Gå til innhold

Alienware M17X

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har veldig lyst på en Alienware M17X.. men jeg har merket at om jeg bestiller fra utlandet (dell.com) så blir prisen på ca 9K men i norge(dell.no) så blir den opp mot 14K.... men jeg tenker på Toll og sånt.. hva blir prisen til slutt?? er det det jeg betaler der og da? 9K?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir minst varen + 25% av varens verdi + fortollings gebyr.

Kan også blir lagerkostnader i tillegg.

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=181039&epslanguage=no prøv å hør der de vet nok sikkert hva det kan bli.

Så er ergo totalprisen trenger neppe å bli noe rimligere, husk at du da ikke har norsk reklamasjonsrett på 5 år.

Husk også på du må fortolle varen selv eller at dell gjør jobben for deg.

Ellers er tollvesenet så lite grei, om de må åpne pakken og fylle ut et skjema for deg og det tar de raskt 1000 kr ekstra for og det blir fort dyrt også går det en del ekstra tid her også.

Bare så det er sagt så er det ikke alle firma i USA som fortoller en enkelt vare i alle land. Eventuelt tilbyr seperate priser som neppe er like hyggelige. Slik det å reise å hente varen i det landet kan blir rimligere.

Hva jeg erfarer er det mest kina og engelske Amazon som selger rundt om i verden.

Kjøpe laptop i USA bør du styre unna siden de bruker 110 volt.

England har vel anderledes kontakter men vertfall 230 volt der. Men alikevell spørs totalsett du sparer så mye.

Endret av LMH1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så kanskje f.eks hvis du må bestille i utlandet:

http://www.amazon.de/Dell-Alienware-M17xR3-Notebook-Intel/dp/B005VORBIE/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1330338190&sr=8-1 Reise til tyskland eller sverige/danmark som er litt nærmere å se hva du kan spare der.

Fortollingen å sende pakken blir det samme, også når du forlater landet og kommer inn i norge.

Du kan alltid søke om å få momsen refundert i landet du kjøper maskinen i og kun betale norsk moms men på den måten er det mye strev for kanskje en tusenlapp, eventuelt høre om du kan droppe operativsystem. De fleste recovery partisjoner har vel flere språk men OEM lisens har nok bare det språket det ble levert med.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så summa summarum, hvis du skal kjøpe PC fra utlandet får du:

- Knapt lavere innkjøpspris (grunnet toll)

- Dårligere garantibetingelser (forbrukerkjøpsloven er flott)

- Sannsynligvis ikke norsk tastatur

- I noen tilfeller styr med strømforsyningen ol.

Hvis du skal spare noe på det blir det som LMH1 sa, kjøp den in person i landet du er i.

Vet ikke om du har 100% bestemt deg eller ikke, men hvis pris er viktig er ikke Alienware lureste valg, du kan få like kraftig/kraftigere PC til mindre penger ved å gå bort i fra det merket. Hvis du havner på 14.000 regner jeg med at det eneste du har gjort er enten å oppgradere RAM eller skjerm?

Eksempel:

http://www.spaceworld.no/produkt.shtml?31494&ref=prisjakt

Lik hardware som Alienwaren, men har litt bedre display. Ca like god kjøling og bråker like lite :)

Lenke til kommentar

Hej, jag heter Emma och arbetar på Dell. Om du köper din dator hos Dell i ett annat land måste du ha en kontaktperson och leveransadress i det landet och sedan själv stå för kostnaden av frakten till Norge. Om du köper den via telefon ska det dock inte vara något problem att få den med norskt tastatur och operativsystem.

Precis som LMH1 säger förlorar du din femåriga reklamationsrätt om du köper datorn i utlandet, men du kan föra över din garanti till Norge så länge systemet finns tillgängligt där också.

Återkom gärna om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar,

Emma Croona

EMEA Social Media Outreach Professional

Dell | Social Media & Communities Professional

Twitter @DellLytter

Lenke til kommentar

Hah, fant en kasta Alineware M17x på dynga, og eneste åpebare feil va at det ikke va OS på den... litt møkkete også da, men når jeg fikk formatert os disken og la inn w7 på nytt var det masse intresangt, blant annet divers bryluppsbilder og sant :) Da blir det salg av gamle dataen. Btw: Noen som veit vor jeg kan skaffe lader til den? bruker en kamerat sin dell lader, men trenger egen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...