke poengteres at det er ulovlig.

Straffen er ca. saksomkostningene + enhver krone fortjeneste (indeksregulert og med renter) + en oppreisning/erstatning for tort og svie som ofte er endel.

 

så la oss si du tjener 0,- på salget, så tipper jeg at straffen din i kroner å ører vil passerer 250'000,-

 

gjør du det kommersielt, (tjener penger på det), kan man fort snakke om betydlig større beløp.

 

Dog er det ikke fengselstraff

 

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...